„Cerberii” români care gestionează sistemul de urgențe al Olandei
Proiectul Eurotunelului a fost semnat în 2012 de Alcatel Franţa şi a fost transferat românilor de la Alcatel-Lucent la finele lui 2013. În prima fază, s-a făcut monitorizarea reţelelor de comunicaţie, ceea ce înseamnă telefonie în tunel. A început cu o echipă din Franţa care a făcut asta pentru voce, date şi mobil, apoi s-a transferat în România. Între timp s-a semnat şi faza a doua a proiectului, care înseamnă monitorizare şi menţinere în funcţiune a tot ceea ce reprezintă semnalizarea feroviară.
„Iar acest lucru presupune o specializare şi o responabilitate ceva mai mare. Oamenii de aici au făcut training şi mai mult decât atât, noi am trimis doi oameni de aici, care vor lucra acolo timp de doi ani. Ei vor face un training mult mai avansat pentru a face faţă reţelelor respective” a declarat Liviu Giurgiu, şef site Alcatel-Lucent Timişoara.
De proiectul Eurotunel, se ocupă 12 persoane cu securitate de nivelul 1 şi 2 plus, cei doi ingineri detaşaţi în Franţa.
112 olandez
Şi serviciul de urgenţă al olandezilor tot de români este supravegheat. „Noi avem grijă de reţeaua clientului KPM, care este echivalentul Romtelecom, ei fiind cei care asigură serviciul acesta de 112, printr-un număr de echipamente care sunt gestionate de ei şi din România. Olanda este o ţară foarte dens populată şi când există incidente care scapă de sub control sunt probleme foarte mari”, a mai spus Giurgiu.
În urmă cu câteva luni a fost o pană de curent foarte mare în zona urbană a Amsterdamului, care a afectat inclusiv aeroportul şi, pentru că pana s-a propagat cumva în avalanşă, a scos din circiut toată reţeaua pentru vreo 4-5 ore. „Locaţiile au mai funcţionat cât au avut rezervă pe baterii, iar când acestea s-au terminat, au început să cadă una câte una şi a afectat atunci şi serviciul 112”, a afirmat şeful siteului.
Şoricelul care a panicat o ţară întreagă
„Noi avem şi un protocol de escaladare de incident. Procesul este foarte important, se discută între ingineri, discutăm şi noi cu clientul. Iar dacă este un eveniment de impact major, atunci se activează un cod şi discută managerii între ei. În cazul acestui incident eu a trebuit să-l sun în miezul nopţii pe CEO-ul de la British Telecom pentru că aşa era protocolul”, a spus Giurgiu.
Ce se întâmplase, de fapt? Traficul internaţional de date din Spania a fost afectat. În mod normal, există mai multe căi alternative, calea principală mergând pe fibră. Echipamentul principal a avut o problemă, trebuia schimbată o cartelă, iar clientul nostru de la BT nu o avea şi urma să fie adusă în două zile. Traficul a fost rerutat pe fibra de rezervă, aceasta mergând bine.
Între timp a apărut un incendiu la legătura de back-up pe care o aveau ei prin satelit. A ieşit şi aceasta din funcţiune, si practic, tot traficul internaţional stătea pe această fibră când a apărut şoricelul şi a ros fibra. Aşa s-a ajuns ca British Telecom din Spania să rămână izolată timp de 7 ore. Convorbirile naţionale se puteau face, dar tot ce era internaţional, primit şi trimis nu s-a mai putut realiza.
„Problema a fost că fibra trecea pe undeva prin Franţa, traseul exact al fibrei nu era documentat corect şi când am trimis noi partenerii BT din Franţa care se ocupau de mentenanţă s-au dus după diagrame dar nu au reuşit să găsească traseul real al fibrei”, a mai spus Giurgiu.
S-a descoperit mai târziu că problema apăruse pe marginea unei autostrăzi, la un panou de protecţie, unde intrase un şoricel de câmp să se adăpostească de frig şi acolo şi-a făcut de cap cu firele BT. Acestea sunt doar câteva din problemele pe care românii trebuie să le rezolve pentru marii parteneri străini în numai câteva ore.