Şase calităţi esenţiale pe care trebuie să le aibă un manager bun – studiu Google
1. Gândire şi valori
Folosind ca sursă de inspiraţie rezultatele cercetărilor extinse realizate de dr. Carol S. Dweck, Google îşi încurajează managerii să adopte o gândire deschisă, care se beazează pe ideea că inteligența poate fi dezvoltată. Acest lucru generează dorința constantă de a învăța și tendința de a accepta provocările, de a persevera în fața obstacolelor, de a vedea efortul ca fiind o cale către perfecționare, de a învăța din critici, de a învăța și de a se inspira din succesul altora. Astfel, oamenii cu gândire deschisă ating niveluri de performanță din ce în ce mai ridicate.
În opoziţie, gândirea fixă presupune că abilităţile şi competenţele sunt predeterminate.
De asemenea, Google îşi încurajează managerii să identifice valorile şi atuurile care îi pun cel mai bine în valoare. Scopul nu este să impună un anumit set de valori, ci să îşi ajute managerii să descopere în ei înşişi acele lucruri care îi fac să "ticăie", astfel încât să aducă plus valoare muncii lor.
2. Inteligenţa emoţională
Pentru Daniel Goleman şi Richard Boyatzis, experţi în domeniu, inteligenţa emoţională reprezintă capacitatea de a recunoaşte şi înţelege emoţiile tale şi ale altora, precum și de a utiliza aceast lucru pentru a-ți gestiona comportamentul și relațiile. Altfel spus, este un nivel superior al conștiinței de sine.
Un astfel de manager ia decizii mai bune, comunică mai eficient şi sunt într-adevăr de încredere. În fapt, acest aspect determină între 20 şi 30 la sută din performanţa unei echipe, potrivit cercetărilor lui Goleman.
3. Managementul tranziţiei
La Google se obişnuieşte ca managerii mai vechi să împărtăşească cu cei noi frustrările şi obstacolele pe care le-au întâlnit odată cu promovarea în funcţie, precum şi soluţiile pe care le-au găsit. Ideea este de a le arăta "bobocilor" în management că este în regulă să fii vulnerabil şi sincer. De asemenea, sunt dispuşi să le ofere sprijin şi ghidaj când au nevoie, pentru a simţi că nu sunt singuri în toată treaba asta.
4. Coaching
Potrivit unui sondaj realizat printre angajaţii Google, cea mai apreciată trăsătură la un manager este să fie un bun coach. Adică:
– să dea feedback periodic;
– să dea feedback constructiv şi motivaţional, dar să arate în acelaşi timp că îi pasă de oameni;
– să fie un ascultător activ şi empatic, adică să fie prezent;
– să pună întrebări deschise, astfel încât să descopere modul în care gândeşte angajatul.
5. Feedback
Cuvintele au puterea de a construi sau de a distruge. Google înţelege acest lucru şi îşi ajută managerii să pună deoparte prenjudecăţile, să găsească un echilibru între feedback-ul motivaţional şi cel axat pe punctele care necesită o îmbunătăţire, să fie autentici şi să recunoască meritele celorlalţi, dar şi să prezinte oportunităţile de creştere într-un mod clar şi plin de compasiune.
6. Luarea deciziilor
Pentru a se asigura că mediul este unul propice pentru luarea deciziilor, Google a stabilit o serie de întrebări cu rol de ghidaj:
Ce problemă vrei să rezolvi? Toată lumea e de aceeaşi parte a baricadei?
De ce e important lucrul pe care vrei să îl faci?
Cine ia decizia finală?
Cum va fi luată decizia?
Când estimezi că va fi luată decizia finală?
De asemenea, managerii sunt încurajaţi să ceară feedback, să îşi testeze şi să lupte pentru ideile lor.
Cu toate că aceste şase aspecte par a fi unele de bază, aplicarea lor a dus la o creştere de 75% a performanţei managerilor.
*Sursă: Inc.com