Alexandru OPREA: „Punem o mare valoare pe rolul central al angajaților în succesul organizației”
Într-o epocă a rapidelor schimbări tehnologice și sociale, investiția în capitalul uman a devenit vitală pentru adaptabilitatea și succesul în mediul de afaceri. Investiția în oameni nu este doar o strategie, ci o necesitate. Prin descoperirea celor mai bune practici și învățarea de la liderii din diverse industrii, putem să construim un viitor în care capitalul uman este cel mai prețios activ al oricărei organizații. În acest context, Alexandru Oprea, Country Manager REHAU România, ne-a vorbit despre modelele de lucru care au dat roade în organizația pe care o reprezintă, despre direcțiile investițiilor și despre modul în care acestea pot contribui la construirea unei forțe de muncă adaptabile și angajate.
Cum a investit compania dvs. în dezvoltarea angajaților? Care au fost rațiunile din spatele acestor investiții? Ce rezultate ați anticipat și ce rezultate concrete ați obținut în urma acestor acțiuni de investiții în capitalul uman?
La REHAU am pus mereu accent pe dezvoltare, iar aici nu vorbim doar despre dezvoltarea soluțiilor din portofoliul nostru, ci de dezvoltarea oamenilor alături de care lucrăm. REHAU pune o mare valoare pe rolul central al angajaților în succesul organizației, iar acest lucru se reflectă în investițiile pe care le facem pentru bunăstarea oamenilor REHAU. Astfel, le oferim o gamă cuprinzătoare de programe de formare și dezvoltare profesională, care includ atât traininguri interne, cât și externe, pentru a asigura că angajații noștri își pot cultiva constant abilitățile și cunoștințele. De asemenea, fiecare angajat REHAU are acces la o platformă de e-learning prin care poate accesa traininguri atât din zona personală, cât și profesională.
Pe lângă acestea, pentru că sănătatea angajaților reprezintă o prioritate, toți angajații noștri beneficiază de o asigurare de sănătate completă pentru a avea parte de cele mai bune posibilități în ceea ce privește sănătatea lor fizică, alături de accesul la o serie de resurse care protejează și sănătatea lor psihică. Astfel, am creat noile spații de birouri din București, Cluj și Sibiu, dotate cu locuri de relaxare, zone de concentrare, kids corner, spații verzi, dar și cu birouri reglabile pe înălțime, pentru a se potrivi fiecărei persoane. Mai mult decât atât, programul nostru de lucru a trecut la unul flexibil, hibrid, pentru a putea ajuta angajații să stabilească echilibrul perfect între viața profesională și cea personală, întrucât nu trebuie să pierdem din vedere importanța timpului petrecut alături de cei dragi.
Un alt aspect care contribuie la bunăstarea angajaților REHAU este reprezentat de posibilitatea de a-și petrece timpul liber după bunul plac. Astfel, am venit în ajutorul angajaților noștri cu un sistem de beneficii flexibile prin care ei pot accesa orice își doresc – de la vouchere de wellbeing, la cele de vacanță, abonamente la diverse săli de fitness și chiar diverse traininguri.
Prin toate aceste măsuri, ne propunem să creăm un mediu de lucru propice care să promoveze implicarea, productivitatea și satisfacția angajaților. Sperăm că aceste investiții vor avea ca rezultat o forță de muncă mai implicată și mai motivată, ajutându-ne să ne atingem obiectivele organizaționale, întrucât fără oameni care sunt alături de noi din pasiune, nu putem obține ceea ce ne propunem – să continuăm să ne poziționăm drept un jucător de top pe piața materialelor de construcții, oferind soluții sustenabile, calitative și durabile.
Cum ați evaluat și măsurat impactul investițiilor făcute în dezvoltarea angajaților și cum ați reușit să corelați aceste rezultate cu performanța financiară și cu eficiența resursei umane a companiei?
Evaluarea rezultatelor este un proces care nu încetează niciodată. Continuăm să investim constant în dezvoltarea oamenilor REHAU pentru a crea un mediu de muncă atractiv și motivant. Pentru o evaluare reală însă, ținem cont de părerile lor și organizăm discuții constante pentru a afla care este gradul de satisfacție. În cazul în care există solicitări de îmbunătățire, organizăm discuții cu echipa de management pentru a vedea ce alte lucruri putem implementa pentru a răspunde tuturor nevoilor angajaților noștri. După aceste discuții există un plan concret de acțiune, urmat de discuții de follow-up pentru a ne asigura că totul se desfășoară conform planului, iar angajații noștri sunt întru totul mulțumiți. De asemenea, la nivel intern organizăm de două ori pe an un chestionar de satisfacție a angajaților, întrucât ne dorim să aflăm mereu unde există loc de mai bine și unde putem veni cu soluții care să îmbunătățească mediul de lucru.
În ultimii ani, REHAU a înregistrat creșteri constante din punct de vedere financiar, iar resursele noastre au fost direcționate spre tot mai multe inițiative și proiecte locale extraordinare, menite să contureze și mai bine respectul și atenția pe care o oferim oamenilor noștri. Aceste proiecte nu doar că ne fac să fim mândri de echipa noastră, ci ne arată și cât de important este să faci parte dintr-o comunitate implicată pentru a putea obține rezultatele pe care ți le dorești.
Ce tip de conducere ați adoptat și, în consecință, sugerați, pentru a vă ajuta să dezvoltați capitalul uman la un nivel în care acesta să devină un avantaj competitiv real și eficient?
Într-un mediu de business care se află în continuă schimbare, tipul de leadership pe care îl aborzezi, de cele mai multe ori îți definește compania. Consider că oamenii sunt cea mai importantă resursă a companiei, iar noi trebuie să continuăm să investim constant în ei. De aceea, gândim totul pentru și prin ei, îi încurajăm să se dezvolte, să își spună părerea, să se implice și cel mai important, să aibă inițiative. Prin urmare, am abordat atât un leadership participativ, cât și unul transformațional. La REHAU ne bazăm pe încredere și implicare din partea echipei noastre, prin urmare toate deciziile luate în interiorul companiei au în vedere perspectivele tuturor, întrucât ne dorim cu toții să excelăm și să evoluăm.
Care este trăsătura distinctivă a organizației dvs. care v-a transformat de la un angajator obișnuit la un constructor de capital uman?
Misiunea REHAU este de a crea soluții pentru toată lumea, inclusiv pentru angajații noștri, iar scopul nostru este unul simplu, prin progresul ingineresc să îmbunătățim vieți – Engineering progress, Enhancing lives. Toate demersurile pe care REHAU le-a făcut până acum au fost în această direcție – de a îmbunătăți vieți, de a depăși limite. Prin urmare, REHAU a fost mereu un constructor de capital uman, fiind o companie pentru care oamenii sunt cel mai important aspect.
În cadrul companiei noastre, sustenabilitatea joacă de asemenea un rol esențial, căci în calitate de afacere de familie, ne gândim atât la generațiile prezente cât și la cele viitoare prin dezvoltarea produselor verzi, care transformă casele oamenilor într-o oază de liniște, care abundă în confort și design exemplar. Pe lângă produsele noastre, și activitatea pe care noi o desfășurăm la REHAU este una sustenabilă. Organizăm constant acțiuni prin intermediul cărora să inspirăm angajații să adopte un comportament sustenabil. Astfel, apreciem implicarea lor în toate acțiunile de responsabilitate socială pe care le desfășurăm. De la acțiuni de împădurire, la acțiuni de ecologizare, echipa REHAU a dat mereu dovadă de implicare. Vom continua să investim în educație și în acțiuni care transformă planeta întrun loc mai plăcut atât pentru noi, cât și pentru generațiile următoare.
În lumina schimbărilor din piața muncii, în care reținerea angajaților, motivația, implicarea și loialitatea devin din ce în ce mai dificile pentru angajatori, investiția în oameni este o necesitate sau o provocare?
Activez pe piața muncii de foarte mulți ani și mi-a fost dat să văd de-a lungul timpului numeroase moduri de abordare a mediului de business. Totul evoluează însă, iar companiile care nu pot evolua la rândul lor odată cu noile trenduri și noile necesități ale angajaților, nu reușesc să rămână competitive. La REHAU însă, a investi în oamenii noștri este un lucru obligatoriu, întrucât a făcut mereu parte din ADN-ul nostru. Când angajatul este pus în centru, iar compania transmite valori puternice cu care el se identifică, atunci ia naștere sentimentul de apartenență care duce la creșterea retenției angajaților.
REHAU a pornit ca o afacere de familie, unde valorile au fost împărtășite încă de la început, iar angajații aveau un scop clar – de a contribui la împlinirea misiunii REHAU. După zeci de ani, suntem mândri de faptul că sentimentul de afacere de familie nu s-a stins, chiar dacă în momentul de față suntem peste 20.000 de angajați la nivel mondial, din zeci de țări de pe glob. La fel ca în ultimii ani, creșterea capacității de înțelegere a pieței și a nevoilor clienților este principalul nostru obiectiv pentru a putea alinia procesele interne la nevoile pieței. De aceea, REHAU își realizează toate investițiile ghidându-se după principiul customer-centricity, întrucât oamenii sunt cei ce dau viață afacerii noastre, iar opinia lor este cel mai important lucru pentru noi ca organizație. Suntem mândri să afirmăm că toate demersurile noastre de până acum, și toate investițiile realizate de REHAU în România au condus la o rată de retenția a angajaților foarte mare. În acest moment avem în echipa noastră oameni care au pășit pentru prima dată în REHAU România în urmă cu 10 sau chiar 20 de ani. Acest lucru ne dovedește că eforturile noastre sunt apreciate, iar echipa se află într-un mediu plăcut de lucru.
Suntem mândri de fiecare om care face parte din echipa noastră, indiferent de cât de noi sau vechi ar fi și mereu ne întrebăm ce putem face pentru a-i avea alături și în anii ce urmează. Oamenii REHAU nu sunt doar simpli angajați, ci sunt super-oameni, alături de care obiectivele companiei noastre sunt îndeplinite de fiecare dată.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 286
Pentru abonare, click aici