A lăsat multinaționala pentru a-și face propria afacere. Ioana Arsenie: Îmi doresc să văd în jurul meu oameni care se plâng mai puțin și se implică mai mult!
Ioana Arsenie a decis să părăsească lumea multinaționalelor în 2015 și să înceapă o afacere proprie în consultanță. Crede că determinarea și focusul reprezintă cele mai importante calități ale unui antreprenor. De asemenea, susține puterea poveștilor și redefinirea paradigmei eșecului, astfel încât noi, românii, ca popor să înțelegem că este doar o etapă și că nu trebuie să ne definească întru totul.
Scurt traseu profesional + o scurtă descriere a afacerii dvs.
Primii patru ani i-am petrecut în consultanță, unde am avut ocazia să îmi șlefuiesc atât partea tehnică cât și atenția permanentă la nevoile clientului. Am ales apoi să trec în industrie. Relevantă pentru evoluția mea este experiență de peste 9 ani într-o companie multinațională din agribusiness, în care am fost primul angajat în România, în calitate de director financiar și administrativ și am continuat că Business Partner și membru în board, având responsabilități la nivel strategic, dar și operațional, în țările din regiune. În vara lui 2015 am decis să îmi construiesc propria afacere, în consultanță și să îmi dedic expertiza în sprijinul antreprenorilor.
Cei mai mulți dintre clienții mei sunt IMM-uri, companii care nu au un director financiar și pentru care proiectam sisteme și proceduri de raportare, un Tablou de Bord și lucram pentru optimizare permanentă, atât pe partea de marjă cât și pe cea de costuri. De asemenea oferim servicii de contabilitate și consultanță fiscală, dar integrate cu componenta de management financiar, un diferențiator puternic pentru noi.
Cum ați luat decizia să lăsați corporația și să apucați calea antreprenoriatului? Care au fost principalele lucruri care v-au motivat să faceți acest pas?
Mărturisesc că decizia mea a fost bruscă, iar continuarea a fost una firească. Pur și simplu așa am simțit, mi-am dorit ca deciziile mele să poată fi implementate 100% și astfel aleg antreprenori care valorizează la maxim contribuția unui expert în afacerile lor.
Privind retrospectiv, cu mintea de acum, cum v-a pregătit munca în corporație pentru antreprenoriat?
Sunt recunoscătoare că am fost parte dintr-o afacere de familie, prezentă la nivel mondial, cu business sofisticat și maxima atenție pentru client. Având rezultate spectaculoase în România, am avut posibilitatea să testăm proiecte-pilot, să ducem bunele practici în țările din regiune, să luăm decizii într-un mod agil. Principalul meu atu este capacitatea de a lucra în permanență conectare cu strategia și ajustarea dinamică a activității în funcție de priorități.
Ce ați fi vrut să știți, dar nu v-a spus nimeni, atunci când ați intrat în lumea antreprenoriatului?
Am irosit cel puțin un an pentru că nu am avut o targetare corectă. După care am lucrat foarte mult la claritatea mesajului în piață. Cred că sunt etape normale, cu toate că puteau fi eficientizate cu un sprijin specializat.
O scurtă analiză SWOT a antreprenoriatului românesc.
Cea mai mare oportunitate o au companiile care au depășit etapa de startup, au crescut mai mult decât media industriei și investesc pentru a aduce competențele necesare (finance, marketing, etc) pentru a menține sau accelera creșterea, respectiv pentru o dezvoltare sustenabilă, perenă.
Pentru antreprenorii aflați la început de drum, pe lângă piedicile cunoscute precum finanțarea, angajații sau instabilitatea fiscală, aș menționa capcana de a rămâne în etapa de startup, cu pierderi repetate sau infuzie de capital din fonduri personale la nesfârșit, din cauza lipsei unei culturi a acceptării eșecului. Reflexul de a gândi în termeni de cost de oportunitate este esențial pentru performanță.
Barometrul startup-urilor din România arată că mentalitatea și teama de eșec reprezintă principalele piedici pentru cei care ar vrea să pornească o afacere, dar ezită să o facă. Prin urmare, cât de necesară este educația antreprenorială în România? Cum se poate face? Cum vă implicați dvs, ca antreprenor, în educarea noii generații de afaceriști din România?
Este evident că scurta istorie a antreprenoriatului în România își spune cuvântul încă.
Cred că trebuie lucrat pe toate categoriile de vârstă.
Implicarea mea merge în două direcții :
- Workshopuri de educație financiară și antreprenoriat în școli, prin proiectul EduPerformance
- Workshopuri de management financiar pentru antreprenori, sub marca Trusted Advisor, în care zeci de antreprenori au avut ocazia să acumuleze informații pe care le implementează în afacerea lor.
În plus, fiind Ambasador Elite Business Women București, am o permanentă preocupare să oferim membrilor acestui club de business acces la expertiză antreprenorilor de top și la experți valoroși.
Care sunt principalele ingrediente ale mentalității de antreprenor? Cum poate fi aceasta promovată mai bine în societate?
Determinare și focus. Cred că poveștile sunt principalul instrument, ideal încă din școală copiii să fie vizitați de antreprenori și să meargă la aceștia la firmă.
Cum putem schimba paradigma eșecului și să înțelegem noi, românii, ca popor, că greșeala este doar o cale de a învăța și experimenta?
Arătând și această componentă. Observ antreprenorii validați că vorbesc relativ detașat și marchează etapele de evoluție. Cu siguranță au avut momente de vulnerabilitate despre care ar fi de ajutor să vorbească.
Dar sunt optimistă că lucrurile se vor regla, iar copiii noștri nu vor avea atât de multe blocaje.
Cum pot colabora multinaționalele și afacerile antreprenoriale pentru a face societatea românească mai bună?
Colaborarea se întâmplă, chiar dacă nu este scoasă în evidență. Multinaționalele care lucrează cu companii antreprenoriale impun standarde de lucru care ridică automat nivelul afacerilor antreprenoriale.
Cum vă păstrați mintea limpede în această lume care lasă impresia că e pe repede-înainte?
Cu toate că nivelul de activitate este foarte ridicat, secretul meu e o bună planificare și un control maxim pe agenda personală. Lucru care mă motivează în același timp.
Ce vă motivează? Ce vă inspiră?
Mă motivează și mă inspiră să fiu aproape de oameni care au energia la un nivel bun, care au o inclinație spre rezultate și alături de care pot construi.
Cum ați defini succesul?
Succesul înseamnă pentru mine independență și rezultate, prin proiectele în care mă implic.
Care sunt cărțile pe care le-ați recomanda unui tânăr antreprenor?
Drive – Daniel Pink, Principii- Ray Dalio
Cum se pot pregăti copiii din ziua de azi pentru piața muncii a viitorului?
Eu nu cred că problema este la copii, ei au acces la informație și agilitate. Totul e să le facilităm intrarea în piața muncii, adăugând competențele și expertiză generațiilor mature, pentru a nu se produce o ruptură. Mă îngrijorează tot mai mult însă personalul 40+ și următorii 20 de ani pentru ei, în câmpul muncii.
Care este piramida dv de valori?
Încredere, integritate, profesionalism.
Ce face un lider să fie un bun lider?
Este uman și în același timp atent la performanță.
Cine v-a fost primul mentor și ce ați învățat de la acesta? Dar cel mai recent?
Cred că cea mai importantă învățătură timpurie, pentru care sunt recunoscătoare profesorului meu de matematică, este să fiu atentă la nevoia mea de a genera performanță și să fiu acolo unde pot aduce valoare.
În timp am învățat că rezultatele nu țin doar de mine, astfel că sunt mai atentă când aleg partenerii cu care lucrez.
Ce ați dori să adăugați și nu v-am întrebat?
Mi-aș dori să văd în jurul meu oameni care se plâng mai puțin și se implică mai mult la nivel macro. Componenta socială a antreprenoriatului se va dezvolta tot mai mult!
Ioana Arsenie
Trusted Advisor Strategy & Finance
Ambasador Elite Business Women București
Fondator EduPerformance