Vrei să fii mai fericit? Preţuieşte-ţi timpul mai mult
Banii nu aduc fericirea. Acea senzaţie care îţi umple sufletul pe deplin vine dintr-o altă sursă, anume CUM îţi petreci timpul.
Suntem nevoiţi să luăm decizii care au legătură cu banii sau cu timpul şi adesea sacrificăm o resursă în detrimentul celeilalte. Ce job să aleg: cel care îmi asigură un salariu foarte bun, dar cel mai probabil voi face ore suplimentare, sau cel care e mai prost plătit, dar îmi oferă mai mult timp liber şi (eventual) program flexibil? Să îmi comand mâncarea acasă în weekend sau să mă duc singur la cumpărături şi să gătesc?
Timpul şi banii nu sunt resurse infinite. Aşa că întrebarea care se pune este: cum aleg între cele două?
Ei bine, un studiu recent arată că cei care îţi preţuiesc timpul în detrimentul banilor sunt mai fericiţi. Şi totuşi, 64% dintre americani spun că vor să aibă mai mulţi bani. E clar că nu ne dăm seama că un portofel plin nu ne aduce aceleaşi satisfacţii ca valorificarea timpului.
Iată ce au descoperit oamenii de ştiinţă despre persoanele care pun un preţ mai mare pe timpul lor decât pe bani:
- sunt mai motivaţi să facă lucruri care le fac bine (sport, călătorii, hobbyuri, investesc în relaţii şi networking etc.);
- sunt mai conştienţi de sine şi fac din auto-reflecţie un obicei;
- cheltuiesc mai mult pe experienţe decât pe bunuri materiale;
Câteva sfaturi pentru a-ţi preţui mai mult timpul de la coach-ul Lisa Zigarmi, care ajută liderii să ia decizii mai eficient şi să gândească mai creativ:
- Identifică acele valori în care crezi cu adevărat şi aplică-le în viaţa ta, inclusiv la job. Nu uita că avem doar 1.440 de minute într-o zi.
- Identifică punctele tale forte şi programul de lucru care ţi se potriveşte cel mai bine, astfel încât să îţi dai seama în ce merită să îţi investeşti energia.
- Îndrăzneşte să ceri ajutorul. De la contabili, la consultanţi fiscali, colegi de muncă şi şefi până la babysitteri şi mecanici sau instalatori. Nu încerca sa rezolvi tu toate problemele. Învaţă să-ţi alegi bătăliile.
- Renunţă. Cu alte cuvinte, nu ai cum să atingi perfecţiunea. Suntem oameni, cu toţii greşim. Tocmai de aceea este recomandat să pasezi sarcinile de la job care ţi se par prea greu de gestionat altcuiva din echipă care se pricepe mai bine.