Nenad Filipović, IEDC Bled School of Management Slovenia: Rămâneți umani și tratați oamenii ca pe niște ființe umane, nu ca pe o altă categorie de obiecte, așa cum îi tratează IA

Liderii care excelează pe termen lung știu să adreseze întrebări inteligente, să asculte cu atenție, să spună povești care inspiră și, mai presus de toate, să manifeste empatie. Aceasta din urmă pare a fi și cea mai puternică armă împotriva excesului de ego – un pericol real pentru orice lider.
Descrierea de mai sus îi aparține lui Nenad Filipović, lector, director de proiect MBA și director de educație executivă la IEDC – Bled School of Management din Slovenia. Are un masterat în informatică și deține titlul de doctor în management.
De asemenea, a absolvit Programul Executiv Stanford precum și Programul pentru profesori din Europa Centrală și de Est al Universității Harvard.
Dr. Filipović predă management general și etică în afaceri și, ca director al programelor EMBA, a supervizat peste 200 de proiecte de consultanță pentru companii internaționale. Este și autor sau coautor a șapte cărți și 30 de studii de caz, iar ca profesor a fost invitat la diverse școli de afaceri din Europa și America de Nord.
Arta de a modela succesul
Cu o vastă experiență în formarea liderilor din Europa Centrală, de-a lungul carierei sale, dr. Filipović a lucrat îndeaproape cu peste 40 de directori executivi, lideri de top care, de-a lungul anilor, s-au remarcat prin rezultate excelente. Este ușor de înțeles, așadar, de ce am fost mai mult decât curioși să aflăm direct „de la firul ierbii” ce trăsături comune au liderii care reușesc să se impună pe termen lung și ce diferențe există între aceștia și cei care, din diverse motive, nu reușesc să își păstreze poziția.
Răspunsul însă ne-a uimit: pentru succes, nu există un tipar de lider. Și asta deoarece, explică dr. Filipović, liderii provin din medii foarte diferite, cu backgrounduri și istorii profesionale diferite, și, nu în ultimul rând, personalități diferite, adesea „neobișnuite”. De aceea, consideră important ca, înainte de orice, să clarificăm ce înseamnă cu adevărat „rezultate excelente”.
Dincolo de profit, cum se construiește excelența Pentru dr. Filipović, „rezultatele excelente” nu sunt doar despre performanță financiară, ci și despre respectul și încrederea câștigate în timp. În opinia sa, succesul se construiește pe o combinație de factori: „Pe de o parte, rezultatele comerciale, precum creșterea profitabilă și poziția de lider pe piață, obținute pe o perioadă considerabilă de timp, și, pe de altă parte, respectul și încrederea câștigate din partea diferitelor părți interesate”.
Cu aceste premise clare, pentru dr. Filipović pare mai simplu acum să creioneze câteva trăsături comune pentru liderii care ating succesul: multă energie, angajament real față de companie, gândire holistică (inclusiv capacitatea de a trece de la „imaginea de ansamblu” la un nivel surprinzător de detalii și invers, într-o secundă). Și „ceea ce poate fi mai puțin de așteptat este disponibilitatea de a pune întrebări inteligente și de a asculta cu atenție, capacitatea de a povesti și, mai presus de toate, empatia. Ultima este un factor diferențiator real și cea mai bună protecție împotriva egoului exagerat, care este adesea începutul sfârșitului pentru liderii de afaceri”, subliniază el.
Inteligența care contează
Inteligența Artificială devine tot mai prezentă în afaceri. Cum afectează rolul liderilor? La această întrebare, Nenad Filipović poate răspunde din două unghiuri diferite, dar complementare, ca profesor de lideri, dar și ca lider. Pentru că, la începutul carierei sale, a lucrat în una dintre cele mai mari companii de producție din Croația – grupul „Rade Končar” – unde a ocupat funcții de top, inclusiv șef al departamentului de cercetare și dezvoltare din divizia de sisteme de control, director pentru vânzările mondiale de tehnologie informațională și vicepreședinte senior al grupului. Experiența aceasta i-a consolidat perspectiva asupra modului în care AI poate transforma nu doar procesele interne ale unei companii, ci și întreaga industrie. În plus, și ca profesor, așa cum scriam mai sus, a supervizat sute de proiecte pentru companii internaționale.
Din această poziție privilegiată, Nenad Filipović, spune că, deși se vorbește tot mai mult despre revoluția AI, mai e cale lungă de străbătut: „Din colaborarea cu unele dintre cele mai importante companii globale și cu multe companii din regiune, precum și din discuțiile pe această temă cu colegi specializați în aplicarea AI în afaceri, cred că suntem încă foarte departe de o utilizare cu adevărat transformatoare a AI. Iar leadershipul înseamnă transformare, atât la nivel profesional, cât și personal”.
În acest context, sfatul lui pentru liderii aflați la începtul călătoriei tehnologice ar fi: „Începeți cu o noțiune simplă. Încercați să înțelegeți: cum poate AI să aducă un plus de valoare afacerii dvs.?”. Aparent pare a fi o întrebare mai mult de natură comercială decât una tehnologică, dar, insistă dr. Filipović, e foarte necesară mai ales într-o discuție cu profesioniști. Pentru că, spune el, în prezent, succesul implementării AI în afaceri depinde în mare măsură de calitatea datelor și de capacitatea de a pune întrebări relevante despre afacere.
Totodată, atenționează el, este vorba și despre limitările de bază ale IA, așa cum o cunoaștem astăzi: lipsa creativității adevărate și dependența de recunoașterea tiparelor din eșantioane mari de date istorice. Așadar, următorul lui sfat ar fi: „Nu concurați cu ceea ce AI poate face bine, aduceți la masa discuțiilor un alt tip de perspective și o gândire mult mai sofisticată! În cele din urmă, rămâneți umani și tratați oamenii ca pe niște ființe umane, nu ca pe o altă categorie de obiecte, așa cum îi tratează AI”.
Transformarea începe din interior
Nenad Filipović este coordonatorul unuia dintre cele mai apreciate programe EMBA din regiune. Dar, contrar așteptărilor, pentru el, adevărata valoare a acestui program nu stă în volumul de cunoștințe livrate. De fapt, spune el, „s-ar putea să vă surprindă, dar cele mai importante lecții din programul nostru EMBA nu au prea mult de-a face cu cunoștințele”. Cunoștințele sunt importante într-un astfel de context, apar firesc, dar „ca produs secundar al învățării”. Sunt necesare și vor fi întotdeauna acolo, „dar nu sunt cel mai important lucru”.
Pentru că, ceea ce contează cu adevărat, în opinia intervievatului meu, este ceva mult mai profund: conștientizarea de sine și transformarea atitudinilor. „Conștientizarea de sine, schimbarea propriilor atitudini, asta contează mult mai mult. Ajutorul acordat directorilor executivi cu experiență pentru a-și remodela atitudinile și a deveni lideri mai responsabili este principala ambiție a programului nostru. Dacă acest lucru se realizează, aplicarea este ușoară, deoarece este determinată de nevoia fundamentală a ființelor umane: împlinirea de sine”.
Iar pentru a crea această conștientizare și a influența atitudinile, școala a conceput un program bazat pe învățarea experiențială, implicarea activă a tuturor participanților, un proces de studiu fără sincope, un mediu care inspiră și moderarea unor profesori de top, care au o devotare și o pasiune de-o viață pentru a ajuta executivii și companiile să se dezvolte și să se transforme.
IEDC: De la educație la inovație în era AI
IEDC – Bled School of Management este o instituție de învățământ de top din Slovenia, fondată în 1986 ca primul centru de dezvoltare managerială din Europa Centrală și de Est.
În 2023, împreună cu ROCHE Slovenia, IEDC a înființat Institutul Bled pentru Leadership în Digitalizare și Inteligență Artificială (BILDAI).
Misiunea principală a Institutului include evaluarea impactului AI asupra diferitelor sectoare și prioritizarea cercetării pentru integrarea AI.
Lideri pentru o lume care (încă) se scrie
Lumea se schimbă mai repede ca niciodată, educația managerială are și ea nevoie să evolueze. L-am întrebat pe Nenad Filipović cum vede viitorul acestui domeniu în următorii 5–10 ani și ce transformări crede că vor modela formarea liderilor care vor face diferența.
Un răspuns sincer este „vom vedea”. Presupun că va exista o polarizare mai mare, o creștere a calității programelor de masă oferite online, dar care vor rămâne limitate la aspectele mai tehnice ale managementului. Sper să văd mai multe programe care abordează marile provocări ale leadershipului, cum ar fi crearea de modele de afaceri cu adevărat durabile, implicarea tinerelor generații, gestionarea adecvată a oportunităților și riscurilor tehnologice sau remodelarea capitalismului într-un sistem care să ofere atât eficiență, cât și eficacitate în beneficiul societăților noastre. Nu pot decât să sper că modelul nostru de educație se va dovedi un bun punct de plecare pentru o gândire ambițioasă despre misiunea educației manageriale.
CITEȘTE ȘI: Ce spun și ce nu spun liderii la microfon | EDITORIAL
Foto: Dr. Nenad Filipović, lector, director de proiect MBA și director de educație executivă la IEDC – Bled School of Management din Slovenia

Acest articol este preluat din ediția print a Ghidului MBA 2025.