Rolul important al discuțiilor în contradictoriu la locul de muncă
Relațiile sociale, inclusiv cele de la locul de muncă, poartă amprenta personalității fiecărui membru al grupului, în funcție de modul în care organizațiile valorizează această resursă, adică în mod autocratic, democratic sau pur și simplu relațiile sociale dintre angajați nu sunt valorizate, ele dezvoltându-se în afara organizației, de multe ori ca reacție la ceea ce se petrece acolo.
Discuțiile în contradictoriu care sunt focusate pe identificarea unei soluții cât mai bune la o anumită problema sunt constructive în măsura în care se păstreză principiile respectului reciproc, focusul pe subiect și obiectivitatea opiniilor. În acest sens, companiile pot să organizeze focus-grupuri, ședințe de brainstorming sau diverse întâlniri în care să se dezbată în mod critic constructiv problemele organizației.
Aceste tipuri de dezbateri se organizează în baza unor protocoale atent elaborate, având reguli stricte iar deciziile luate ca urmare a acestor dezbateri se vor aplică conform protocoalelor.
Pe de altă parte discuțiile în contradictoriu care depășesc sfera respectului reciproc, care lezează persoane și crează animozități duc la degradarea relațiilor din cadrul grupului și la scăderea eficienței resursei umane pe termen lung.
Ce avantaje pot rezulta?
Discuțiile în contradictoriu sau dezbaterile critice pe marginea unui subiect bine definit pot să aducă avantaje din mai multe puncte de vedere.
În primul rând, soluțiile adoptate de către management în urma acestor discuții sau ședințe organizate în acest sens sunt mai bine primite de către angajați și implementarea schimbărilor inerente dezvoltării companiilor se fac mai ușor și mai eficient.
Un alt avantaj este acela că implicarea resursei umane în actul decizional, duce la îmbunătățirea cooperării între angajați, menținerea unui climat pozitiv, creativ și responsabil în cadrul companiei, creșterea stimei de sine a angajaților, menținerea celor 4C la locul de muncă:
- Conectarea,
- sentimentul de a fi Capabili,
- Cooperarea,
- Curajul angajaților.
Un alt avantaj este acela de a evalua și observă resursă umană în cadrul grupului identificând cazurile de neadaptare al unor angajați, implicarea în rezolvarea de probleme, calitățile psihice și cognitive ale angajaților, interesul social sau lipsa acestuia și alte informații utile pentru management în vederea dezvoltării și implementării programelor de dezvoltare a resurselor umane care să servească scopului companiei.
Cum poate gestiona un manager (și orice altă persoană) un astfel de dialog astfel încât el să fie productiv și să confere rezultate și ce trebuie să facă pentru a evita izbucnirea unui conflict?
În primul rând, managerii trebuie să fie conștienți de valoarea acestor discuții, de faptul că dacă angajaților nu li se da ocazia să-și exprime punctul de vedere într-un cadru formal aceștia o vor face într-un cadru informal ceea ce nu va avea rezultate pozitive pentru companie pe termen lung. Oamenii au dreptul să-și exprime opiniile și face parte din stilul vieții modul în care fiecare persoană o face.
Valoarea pe care fiecare angajat o poate aduce în companie nu se rezumă doar la a executa sarcinile din fișa postului ci și creativiatea și abilitățile acestora de a găsi soluții și noi perspective la problemele apărute sau la oportunitățile apărute.
Managerii pot să provoace sau să “organizeze” aceste discuții atât în cadrul formal cât și în cadrul informal, dar totuși sub “umbrela” companiei, știut fiind faptul că oamenii se comportă diferit în funcție de cadrul discuțiilor.
Pentru a face acest dialog cât mai eficient și constructiv managerii pot contura cadrul discuțiilor, pot provoca aceste discuții periodic sau ori de câte ori observă că angajații sunt preocupați de anumite aspecte care le influențează muncă. În același timp ei au nevoie să stabiliească regulile care guvernează aceste discuții, modul în care soluțiile sau aspectele discutate sunt implementate sub formă deciziilor manageriale.
Un manager care este preocupat și conștient de faptul că resursă umană este cea mai valoroasă resursă va fi preocupat de climatul din cadrul companiei, de relațiile dintre angajați (orizontale) și dintre angajați și manangement (verticale) și va da importantă cuvenită discuțiilor în contradictoriu, conflictelor, criticilor, etc. Managerii care au abilitatea de a înțelege ce se află în spatele unui conflict sau a unei discuții în contradictoriu vor putea să corecteze disfuncționalitățile apărute în sistem în mod eficient și democratic.