Ce se ascunde în spatele sintagmei „grija pentru angajați”?
În doar câteva cuvinte, care câteodată sună clișeistic, ceea ce determină o companie să fie un angajator de top este atenția pe care o acordă angajaților.
„De curând, unul dintre colegii noi, care ni s-a alăturat ca angajat după ce ne-a cunoscut într-un stagiu de practică vara trecută, mi-a spus că aici fiecare zi este o provocare din care învață ceva nou și care îl duce un pic mai departe în carieră”, explică Andreea Ciulacu, HR Manager Deutsche Bahn Cargo România.
Pentru cei peste 600 de angajați ai Deutsche Bahn Cargo România, managementul derulează la fiecare doi ani un chestionar prin care măsoară gradul de satisfacție al angajaților, apoi ia măsurile necesare în funcție de rezultate. Rata de răspuns, de 89%, este cea mai mare la nivelul grupului, după cum spune Andreea Ciulacu. De asemenea, gradul de satisfacție este cel mai ridicat la nivel de DB Cargo – 3,9 din 5.
„Aceste rezultate sunt, de fapt, consecința eforturilor depuse pentru a păstra poziția de angajator de top a Deutsche Bahn Cargo România”, spune Andreea Ciulacu.
Pentru a rămâne în top însă și pentru a avea rezultate de acest fel la chestionarele de satisfacție este nevoie de investiții în angajați – o gamă largă de programe de talent management, de dezvoltare personală, profesională etc.
„Pornind cu sistemul de evaluare de performanță și până la stagii de lucru în străinătate, toate sunt posibile în cadrul companiei”, adaugă Andreea Ciulacu, care spune că sunt angajați care au preluat poziții importante în companiile DB din Germania, Marea Britanie sau Emiratele Arabe Unite.
Programe pentru juniori, seniori
Astfel, în urma analizării potențialului individual de dezvoltare, ocupanții pozițiilor de middle și top management au acces la programele internaționale ale DB Akademie.
Pentru viitori manageri a fost dezvoltat, împreună cu un furnizor local, programul de leadership GROW, care a fost bine primit atât de către angajații din țară, cât și de către cei din Bulgaria, Ungaria și Polonia. Acest program a prilejuit, pe lângă învățarea clasică în sală, și feedback-ul de 360 de grade, schimbul de experiență între reprezentanții diverselor țări, munca individuală și în echipă pentru realizarea proiectelor-temă pe parcursul a aproape 1 an.
Pentru cei care ocupă poziții de specialist sau gestionează proiecte, compania are alte tipuri de intervenții care să-i ajute să câștige competențele și comportamentele potrivite. Mai exact, sunt îmbinate cu succes învățarea clasică cu cea „on the job”, training, e-learning, mentoring și chiar reverse mentoring.
Un alt program la care pot participa angajații, de data aceasta la nivel european, este euroTRAIL, unde candidații din România s-au clasat de fiecare dată pe primele locuri. Participanții sunt riguros selectați prin filtre succesive: interviuri telefonice și față în față, teste de abilități și într-un assesment center ținut în Berlin. Cei selectați au parte de o experiență unică de learning by doing în stagiile de pregătire susținute în companii din Europa.
Nu în ultimul rând, pentru cei aproape 400 de mecanici, șefi de tren și revizori tehnici de vagoane, compania are programe specializate, livrate local. Atunci când sunt aduse asseturi noi în România, ei beneficiază de schimb internațional de experiență.
„De curând, unul dintre colegii noi, care ni s-a alăturat ca angajat după ce ne-a cunoscut într-un stagiu de practică vara trecută, mi-a spus că aici fiecare zi este o provocare din care învață ceva nou și care îl duce un pic mai departe în carieră.” – Andreea Ciulacu, HR Manager Deutsche Bahn Cargo România
Formarea viitorilor angajați
Deoarece problema demografică afectează profund industria feroviară, Deutsche Bahn Cargo România investește și în programe de pregătire a forței de muncă pentru această ramură a transporturilor. Mai exact, susțin periodic workshopuri prin intermediul cărora le prezintă studenților ce înseamnă „viața de după facultate”. „Încercăm să le oferim în plus ceea ce am observat că le lipsește: de la pregătirea unui CV și participarea la un interviu până la informații despre așteptările angajatorilor. Îi sfătuim constant pe studenți și pe elevi să acceseze stagiile de practică și să le parcurgă în mod real”, spune Andreea Ciulacu.
De asemenea, compania le oferă posibilitatea să își construiască studiul de caz pentru tezele de licență, masterat sau doctorat cu informații ale Deutsche Bahn Cargo România.
Pe lângă programe de dezvoltare, există un set de reguli la fel de clare și în privința acordării beneficiilor. „Acoperim nevoi diferite ale tuturor generațiilor care ne sunt alături: de la abonamente medicale până la participarea la campionate de fotbal”, completează Andreea Ciulacu.
Mai mult, compania are biblioteci proprii în București și Timișoara, unde sunt puse la dispoziția tuturor angajaților titluri diverse din zona dezvoltării personale, business și interes general.
Pentru păstrarea echilibrului și a sănătății, în fiecare an se organizează Luna Sănătății. Pe durata a patru săptămâni, compania pune la dispoziția salariaților workshopuri de obiceiuri sănătoase, nutriție, gestionarea stresului, machiaj și sesiuni de masaj, ziua gustărilor sănătoase.
„Încercăm ca tot ceea ce implementăm să țină mereu cont de nevoile companiei, în egală măsură cu nevoile individului. Ne dorim să atragem alături de noi oameni care să contribuie alături de echipa deja formată, avem grijă să dezvoltăm programe de retenție și folosim exit interview și stay interview pentru a înțelege ce trebuie să îmbunătățim”, conchide Andreea Ciulacu.
Deutsche Bahn Cargo România în cifre:
- de 17 ani pe piața locală
- locul 3 între operatorii de transport feroviar de marfă
- peste 600 de angajați răspândiți pe tot teritoriul țării
- vârsta medie de 44 de ani, cea mai mică vârstă medie fiind în departamentul de vânzări
- circa 300.000 de angajați are Grupul DB la nivel global
Articol preluat din numărul 236/aprilie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click AICI.