Cum facem sa vorbim limba directorului general?
Evenimentul se inscrie in seria de proiecte organizate in cele mai importante orase, sub titulatura Caravana HR Club, si a avut ca obiectiv, conform lui Stelian Marian, Managing Director, Human Capital Solutions si membru al Consiliului Director HR Club, interactiunea intre specialistii de resurse umane din diferite zone ale tarii.
Tema conferintei a pornit de la constatarea validata de studii recente potrivit careia oamenii isi doresc organizatii in care sa se simta apreciati, stimulati si impliniti. "Tot mai multi conducatori isi dau seama ca adevarata putere pe care o au organizatiile provine de la oameni. Doar mijloacele prin care delegam aceasta putere difera: prin reprezentare, in cazul relatiei dintre cetatean si organizatie politica, prin incredere, in cazul relatiei client – firma, prin angajament, in cadrul relatiei angajat – organizatie. Ca organizatori, ne-am dorit sa vedem cum putem aduce in realitate legatura dintre angajat si angajament (dorinta, vointa si capacitatea de a face)", arata Florin Petean, Director Executiv, CDM. Iar prezentarea sa, "Experienta si angajament", s-a axat pe caile care pot duce la schimbarea modelului cultural al organizatiei, dintr-unul defensiv intr-unul deschis, folosind in mod pozitiv experienta oamenilor din organizatii si intelegand modelele de invatare organizationala si individuala.
Flacara interioara a iluminarii
Un model vizionar a fost propus prin prezentarea "Building enlightened organisations by developing enlightened people…", sustinuta de Sharon Brockway, senior consultant la Roffey Park Management Institute. Traim intr-o noua era, a oamenilor focalizati pe implinirea personala. In mod traditional, cautam ca prin munca sa castigam siguranta si satisfacerea nevoilor de baza. Acum – si cercetarile recente o confirma – cautam altceva: mai mult sens pentru viata noastra. Dimensiunile etice si spirituale ale vietii organizationale devin prioritare. Tot mai multi oameni doresc sa lase o mostenire, vor ca prin carierele lor sa contribuie la un viitor mai bun, nu doar pentru ei insisi, ci si pentru societate, ca intreg. Cum arata acesti iluminati? Sharon Brockway spune ca "Ii deosebim cu usurinta. Chiar si dupa aspect, pentru ca sunt stralucitori!". Oamenii declara ca iluminarea se petrece intermitent si puternic si ca este dificil sa mentina aceasta stare in viata de zi cu zi. Cu toate acestea, oamenii devin din ce in ce mai iluminati, odata cu trecerea timpului, pentru ca este vorba despre un proces de evolutie personala si nu despre experiente izolate. Cu alte cuvinte, "indivizii isi pot dezvolta si imbunatati gradul de iluminare personala, purtand-o ca pe o flacara interioara oriunde ar merge, de la un loc de munca la altul, de la o companie la alta. Ceea ce difera este gradul de deschidere catre o astfel de stare, care bineinteles ca depinde de contextul organizational in care acestia se afla".
Aplicatii practice
O perspectiva interesanta de adaptare personala la contextul multicultural si multinational al unei corporatii gigant a fost prezentata de Angelica Procopie, director RU Alcatel-Lucent Timisoara, intitulata "O lume in miscare". Marian Stas, Presedinte CODECS Foundation for Leadership si consultant acreditat Human Synergistics, a vorbit despre diferentele semnalate intre perceptia individului despre sine si perceptia celor din jur, precum si despre (co)relatia existenta intre calitatea rezultatelor obtinute de grupuri si dinamica acestora. Reprezentarile grafice ale modelului circumplex folosit in evaluare au fost punctele de plecare in dialogul lui Marian Stas cu participantii la conferinta.
Un model de viziune strategica asupra rolului resurselor umane in succesul pe termen lung al unei organizatii a fost prezentat de catre Marcel Anghel, director general, ISDC. Expunerea lui s-a concentrat pe modul in care a reusit compania ISDC sa-si apropie succesul pastrand si dezvoltand competentele-cheie, in ciuda mediului extrem de dinamic, competitiv si volatil al industriei producatoare de software. Un punct de vedere similar a avut si Florin Rusu, Director Adjunct RU la Banca Transilvania, sponsorul general al evenimentului.
Cum poti vorbi limba directorului general? "Aplicand tehnici de calculare a Return on Investment" a raspuns Dan Berteanu, Director General, Achieve Global Romania. El a exemplificat cu un model de calcul pentru evaluarea sesiunilor de training. Dar cum poti impulsiona o echipa de vanzari sa performeze mai bine? Printr-un concurs avand ca premii croaziere de lux, aparate electrocasnice si tichete de masa, a sugerat Silviu Stefan, Senior Sales Representative la SodexhoPass, sponsor al evenimentului.
De ce sa operationalizam conceptul de angajament? Unde si cum gasim oamenii valorosi si cum ii pastram? Ce merita sa evaluam in programele de training? Cum urmarim implementarea obiectivelor de dezvoltare personala? Cum folosim dezvoltarea personala ca instrument de obtinere a performantei organizationale? Acestea au fost cateva dintre intrebarile la care s-a raspuns in atelierele care au urmat sesiunii plenare. Spatiul nu ne permite sa le dezvoltam, asa incat, sperand ca v-am castigat interesul, va asteptam la viitoarele popasuri ale Caravanei HR Club.
Mai semnificativa decat evocarea noastra este colectia de marturii pe care le redam in continuare:
"Mi-a placut in mod deosebit deschiderea de noi orizonturi oferita de prezentarea consultantului de la Roffey Park Management Institute, Sharon Brockway. M-am simtit excelent intr-o atmosfera destinsa… si o companie distinsa". (Mihaela Danciulescu, Sef serviciu Ingineria Formarii Automobile Dacia Pitesti)
"Plusul de anul acesta a fost Sharon Brockway de la care am inteles ca prin programe de dezvoltare personala si training, oamenii pot inflori, iar conceptul de iluminare nu e doar o poveste traita de niste visatori, ci poate fi o realitate organizationala". (Dana Cereceanu, HR Manager Supreme Group, Bucuresti)
"Din discutiile purtate dupa prezen-tari, am realizat ca nu am implicat suficient branch managerii si sefii de agentii in activitatea de training (comunicarea planului de training al bancii, a obiectivelor tintite pe fiecare job, valorificarea cunostintelor dobandite la training si aplicarea lor in activitatea zilnica)". (Florin Rusu, Director Adjunct RU, Banca Transilvania)
"Din prezentarile facute, urmate de discutii, mi-am dat seama ca, desi provenim din sectoare diferite de activitate si din diverse zone geografice, toti ne confruntam cu aceleasi probleme, cum ar fi: fluctuatia marita de personal, lipsa comunicarii sau comunicarea defectuoasa din cadrul companiei, fidelizarea angajatilor etc. Cel mai important lucru insa a fost acela ca discutand intre noi, lucrand la work-shop-uri, impartasind din experienta fiecaruia, am gasit impreuna solutii la problemele expuse, iar pe unele dintre acestea am inceput deja sa le implementez in compania in care lucrez". (Iuliana Tudose, Director RU, VINCON Vrancea)
"Am vazut (inca) un director general – pe Marcel Anghel de la ISDC – care, desi nu lucreaza in HR, ia in considerare oamenii asa cum ar trebui sa faca toti managerii". (Angelica Procopie, Director Resurse Umane, Alcatel-Lucent Romania)
"Intrebarea cu care am ramas in minte dupa prezentarea lui Sharon Brockway este daca e intelept sau iresponsabil sa asteptam sa se coaca societatea in care traim, cu valorile ei tulburi, iar noi, ca oameni de HR, sa ne adaptam la aceasta realitate, sau e mai bine sa contribuim la schimbare prin organizatiile pe care le (re)cream". (Monica Marchis, Director Resurse Umane, BT Asigurari)