Richard Branson: Fara agresivitate
Mesajul pe care l-am primit la un moment dat de la Marco, din Africa de Sud, pentru care ii si multumesc, suna cam asa: „In incercarea mea de a-mi mentine businessul pe picioare, am constatat ca e nevoie sa fiu foarte agresiv cu furnizorii si prestatorii de servicii”.
„Mie nu-mi place sa fiu agresiv, dar nici nu suport sa vad cum succesul meu (si supravietuirea firmei mele) depind de niste indivizi cu performante slabe”, scria Marco in continuarea mesajul sau. „Asa am ajuns sa cred ca numai oamenii foarte agresivi reusesc. Totusi, urmarindu-va pe dv., nu pot sa nu ma intreb: Sunteti oare agresiv in afaceri sau folositi alta tehnica prin care va pastrati calmul atunci cand va confruntati cu situatii care va pun la incercare? Cand v-am cunoscut cu ceva timp in urma, pareati genul prietenos si aveati un ton al vocii destul de linistit.”
Sa vorbim asadar despre agresivitate. Sunt foarte multe moduri prin care iti poti face cunoscut punctul de vedere si sa iti dezvolti afacerea cu succes, fara sa devii agresiv. Intotdeauna trebuie sa iti repeti in minte ca iti place ceea ce faci si ca rolul tau este de a-i convinge si pe altii sa le placa businessul tau si, ca urmare, sa lucreze cu tine.
Sper ca succesul grupului Virgin se datoreaza tocmai faptului ca interactionam cat mai deschis, intr-o maniera pozitiva cu toata lumea si intr-un mod cat mai putin negativ, combativ sau agresiv.
In cazul in care companiile sau persoanele cu care lucrati voi nu raspund la o astfel de abordare, intrebati-va daca acestea sunt companiile cu care merita sa lucrati. Pentru fiecare furnizor agresiv exista altii cinci neagresivi, care vor dori sa colaboreze cu voi, intr-un mod care sa va permita sa ramaneti consecventi cu politica parteneriatelor derulate intr-o maniera prietenoasa.
Ceva din tonul intrebarilor imi sugereaza ca pe Marco, antreprenorul din Africa de Sud, il preocupa si felul in care ar trebui sa se poarte cu angajatii cu rezultate slabe. Ei bine, daca un membru al echipei nu performeaza asa cum va asteptati, nu-l concediati imediat. La Virgin, in cazul in care un angajat nu se descurca intr-o anumita functie, ii dam posibilitatea sa incerce si altceva si ii oferim posibilitatea sa isi aleaga alt post.
Concedierea oamenilor nu trebuie sa fie niciodata prima optiune. In unele cazuri, cand nu aveti alta solutie decat aceea de a-i lasa pe oameni sa plece, pregatiti-va pentru o discutie in care sa le oferiti si cateva sugestii constructive, de care acestia sa se poata servi in munca lor pe viitor. Acest lucru va usura procesul de separare de ambele parti.
Sunt intru totul de acord cu faptul ca o personalitate puternica constituie o calitate valoroasa atunci cand pornești o afacere. Tot asa de importanta este hotararea de a-ti urma viziunea. Dar rabdarea de a-i asculta pe ceilalti si arta delegarii sunt competentele-cheie care nu trebuie sa lipseasca din formula antreprenoriatului.
Adesea este greu sa-ti depasesti sentimentele de frustrare atunci atunci cand interactionezi cu ceilalti. Delegarea de atributii unui membru al echipei iti va oferi insa o alta perspectiva si iti va permite tie, in cele mai multe cazuri, sa gasesti o abordare diferita.
Una dintre lectiile-cheie desprinse de-a lungul anilor a fost sa ma inconjur de echipe de management in care oamenii imi completau calitatile, tocmai ca sa ma asigur ca mi-am atras toate competentele pentru reusita afacerii. Pe baza culturii de organizatie existente in compania Virgin, acesti directori generali ai diviziilor de business ale grupului (Active, America, Atlantic, Trains si Money) au construit afaceri puternice, care le reflecta personalitatea si competentele.
In ceea ce priveste procesul de negociere in sine, cheia este sa ramai calm si concentrat. Daca simtiti ca va infuriati, inspirati adanc, constientizati faptul ca o luati prea personal si, chiar, dati-va un pas inapoi. Bazati-va pe sprijinul celor din jur. Lucrul in echipa poate aduce adeasea castiguri nebanuite.
Poti sa negociezi intr-un fel competitiv si renuntand la agresivitate. Stabiliti ce vreti cu adevarat sa obtineti si care sunt parghiile prin care puteti actiona pentru a va atinge obiectivul. Mai putina agresivitate si mai multa determinare este tot ce cred eu ca aveti nevoie.
De multe ori, dupa un set dur de discutii intr-o negociere, imi dau seama ca este mai bine sa ies seara in oras si sa beau cu echipa mea si sa incerc sa le spun oamenilor ce ma framanta! Chiar daca a doua zi dimineata ma doare capul, stiu ca increderea si sprijinul obtinut din partea lor ma vor ajuta sa vad lucrurile intr-o noua perspectiva.
In calitate de antreprenori, facem alegeri dificile. Marco vroia sa stie daca pentru aceasta este nevoie sa fii dur. Ei bine, eu nu sunt genul fioros (desi cativa oameni care nu ma cunosc isi inchipuie ca sunt!). De fapt, este contraproductiv sa fii necrutator. Atunci cand totul decurge bine, oamenii tind sa se intoarca si sa-si doreasca sa faca afaceri cu tine a doua oara. Aceasta atitudine m-a ajutat peste ani sa imi atrag si sa imi pastrez cei mai buni parteneri.
Disponibilitatea mea de a-i asculta pe oameni si de a le accepta sugestiile atunci cand sunt mai bune decat ale mele, mi-a servit enorm in cei 40 ani de cand fac afaceri. Niciodata n-am fost atat de mandru incat sa nu recunosc ca am gresit sau sa refuz sa actionez conform sugestiilor primite de la altcineva.
Ultima mea recomandare este sa va distrati.
N-are nici un rost sa fiti intr-un business, daca nu va face placere. Bucurati-va impreuna cu echipa, cu furnizorii si cu partenerii cu care lucrati. Veti obtine o satisfactie mult mai mare din incercarea de a construi o relatie bazata pe intelegere decat dintr-o lupta continua.
Nu luati totul asa de personal. Nu va mai zbarliti la oameni. Si, mai ales, distrati-va. Credeti-ma cand va spun ca in toti acesti 40 de ani, aceasta a fost principala mea filozofie de business!
Traducerea din limba engleza: Daniela Oancea
Foto: Philippe Nyirimihigo