Executive Search sau recrutare
Din ce in ce mai multe companii apeleaza astazi la o firma specializata de Executive Search in vederea identificarii celei mai potrivite persoane pentru ocuparea unui post disponibil. Angajatorii care nu au resursele umane interne necesare ocuparii unui post de top management se vor orienta spre angajarea unei persoane din afara companiei. Aceasta isi va fi dovedit deja capabilitatile profesionale, iar odata intrata in companie nu se va rezuma la a o mentine la nivelul actual, ci o va impinge catre un nivel din ce in ce mai inalt de dezvoltare. Intrucat concurenta in aproape toate domeniile de activitate este in continua crestere, se face simtita nevoia de oameni bine pregatiti profesional, cu o vasta experienta si cu un bogat palmares de reusite in spate, care sa poata face fata mediului de afaceri competitional si, astfel, sa fie demni de pozitiile de top management.
Cand se ia decizia angajarii unei astfel de persoane, timpul avut la dispozitie este de obicei scurt si, de aceea, apare inevitabila intrebare: Unde o gasim? Si cum o gasim? Si, daca o gasim, cum ne dam seama ca este persoana potrivita? Dar cum o convingem sa isi lase slujba pe care o are in prezent, unde este bine vazuta si apreciata, pentru a se alatura echipei noastre? Si o multime de alte astfel de intrebari care ar putea dezarma usor un angajator aflat in criza de timp si de resurse.
Atunci, el apeleaza la singura sursa care ii poate garanta mari sanse de reusita. Aceasta are expertiza necesara pentru a identifica cu succes candidatul ideal si pentru a-l convinge ca este momentul sa faca acel pas in cariera sa si sa se alature unei alte echipe de profesionisti.
Firmele de Executive Search sunt cea mai buna alegere pentru ca se confrunta zilnic cu astfel de activitati, au strategii bine puse la punct, strategii incununate cu succes in repetate randuri, au oameni bine pregatiti si in masura sa efectueze activitati de identificare si cooptare de personal pentru pozitiile de top management.
Insa, un angajator care se vede pus in fata deciziei de a apela la o firma specializata pentru a angaja o persoana calificata pentru un post managerial s-ar putea sa aiba dificultati in alegerea celei mai potrivite companii pentru aceasta actiune.
Momentan, in Romania activeaza mai multe companii specializate in recrutarea de personal pentru angajatori, acestea variind atat ca dimensiune, cat si ca servicii oferite. Cum va sti el la care dintre ele sa apeleze? Aici se cade sa facem diferentierea intre aceste companii carora, desi li se spune generic "companii de recrutare", sunt diferite prin chiar tipul de recrutare efectuat. Asadar, un angajator care se vede pus in postura de a alege intre o firma de recrutare si una de Executive Search va trebui sa tina cont de faptul ca aceasta din urma este compania cea mai indicata pentru recrutarea persoanei potrivite pentru un post managerial.
Diferenta intre firmele de Executive Search si firmele de recrutare consta in faptul ca cele din urma efectueaza activitati de recrutare pentru pozitii "entry level", pozitii de incepatori, sub middle management, iar firmele de Executive Search vor recruta exclusiv pentru pozitii de middle si top management. Procesul de recrutare in aceste doua cazuri difera, de asemenea. Firmele de recrutare vor apela indeosebi la practica postarii unui anunt in diferite medii de diseminare a informatiei, cum ar fi internet, presa scrisa etc., in timp ce firmele de Executive Search vor aborda direct candidatul. Acestea il vor identifica prin diferite cai, filtrand in functie de industrie, de pozitionarea pe piata a companiei in segmentul sau de activitate, si vor restrange cercul pana cand acesta va contine doar cele mai indicate persoane pentru ocuparea pozitiei in cauza (lista scurta). Limitand atat de mult cercul, procesul de identificare, testare si convingere nu va mai fi decat o chestiune de detaliu, oferind astfel companiei-client oportunitatea de a-si continua activitatea intr-un ritm aproape neintrerupt.
Cum ne alegem insa compania de Executive Search cu care sa lucram? De unde stim daca aceasta este o companie de succes, o companie care este intr-adevar capabila sa duca la bun sfarsit acest proiect?
Raspunsul la aceste intrebari nu este unul singur. In primul rand, compania de Executive Search contactata are cateva obligatii de care trebuie sa se achite, iar in functie de acestea ne putem da seama "la o prima vedere" daca are experienta necesara pentru derularea unor astfel de activitati. Pentru inceput, o companie serioasa si cu experienta cunoaste foarte bine importanta obtinerii a cat mai multor informatii atat despre compania-client, politicile sale interne, dimensiunea pe piata, domeniul de activitate, cat si despre pozitia disponibila, sarcinile implicate, numarul de subordonati, precum si multe altele. Succesul unui proces de recrutare depinde intr-o foarte mare masura de acest bagaj de cunostinte, care permite firmei de Executive Search sa identifice persoana potrivita atat din punct de vedere profesional, cat si din punct de vedere motivational. Motivarea candidatului joaca un rol important in procesul de recrutare si aceasta nu trebuie sa depinda numai de beneficiile financiare, deoarece acestea pot fi surclasate usor de catre o alta companie. Daca aceasta etapa de informare este superficial abordata, se poate trage concluzia ca firma contactata nu este atat de interesata in efectuarea unui proces de recrutare de succes si pe termen lung, ci este mai degraba nerabdatoare sa semneze un contract in vederea maririi portofoliului de clienti.
Un alt element ce va ajuta in identificarea unei companii potrivite de Executive Search il constituie modalitatea de efectuare a platii. Contractarea unei firme de Executive Search se face cu oficializarea acordului partilor prin semnarea unui contract si alocarea unei sume initiale, "retainer", care reprezinta un procent din suma totala perceputa de firma de Executive Search pentru derularea acestui proiect. In cadrul acestei sume, firma de Executive Search va efectua aproximativ 90% din munca aferenta proiectului, ceea ce inseamna cercetare, identificare, selectie si prezentare. La momentul prezentarii, in mod normal, se va solicita achitarea unui alt procent din suma totala, urmand ca partea finala sa reprezinte alaturarea oficiala a candidatului la firma clientului.
Motivele pentru care acest "retainer" este solicitat sunt multiple. In primul rand, acesta se datoreaza faptului ca o firma de Executive Search va efectua aproape de fiecare data un proiect "customizat", adaptat exclusiv particularitatilor clientului sau. El va analiza compania angajatoare din cat mai multe puncte de vedere, de la domeniul sau de activitate pana la mediul de lucru, perceptia avuta despre aceasta in randul celor care lucreaza in domeniu si multe alte detalii care ajuta in plasarea celui mai potrivit candidat. Acest aspect necesita resurse importante si i se aloca perioade de timp bine structurate pentru a obtine rezultate eficiente. In plus, presupune un risc pe care firma de Executive Search si-l asuma atunci cand accepta un nou proiect: exista situatii in care un angajator nu considera candidatul identificat de compania de Executive Search ca fiind compatibil cu ceea ce cauta el, postul nu mai este disponibil datorita unor procese de recrutare desfasurate in paralel de catre angajator sau se modifica profilul candidatului cautat. De asemenea, mai exista si situatii in care candidatul se razgandeste datorita unei alte oportunitati sau a unei oferte financiare sau de alta natura oferite de catre fostul angajator. In toate aceste cazuri, procesul de recrutare efectuat nu va mai fi valabil, iar timpul si resursele alocate de catre specialistul in Executive Search vor fi fost irosite, nu din cauza ineficientei sale, ci din motive independente de calitatile sale profesionale. Astfel, procesul de recrutare va fi reluat (sau abandonat, in functie de situatie), pana la identificarea candidatului potrivit.
Din toate aceste motive, o companie de Executive Search axata pe rezultate pozitive nu va accepta aproape niciodata sa lucreze "contingency-based" (cu plata la finalizarea proiectului), asa cum obisnuieste o firma de recrutare. Acestea din urma se angajeaza in proiecte mai putin complexe, proiecte ce au ca obiectiv recrutarea pentru pozitii sub management, pozitii care nu necesita persoane cu experienta indelungata intr-un domeniu specific de activitate, persoane care pot indeplini mult mai usor criteriile impuse de catre angajator. Aceste firme nu vor recruta pentru functii de conducere, functii care restrang foarte mult aria de cautare a candidatului. Din aceasta perspectiva, procesul de recrutare se va desfasura mult mai facil si nu va presupune un efort de nivelul celui depus in cadrul firmei de Executive Search unde criteriile de recrutare sunt mult mai riguroase.
Inainte insa de a lua hotararea finala asupra companiei cu care va decideti sa incepeti o colaborare, este bine sa contactati cel putin doua sau trei firme cu care sa purtati discutii despre ceea ce va intereseaza pentru compania dumneavoastra, despre criteriile de recrutare si despre profilul candidatului. Exista insa multe alte aspecte care pot fi discutate pe aceasta tema, pe care vi le vom prezenta cu alt prilej.