Angajatul si drumul sau initiatic
Incepe astfel colaborarea, cu o perioada de proba. Tocmai pentru ca tensiunile cautarii au luat sfarsit, toata lumea se relaxeaza. Ceea ce nu ar trebui, insa, sa se intample. Pentru ca perioada de proba care tocmai incepe in momentul semnarii contractului este o piatra de incercare pentru toti cei trei actori principali, la fel de importanta ca si toate celelalte procese anterioare ale recrutarii si selectiei. Pentru angajat, deoarece trebuie sa treaca printr-un proces complicat de adaptare si de acumulare; pentru organizatie, intrucat trebuie sa integreze noul-venit si sa-l convinga de faptul ca a luat o decizie buna; pentru recrutor, care asteapta cu sufletul la gura dovada eficientei metodelor sale profesionale si a flerului sau.
Din perspectiva modelului organizational conceput de catre Julie Hay plecand de la un model al dezvoltarii copilului, perioada de proba nu este deloc una usoara sau comoda. Practic, noul angajat trece printr-o serie de etape de evolutie, intocmai cum un copil trece prin etape de dezvoltare fizica si psihica.
In primul rand, noul-venit trebuie sa se simta bine, confortabil in noul sau mediu de munca. El are anumite asteptari legate de acesta; poate face comparatie cu vechiul loc de munca sau cu ceea ce isi inchipuia ca va gasi in noua organizatie. Cat de repede i se dau un birou si un calculator, cat de luminos este biroul, cat de simpatici si amabili sunt colegii, cat de comunicativ si deschis este seful sau sunt lucruri care cantaresc acum cel mai mult. Noul-venit cauta confort psihic, asa cum fiecare dintre noi il cautam in momentul in care ne mutam in casa noua. Important este cat de binevenit se simte si acest lucru depinde in primul rand nu de colegii sai, de echipa in care intra, ci de managerul respectivei echipe. Managerul are un rol important nu numai in momentul angajarii, atunci cand evalueaza cat de bine se potriveste candidatul in echipa sa si cand ii prezinta acestuia oferta cat mai realist posibil, dar si in perioada de proba, cand trebuie sa "netezeasca" asperitati, blocaje, rezistente, prejudecati in trei locuri: in propria persoana, in propria echipa si in noul angajat. Solutia cea mai simpla pentru un manager aflat intr-o astfel de situatie – atat de simpla incat foarte putini apeleaza la ea – este comunicarea.
A doua etapa este cea de explorare. Noul venit, manat de curiozitate (asa cum face orice copil cand ajunge in jurul varstei de sase luni), incepe sa pipaie si sa guste rolurile fiecaruia, relatiile de putere, ultimele barfe, structura interna a organizatiei etc., adica mersul lucrurilor. Tot managerul este cel care joaca rolul cel mai important in acest stadiu, cel al parintelui; el trebuie sa inlature obiectele periculoase din calea noului explorator si sa-i ghideze pasii cu atentie si cu grija prin acelasi instrument extrem de la indemana: comunicarea.
Al treilea stadiu este cel al gandirii independente, in care angajatul incepe sa faca singur conexiunile si sa ia propriile decizii. Cu cat are mai multe informatii utile si cu cat este o persoana cu un potential de adaptabilitate mai mare, cu atat realizeaza mai repede conexiunile necesare. Acestea pregatesc terenul pentru urmatorul stadiu, cel al identitatii. Poate cel mai important stadiu de pana acum, gasirea identitatii inseamna "asezarea" cat mai eficienta a proaspatului angajat in locul care a fost destinat. Acest loc poate fi cel initial destinat lui sau un altul, care se dovedeste a fi mult mai potrivit. Este un stadiu esential, pentru ca abia acum proaspatul venit ia decizia de a adera la cultura organizatiei si de a pune umarul alaturi de noii sai colegi. Abia acum consimte cu adevarat la oferta organizatiei. De remarcat faptul ca abia penultimul stadiu este cel al achizitiilor legate de fisa postului, al deprinderilor strict profesionale. Dupa care urmeaza stadiul integrarii complete in organizatie. Abia dupa toate aceste etape, noul angajat capata "vechime". Devine un adult in toata puterea cuvantului.
Privind din aceasta perspectiva, este evident cat de complexa si de importanta este perioada de proba. Nu numai angajatul este in perioada de proba, ci si organizatia, reprezentata acum in modul cel mai concret de catre o singura persoana, cu un rol extrem de important si dificil: managerul.