Sfaturi pentru supravietuirea pe timp de criza
Comunicati in exces!
E usor sa va ascundeti in aceste vremuri cand exista atata negativitate in jur. Cele mai eficiente competente si unelte pe care le aveti sunt chiar cele care v-au ajutat sa ajungeti in pozitia de lider.
Le spun intotdeauna colegilor mei romani: nu se intampla nimic rau cand comunici in exces. Cu alte cuvinte, le spun sa incerce sa comunice suficient cu colegii lor, cu subordonatii si clientii, sa nu aiba un eficit la capitolul comunicare. Comunicarea cu colegii nu este inca privita ca o cerinta pentru angajare in Romania, dar acest lucru incepe sa se schimbe. Un lider trebuie sa conduca folosind puterea exemplului.
Sa urmarim cateva aspecte ale partilor implicate in afacere:
1) Oamenii au, in general, temeri. Sunt speriati ca isi vor pierde locurile de munca, standardul de viata sau orice altceva ar putea pierde pe timp de criza. Sa nu uitam ca Romania nu a trecut niciodata printr-o perioada atat de lunga de criza, asa ca pentru angajati exista multe necunoscute.
2) Clientii sunt ingrijorati ca nu veti livra ceea ce ati promis.
3) Investitorii isi fac griji ca isi vor pierde investitia. Pe langa obligatia de a conduce afacerea, o mai aveti si pe aceea de a diminua toate aceste temeri. Cand comunicati, e mai bine sa o faceti in exces, pentru ca astfel veti risipi temerile. Cand veti face acest lucru, oamenii isi vor schimba parerea, vor contribui si va vor ajuta in felul acesta. Daca va ascundeti in birou – de fapt, expresia cea mai potrivita este „va ascundeti capul in nisip” – sperand ca toti acesti oameni sunt bine, faceti o greseala enorma.
Imi place sa dau sfaturi practice – asa ca iata care este planul de lupta pentru urmatoarele doua saptamani:
1) Angajatii
- Pastrati legaturile vitale cu angajatii: nivelul de incredere intre dumneavoastra, ca angajator, si angajatii firmei va fi afectat in timpul unei crize. Acest lucru va afecta productivitatea si starea de spirit, iar angajatii vor incepe sa-si caute alte locuri de munca. O irosire colosala de timp si energie mentala.
- Pregatiti un plan de comunicare cu angajatii. Acesta va include o abordare directa a ceea ce se intampla, a preocuparilor dv. ca lider si a posibilelor urmari – fie ele bune sau rele. „Daca acest lucru va merge bine, iata ce s-ar putea intampla. Daca lucrurile merg mai rau, da, unii dintre voi si-ar putea pierde slujbele.”
- Fiti sinceri. De ce? E de inteles. Oamenii vor simti ca le ascundeti ceva si va vor respecta ca lider daca veti comunica fara ezitare si daca le veti spune ce planuri pentru situatii neprevazute aveti la indemana. Daca sunteti direct, oamenii vor opri „bursa zvonurilor” si se vor concentra pe ideile pe care le voi expune mai jos. Apropo, dumneavoastra personal trebuie sa comunicati. Unul dintre clientii mei a ales sa transmita o veste proasta prin directorul de resurse umane. Bomba a explodat si a creat mai multa panica! Echipa trebuie sa auda vestile de la dumneavoastra.
- Concentrati-va pe actiunile iminente. Trebuie sa vindeti, sa oferiti servicii sau sa produceti ceva. Trebuie sa le reamintiti si angajatilor o chestiune evidenta – treaba trebuie facuta. Amintiti-le ca toate contributiile lor individuale conteaza in cadrul unei organizatii.
- Multumiti-le! Daca ati cazut in capcana de a nu multumi oamenilor, atunci ar trebui sa va schimbati abordarea. Nu conteaza ce fond cultural aveti. in cele zece tari in care am lucrat, un „Multumesc!” conta foarte mult. Va provoc sa incercati: daca vorbiti cu unul dintre angajatii dv. si va amintiti sa ii multumiti, acel angajat va merge acasa seara si va spune sotiei/sotului ca seful i-a multumit. Imaginati-va!
- Fiti deschisi la feedback. incurajati-l chiar. Ascultati angajatii si nu uitati regula fundamentala atunci cand incurajati feedback-ul: aveti doua urechi si o singura gura… Folositi-le in consecinta. Ascultati, intelegeti si nu aparati o idee/un feedback, pentru ca nu este productiv.
- Fiti consecvent in mesajele publice. Sigur, trebuie sa reduceti din numarul angajatilor, dar, ori de cate ori sunteti abordati de presa, nu uitati ca orice initiativa va tine cont de impactul asupra angajatilor. In acest fel, veti fi consecvent atat in mediul intern, al companiei, cat si in cel extern.
2) Clientii
Indiferent in ce industrie activati, clientii isi vor pierde o parte din incredere. Trebuie sa va ocupati de acest lucru acum. Iata cum:
- Planul de comunicare cu publicul. Trebuie sa va ganditi ce mesaje vor fi transmise si sa le comunicati amenilor obisnuiti. Implicati echipa sau agentia de marketing si PR si gasiti impreuna mesaje-cheie. Dupa ce ati stabilit aceste mesaje, transpuneti-le formal si transmiteti angajatilor ce mesaje trebuie sa dea mai departe clientilor cand acestia ii contacteaza.
- Stiu, va ganditi cat de simplu si, in acelasi timp, banal este acest lucru. Dar daca acelasi mesaj vine si e la CEO si de la angajatul din call center, veti evita necesitatea de a controla pagubele atunci cand lucrati cu clientii, cu publicul sau cu presa.
- In ultimul rand, ar trebui sa strangeti informatii din piata pentru a afla ce spun clientii despre dv. si apoi sa remediati acest lucru printr-un plan coerent de comunicare.
- Linistiti-va clientii spunandu-le ca, desigur, cu totii simtim necazurile crizei, dar ca, la fel ca intotdeauna, veti ramane alaturi de ei; incurajati-le feedback-ul. incurajati-i sa vorbeasca reprezentantului lor de vanzari. O revizuire a obiceiurilor de business ar putea fi o idee buna pentru a ii ajuta, la fel ca si comunicarea prin blogul CEO-ului companiei – sunt doar cateva exemple. Daca trimiteti o scrisoare de multumire clientilor pentru proiectele pe care vi le-au incredintat, acest lucru va conta foarte mult. Ganditi-va… cand a fost ultima data cand unul dintre furnizori v-a multumit pentru ca lucrati impreuna?
- Sinceritatea conteaza foarte mult, de asemenea. In aceste vremuri dificile, clientii isi vor aminti ce le-ati spus si daca firma dv. a fost deschisa si onesta in comunicarea cu ei.
- Folositi liderul companiei (dv., in acest caz) pentru toata comunicarea externa. Probabil aveti deja o strategie care spune ca doar unul sau doi oameni din companie vor comunica mesaje presei sau publicului. Schimbati aceasta regula, preluati dv. insiva fraiele comunicarii. Oamenii vor sa va vada pe dv., vor sa li se reaminteasca despre forta firmei pe piata si vor asigurari ca dv. si compania pe care o conduceti veti mai fi acolo in sase luni.
3) Investitorii
N-ar trebui sa fie o surpriza. Lucrurile de baza pe care le aplicati cand e vorba despre angajati si despre clienti sunt valabile si pentru investitori. Totusi:
- Inca o data, ganditi si pregatiti un plan de comunicare cu investitorii. Deja ar trebui sa fiti buni la asta, dupa doua planuri de comunicare – cel pentru angajati si cel pentru clienti. Mesajele cheie trebuie sa fie simple, consecvente si clare.
- Pastrati un dialog cu ei. Structura actionariatului va dicta cui si cand sa comunicati, in maniera cea mai eficienta. Iar sa asteptati pana la urmatoarea sedinta de board e acelasi lucru cu a va ascunde capul in nisip.
Fiti proactiv, contactati-i si ati putea chiar sa primiti sfaturi bune – ceva ce au citit sau ceva ce au aflat despre colegii din alte businessuri. Pana la urma, aceasta este una dintre responsabilitatile lor ca actionari.
Faceti asta acum! Succes si pastrati-va calmul. Aceasta harababura se va sfarsi – istoria o demonstreaza.
Paul J.R. Renaud, profesor adjunct de marketing al Scolii de Management Maastricht s-a nascut la Ottawa, Ontario, in Canada. il pasioneaza trei lucruri: oamenii, afacerile si Romania.
Isi conduce propria firma de consultanta in marketing si strategie, Renaud Investments, iar ultimii 13 ani din cariera si i-a petrecut lucrand in pozitii de top in tari in curs de dezvoltare din toata lumea. In aceasta perioada, a fost, printre altele, vicepresedinte de vanzari al Connex (Vodafone) si director de marketing al Romtelecom in Romania.
Domeniul sau principal de expertiza este industria telecomunicatiilor fara fir. A lucrat in marketing, vanzari, strategie si relatii cu clientii pentru companii multinationale si pentru start-up-uri. Vorbeste fluent franceza, engleza si romana si a lucrat in zece tari, pana acum. Paul Renaud este familiarizat cu provocarile dezvoltarii si administrarii unei afaceri in tarile in curs de dezvoltare.