Call for action!
In sala au fost prezenti manageri, team-lideri, specialisti in RU, oameni implicati in consultanta, training sau coaching, dar si persoane care intentioneaza sa isi redirectioneze cariera spre domeniul resurselor umane. Au retinut atentia publicului atat specialisti romani, cat si straini, dornici sa impartaseasca din experienta lor in acest domeniu. Prof. David Simmonds de la Universitatea din Westminster, Janet Mhoney – Senior consultant KWORX din Marea Britanie, Tanya Barman – International Development Manager la Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD) si Steve Crabb (pana de curand editor al publicatiei People Management, actualmente consultant strategic in cadrul CIPD) au vorbit despre situatia in care se afla specialistii de resurse umane din Romania, cu detasarea data de traditia culturii organizationale occidentale. Perspectiva obiectiva nu i-a impiedicat sa remarce ca "problemele din sfera de talent management si ale dezvoltarii angajatilor sunt valabile la nivel global, nu doar pe teritoriul Romaniei", dupa cum a remarcat Tanya Barman.
Prima zi a congresului a fost dedicata trainingului si dezvoltarii resurselor umane, pentru ca in cea de-a doua zi sa se puna accent pe rolul strategic pe care il va avea in viitor specialistul in resurse umane.
Profesorul David Simmonds a vorbit celor prezenti in sala despre importanta trainingului in companii, subliniind ca este mult mai ieftin sa instruiesti angajatii actuali decat sa recrutezi altii. Plecand de la constatarea ca actiunea fara reflectie nu duce la invatare, David Simmonds si-a schematizat modelul in formula:
A – R /= L (unde A – action, R – reflection, L – learning)
Si cum nu exista invatare fara greseala, profesorul britanic si-a invitat publicul sa aiba curajul experimentarii. "Asumati-va riscul de a gresi!", a spus el, insistand pe necesitatea ca trainingul sa fie predominant "on the job", nu in salile de conferinta: "Avem nevoie de coaching si mentori la locul de munca". Continuarea prelegerii sale s-a centrat pe nivelul calitatii in trainingul secolului XXI, cu trimitere directa la ISO 10015 – standardul international de calitate in training.
Ideea care a revenit cu insistenta pe parcursul dezbaterilor a fost aceea a comunicarii dintre managerul de resurse umane si managerii de linie. De altfel, pe acestia din urma, Roxana Mocanu – Director CODECS HR Vocational School si cea care a jucat rolul de amfitrion al evenimentului – i-a numit "clientii interni" ai HR-ului. Asa se explica, de altfel, si realul interes cu care audienta a primit studiul de caz avand ca subiect procesul de restructurare petrecut in compania Timken Romania, producator de rulmenti. Sustinuta de Andreea Raghina, HR/Organisational Advancement Manager, prezentarea s-a concentrat pe procesul de inlocuire a vechilor sefi de echipa, posesori de competente tehnice, dar lipsiti de abilitati de leadership. Proiectul lor a fost structurat in sase etape, care s-au derulat fara ca productia sa fie afectata in vreun fel. Prin succesiunea lor, s-a realizat evaluarea capabilitatilor curente, redefinirea rolului sefilor de echipa, trasarea viitoarelor competente, proiectarea centrelor de evaluare, recrutarea si selectia candidatilor pentru posturile nou infiintate, redenumite "coordonatori de operatiuni". Drept rezultat al procesului, 46% dintre fostii sefi de echipa si-au pierdut postul, dar un val de tineri operatori si forte proaspete din exteriorul companiei au intrat in echipa Timken. Desi formal procesul de schimbare a durat sase luni, el continua si astazi, pentru ca, la baza, ceea ce-si doresc liderii companiei este un spirit nou, un alt tip de oameni in linia de supervizare, acolo unde se afla miezul businessului.
Urmatorul vorbitor, Steve Crabb, consultant strategic in cadrul CIPD, si-a construit speech-ul preluand tocmai aceasta idee: oamenii sunt acum pe agenda curenta a managementului. "In Romania, exista numerosi lideri care nu investesc in angajatii lor. Consecinta acestui fapt este pierderea angajatilor. In momentul in care un angajat va simti ca parcursul sau profesional se indreapta spre nicaieri, va pleca din companie". De aceea, HR-ii sunt nevoiti sa gaseasca cai nebatute inca spre doua tinte:
I. valori puternice si cultura impartasita;
II. manageri de linie capabili sa implementeze politica de HR.
Specialistii in resurse umane trebuie sa fie constienti ca "line managers own the people, not the HRs!" si ca doar comunicandu-si continuu si consecvent strategia, intr-un limbaj comun, pot motiva oamenii spre performanta.
Am regasit aceasta idee si pe parcursul celei de-a doua zi de congres: pentru a se face auzit si ascultat, HR-ul trebuie sa invete "limbajul cifrelor". Cu alte cuvinte, specialistul de resurse umane va fi nevoit sa stapaneasca conceptele de business si sa isi prezinte strategia de dezvoltare a angajatilor, argumentand-o cu profitul pe care acest proces il va aduce companiei. Deloc intamplator, intr-un stil foarte optimist, Tanya Barman, International Development Manager la CIPD, a mentionat ca se observa si in Romania semne ale schimbarii. "Cultura se schimba si veti avea sansa sa o influentati si voi. Cu ajutorul asociatiilor profesionale veti avea forta sa schimbati lucruri". Optimism realist, pentru ca inca exista "un gap" serios intre obiectivele strategice ale HR-ilor si ceea ce reusesc acestia sa concretizeze.
Ca si in ziua precedenta, in program a fost inclusa si prezentarea unui studiu de caz. De aceasta data, compania Tenaris Silcotub a impartasit cu cei prezenti in sala un model de performance management si unul al sistemelor de recompensa. Miguel Saralegui, manager de resurse umane la Tenaris Silcotub Romania, a punctat cateva momente mai semnificative din strategia pe care au implementat-o in urma cu cativa ani si pe care o actualizeaza constant. El a subliniat importanta pe care feedback-ul o are in astfel de situatii, reflex pe care romanii nu-l prea au: "Oamenii nu sunt obisnuiti cu exprimarea libera si nici nu au reflexul de a-si gandi evolutia pe urmatorii ani". De aceea, comunicarii si explicarii transparente a obiectivelor li s-au acordat mai mult timp si mai multe resurse. "Odata internalizat, un goal devine mai usor de realizat", a subliniat Miguel Saralegui.
Au fost doua zile foarte dense. Prezentari, concepte, studii de caz, modele, intrebari, solutii, dileme – in plen, dar si ateliere cu caracter practic, pe grupe de lucru. La finalul tuturor acestora, cuvantul lui Catalin Ionescu, presedinte si CEO Codecs, a avut rol de concluzie, dar si de invitatie la actiune, conform cu sloganul evenimentului – Call for action! Cum incheierii congresului nu-i mai lipsea decat putina emotie, Roxana Mocanu a acordat doua premii "Floare de colt" pentru excelenta in managementul resurselor umane si al dezvoltarii lui Miguel Saralegui si lui Steve Crabb. Nu se poate anticipa cate dintre solutiile prezentate la Cluj vor implementa participantii la acest congres de indata ce-si vor relua activitatea in companii. Insa, cu siguranta, astfel de evenimente generatoare de idei sunt utile in procesul complex de afirmare si consolidare a rolului functiunii de resurse umane in dezvoltarea companiei.
HR VOCATIONAL SCHOOL este prima scoala de resurse umane din Romania, un rezultat al parteneriatului Codecs cu The Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD). Scoala se adreseaza persoanelor care ocupa roluri strategice in companii, si-au inceput cariera in domeniul resurselor umane de cativa ani sau isi reproiecteaza cariera si intentioneaza sa se orienteze spre acest domeniu. "Ii invatam pe cei care urmeaza aceasta scoala sa inteleaga mediul afacerilor si sa aiba un limbaj corespunzator. Cu alte cuvinte, sa aiba voce si sa fie capabili sa expuna proiectele departamentului de resurse umane in termeni de investitie si de rentabilitate", spune Roxana Mocanu, director al Codecs HR Vocational School (foto).
Din punct de vedere tehnic, in cadrul HR Vocational School se obtin competente in: rolul strategic pe care il are departamentul de resurse umane in organizatie, recrutare si selectie, training si development, managementul performantei. In ceea ce priveste competentele de tip soft, HR Vocational School se orienteaza catre self-management si comunicare pe business. O preocupare majora a sa este zona de impact a legislatiei asupra managementului performantei. Cadrul legislativ ii poate ajuta pe specialisti, uneori, dar ii poate si impiedica, alteori, sa dezvolte performanta individuala sau colectiva. "Oamenii de resurse umane au la indemana instrumente pentru a iesi din astfel de capcane si de aceea cred ca locul in care ei se afla este o pozitie critica pentru organizatie. Mai ramane doar sa fie si recunoscut. Cred ca rolul lor este la masa strategilor", spune Roxana Mocanu.
Prima generatie a HR Vocational School numara 82 de persoane si va absolvi in data de 3 octombrie. Posesori ai unui Certificate in Personnel Practice, absolventii scolii de resurse umane au sansa sa isi dezvolte o cariera si in strainatate, intrucat acest certificat este recunoscut oriunde in lume.