Maria TĂTARU: A rămâne un bun angajator înseamnă să îți păstrezi autenticitatea
Un brand puternic de angajator are o importanță tot mai mare pentru a atrage candidații potriviți și pentru a sprijini procesul de recrutare. Acesta contribuie totodată la creșterea gradului de reținere a angajaților actuali, dar și la menținerea unei culturi organizaționale sănătoase. Eforturile departamentelor de resurse umane se concentrează pe dezvoltarea de strategii inovative pentru recrutarea candidaților de top. În principal, ele au în centru ideea de brand de angajator solid. În acest context, am stat de vorbă cu Maria Tătaru, HR Director al companiei Arctic despre cum au reușit să-și construiască un brand puternic de angajator.
Care sunt, în cazul companiei pe care o reprezentați, acei piloni în jurul cărora v-ați construit brandul de angajator? Cum reușiți să-l consolidați în aceste vremuri incerte?
Am dezvoltat în cadrul Arctic, începând cu anul 2020, o strategie amplă de Employer Branding, aliniată direcției strategice a companiei, axată pe sustenabilitate, grijă pentru oameni și pentru planetă, precum și pe tehnologii avansate. Proiectul de Employer Branding Arctic a vizat toate etapele parcurse de angajați într-o organizație, de la recrutare, onboarding, training și development până la comunicare internă, evenimente și programe de engagement și diversitate și incluziune cu impact în notorietatea brandului de angajator.
Am acordat o atenție deosebită zonei educaționale cu focus pe programe de dual learning, internship și parteneriate cu universități. Acesta este, de altfel, unul dintre pilonii importanți ai brandului de angajator Arctic, dar și a strategiei de CSR a companiei – importanța pe care o acordăm proceselor de învățare și dezvoltare profesională. Credem în educația continuă și ne susținem angajații să-și dezvolte și să-și folosească aptitudinile la capacitate maximă. Am conceput și am implementat programe de dezvoltare care să fie în concordanță cu ultimele tendințe în materie de tehnologie și digitalizare. Un astfel de exemplu este TechPro Academy, dezvoltată în colaborare cu Universitatea Valahia din Târgoviște și cu Universitatea Koç din Turcia și care a vizat îmbunătățirea competențelor inginerilor, specialiștilor și experților care lucrează în directoratele de producție și supply chain.
Am actualizat procesul de onboarding, adăugând un program dedicat, Co-Mate, în cadrul căruia colegii cu senioritate în companie ajută integrarea noilor veniți. În același timp, am reconfigurat programul tradițional de internship, printr-un nou program, FreshStart, cu focus pe procesul de selecție și digitalizare. De asemenea, am lansat programul intensiv de dezvoltare cu o durată de trei ani Future In Talent (FIT) Graduate Engineering Program, destinat absolvenților de universități în domeniul tehnic.
În același timp, astfel de acțiuni sunt necesare și în cazul angajaților vulnerabili din punct de vedere social și economic. Astfel, din 2021 am desfășurat un proiect cu fonduri europene de certificare/ calificare la locul de muncă a unui număr de 660 salariați Arctic. Programul a fost finalizat în martie 2023, și a fost dedicat persoanelor fără calificare din zonele defavorizate, prioritate având femeile din mediul rural, vizând toate categoriile de vârstă.
Cât privește învățământul dual, în anul 2022 Arctic și-a extins implicarea în acest domeniu cu o serie de activități extracurriculare cum ar fi internshipuri, workshopuri, sesiuni de training, consiliere și orientare în carieră. De asemenea, elevii și absolvenții celor două licee partenere au avut posibilitatea de a obține joburi pe timp de vară în cele două fabrici sau în departamentul Customer Care.
Cultura noastră este clădită pe grija pentru mediu și comunitate, respectul reciproc, mândria de a fi primii și pasiunea de a crește împreună. Suntem dedicați promovării unei culturi incluzive, care prețuiește diversitatea și promovează egalitatea de gen. La acest ultim capitol ne mândrim cu două inițiative majore – Arctic Women Community, dedicat femeilor din întreaga organizație și We inTech, adresat tinerelor care își doresc o carieră în domeniile științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii.
Ca acțiuni de engagement pentru angajați, am dezvoltat Arctic WellCare Journey, program și platformă de well-being și sănătate ce include mai multe tipuri de activități, printre care și un survey frecvent de well-being, evenimente interne, sesiuni de masaj, clase de sport, precum și acțiuni de sprijin pentru persoanele defavorizate.
Cum reușiți să găsiți oameni potriviți și să rețineți talentele în companie?
În cazul Arctic cultura organizațională și leadershipul sunt elementele care fac diferența. Ambele sunt fundamentale nu doar pentru creșterea și dezvoltarea companiei, dar și la nivel individual ca profesioniști. Promovăm o cultură centrată pe oameni, ceea ce înseamnă că suntem conștienți de faptul că succesul nostru ca business stă în mare măsură în mâinile fiecărui membru al echipei. Ne-am propus să cultivăm în cadrul companiei abordarea și competențele de servant leadership. Acesta este bazat pe un mindset colaborativ și este foarte aproape de esența Arctic. Dacă ar fi să o caracterizez foarte pe scurt, aș spune că ne definește acea coeziune internă, acel sentiment de încredere, colaborare și apartenență care nu este deloc un clișeu în cazul nostru.
Suntem motivați de ambiția de a inova dar și de grija pentru mediu sau pentru comunitățile din care facem parte. Punem binele comun în centrul strategiei noastre, iar crearea unui impact pozitiv în societate face parte din ADN-ul nostru la toate nivelurile. Toate acestea ne ajută să atragem talente și candidați de top, dar și să creștem rata de retenţie.
Cum se reflectă în rezultatele companiei această siguranță și stare de bine a angajaților – ca productivitate, dar și ca implicare, angajament, loialitate etc?
Atunci când ne punem în mod autentic în serviciul celorlalți – aceasta fiind semnificația servant leadership-ului – evoluăm împreună, suntem mai agili în fața provocărilor, mai deschiși și mai implicați. Aș vrea să subliniez că toate aceste trei valori – integritate, stimă de sine și responsabilitate – sunt inseparabile și este greu să vorbim de competență ignorându-le. În acest sens rezultatele ultimului survey de engagement organizat la nivel de grup, ne confirmă că am reușit să creăm acel spațiu în care oamenii se simt puși în valoare și motivați.
De asemenea, misiunea noastră la nivel de leadership este de a ne asigura că Arctic este locul în care profesioniștii găsesc toate resursele, pregătirea și motivația de care au nevoie pentru a performa. Dezvoltarea continuă este cu atât mai relevantă cu cât suntem o companie în care digitalizarea joacă un rol foarte important, Arctic fiind un nume de referință în materie de smart manufacturing.
Cea de-a treia componentă pe care o urmărim este evaluarea, motiv pentru care am implementat un sistem de evaluare a performanței OKR care pune focus pe transparență și vizibilitate la nivel de grup. Înțelegerea obiectivelor comune și asumarea la nivel individual ne ajută ca organizație să creștem performanța profesională.
Care sunt valorile și principiile pe care compania dvs își consolidează imaginea și buna reputație în această piață atât de concurențială?
După cum spuneam anterior, valorile care definesc Arctic sunt grija pentru mediu și comunitate, respectul reciproc, mândria de a fi primii și pasiunea de a crește împreună. Credem în onestitate, implicare, transparență și aplicăm aceste principii în toate acțiunile noastre. Responsabilitatea și dorința de a evolua în permanență ne ghidează întreaga abordare, iar angajamentul nostru este de a promova schimbările pozitive, care aduc plus-valoare pentru societate și generațiilor viitoare.
Cât de greu vi se pare să vă păstrați reputația de bun angajator într-o perioadă în care informația circulă cu viteza luminii?
Cred că atât timp cât fiecare dintre noi pune pe primul plan responsabilitatea și colaborarea, menținerea reputației vine ca o consecință. Acesta este un proces care începe de la primul contact al unui angajat sau al unui potențial angajat cu organizația. În contextul actual, în care digitalizarea a schimbat multe paradigme, aducând și mai multă transparență, a rămâne un bun angajator înseamnă să îți păstrezi autenticitatea.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 283
Pentru abonare, click aici