Angajaţii români vor beneficii flexibile pentru a fi mai fericiţi şi mai productivi
Beneficiile extrasalariale reprezintă o modalitate de atragere, stimulare și retenție a angajaților. Iar odată cu intrarea noilor generații pe piața muncii, organizațiile trebuie să se adapteze după nevoile lor. Drept urmare, asistăm la o flexibilizare a beneficiilor.
Cu alte cuvinte, companiile au înțeles că angajații au nevoie de experiențe pe placul fiecăruia, în afara biroului, pentru a se dezvolta din punct de vedere personal și profesional.
Dar să vedem mai întâi care e situația actuală. Potrivit unui studiu realizat de Mercer pe baza răspunsurilor oferite de reprezentanți ai 190 de companii, cel mai utilizat beneficiu de către companiile cu activitate în România este mașina de firmă (91% dintre respondenți acordă acest beneficiu), urmat îndeaproape de programele de training (90%) și de abonamente medicale în mediul privat (71%).
De asemenea, tichetele de masă rămân în topul preferințelor angajatorilor și angajaților (70%), precum și asigurarea de viaţă (57%) sau pensiile private (15%).
Doar un sfert dintre angajați sunt mulțumiți de aceste beneficii
Totuşi, angajații nu sunt pe deplin mulțumiți de beneficiile pe care le primesc de la angajator. Un studiu eJobs arată că doar 28% dintre români nu au ce comenta din acest punct de vedere.
Asta pentru că dorințele lor sunt altele decât oferta companiilor. Mai exact, topul beneficiilor considerate că fiind foarte importante pentru angajați arată astfel:
82% consideră obligatoriu ca angajatorul să le ofere cursuri de dezvoltare profesională, 78% vor abonamente medicale la clinici private, 62% cred că programul flexibil este esenţial, 50% se aşteaptă să beneficieze şi de facilităţi sportive şi de recreere, iar pentru 44% obligatorii sunt şi cursurile de dezvoltare personală.
Corina Neagu, fondator al DARE Development Advice & Resources, Trainer şi HR Consultant, spune că alinierea la cerințele angajaților este esențială, pentru că nu doar angajatorii sondează piața, dar și angajații verifică ce oferă concurența.
Pretențiile au crescut și de o parte, și de cealaltă, astfel încât oferirea unui mediu cât mai plăcut și cât mai în congruență cu așteptările angajaților devine o mare provocare pentru toți angajatorii, în mod special în industriile de nişă.
„La cum evoluează lucrurile și lumea în jurul nostru, nu putem decât estima că beneficiile vor fi mult mai creative și mai adaptate nevoilor la momentul respectiv. În foarte multe companii există o tendință orientată către o cultură a învățării, pe care personal o încurajez și mă bucur să constat că oamenii sunt deschiși în zona asta. Aceste beneficii nu le înlocuiesc pe cele financiare, ci vin în completarea lor”, punctează Corina Neagu.
Ea susține că, în viitor, cel mai mult vor avea de câștigat companiile care-și orientează politicile și către oameni, nu doar către rezultate, conștientizând că fără oameni nu se poate clădi nimic durabil.
Beneficii flexibile = câștiguri pe termen lung
Studiile privid pachetele de beneficii extrasalariale arată că, în România, bugetele au urcat de la aproximativ 7% (acum câțiva ani) la circa 12% (în 2016) din veniturile totale anuale al angajaților, în alte țări ajungând și la aproximativ 30%, cum e cazul Germaniei.
„Angajații vor lucruri diferite, în momente diferite. Altfel spus, nevoile angajaților pot apărea sau se pot schimba în timp, aceștia dorindu-și ca angajatorul lor să le poată acoperi nevoile cât mai repede și facil posibil. Nu există o rețetă perfectă a unui pachet de beneficii prestabilit, dar în momentul în care angajatul are la dispoziție soluții din care alege (exact ca într-un magazin online) orice beneficiu vrea, lucrurile se simplifică și pentru el, dar și pentru angajator.
Platforma le permite angajaților să primească lunar un buget de la angajator, dar și să îl reporteze/acumuleze (parțial sau total) dacă angajatul nu îl cheltuie într-o lună.
„Statistica noastră din ultimii ani ne arată că circa 40% dintre angajați preferă să își cumuleze (pe minimum două luni) bugetul primit de la companie, ca mai apoi să îl cheltuiască pe un beneficiu mai consistent (ex.: vacanțe, abonamente la sală, vouchere-cadou de la retaileri etc.). Beneficiile care sunt alese lună de lună ar fi reprezentate cel mai bine de tichetele de masă, pensii sau abonamentele de transport”, adaugă Stelian Bogza.
O altă tendință pe care acesta a văzut-o în rândul companiilor din România în ultimii patru ani a fost creșterea bugetului de beneficii de la o medie lunară de 150 lei/angajat, în 2014, la 400 lei/angajat, în 2017 (există companii care oferă și 1.000 lei/lună angajaților). Chiar și în aceste condiții, anumite beneficii rămân într-o zonă, să îi spunem, fixă, anume: abonamentele la clinici private, asigurările de viață, activități sportive, traininguri de formare profesională etc.
Potrivit lui Stelian Bogza, avantajele unui sistem de beneficii flexibile sunt:
- Angajații aleg în funcție de nevoile lor și valorizează mai bine beneficiile;
- Se bucură de cea mai largă gamă de beneficii relevante care pot fi accesate oricând, de oriunde, pentru că le au direct pe telefonul mobil;
- Angajații au un sentiment de control și de implicare, având posibilitatea de a alege ce doresc;
- Bugetul poate fi acumulat pe o perioadă mai îndelungată, putând chiar exista și varianta de co-plată, în cazul în care bugetul angajatorului este insuficient;
- Angajații pot beneficia de deduceri fiscale, taxarea fiind transparentă;
- Uneori, prețul pentru beneficii este pre-negociat pentru un număr mai mare de angajați;
- Acces la cea mai largă paletă de oferte și reduceri care îl ajută pe angajat să economisească din salariu.
Angajaţii români vor să fie mai sănătoși și mai fericiţi
Nu e nevoie de o mulțime de studii, care de altfel și există, ca să ne dăm seama că activitățile de relaxare care implică mișcare și petrecerea timpului liber cu oamenii dragi ne ajută să fim mai fericiți, mai sănătoși și relaxați și, ca urmare, mai concentrați la lucrurile pe care apoi le avem de făcut și mai loiali. O știm din propria experiență. Și atunci, ce companie nu și-ar dori angajați mai fericiți, mai relaxați și mai dedicați?
Tocmai de aceea, beneficiile extrasalariale ce includ o componentă de activitate fizică sunt din ce în ce mai apreciate.
În portofoliul 7card există acum peste 1.000 de companii, în timp ce cu trei ani în urmă erau doar 220. Iar dacă ne uităm la numărul de angajați, în urmă cu 3 ani erau aproape de 4.500, iar acum vorbim deja de 28.000. Deci, cerere există din partea angajaților, contează și ca dorințele lor să fie ascultate.
Ideea este că s-au produs schimbări majore referitor la cultura și la valorile forței de muncă. Față de ceea ce se întâmpla în anii trecuți, odată cu intrarea noilor generații în joc, angajații pun mai mult accent pe independență, pragmatism, flexibilitate, știu ce își doresc și nu acceptă orice în viața lor.
„Pentru reținerea angajaților, și mai ales a talentelor, beneficiile extrasalariale oferite de companie trebuie croite mereu ținând cont de nevoile acestora. Salariul s-a transformat într-o comoditate, deci un pachet de beneficii cât mai atractiv poate atrage un număr mai mare de oameni cu potențial și subsecvent poate aduce un nivel de retenție mai mare a angajaților. Iar pentru a obține acest lucru, primul pas e să-i ascultăm pe angajați”, subliniază Andrei Crețu și Dan Moraru.
Oferirea beneficiilor este un câștig atât pentru angajator, cât și pentru angajat. Rolul său este cât se poate de real, iar acest lucru îl putem vedea în companii încă din momentul de atragere a candidaților potriviți, nu doar când ne gândim la retenția și motivarea angajaților, spun cei doi antreprenori. Ei susţin că toţi liderii organizaţiilor trebuie să aibă în vedere că anul viitor va fi unul dinamic și că retenția angajaților este cea mai mare provocare cu care se confruntă companiile din România în acest moment.
„Și ne întoarcem din nou la ideea de a asculta dorințele angajatului, pentru a avea succes. Începem să experimentăm un grad de „comoditate” – companiile oferă pachete de beneficii pentru angajați, urmând metoda copy/paste și inspirându-se de la alte companii, ceea ce nu este o soluție și afectează diferențierea în piață a companiei și autenticitatea ei”, încheie Andrei Crețu și Dan Moraru.
Articol preluat din numărul 243/decembrie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.