Generatia tanara S-A CUMINTIT!
Studiul face
parte din programul in curs al PwC, denumit si “Managementul noilor generatii
de resurse umane" si se bazeaza pe raspunsurile a peste 4.200 de licentiati,
din 44 de tari, printre care se numara si Romania. Intrebati care le sunt asteptarile
in ceea ce priveste locul de munca si cariera, viitori angajati au dat raspunsuri
care, cu siguranta, ii vor surprinde pe unii dintre angajatori.
Studiul arata ca
reprezentantii Generatiei Mileniului se asteapta sa lucreze in principal la
birou, vor un program de lucru regulat si isi doresc sa-si schimbe de putine
ori angajatorul de-a lungul carierei.
Trei sferturi
dintre respondenti presupun ca vor avea intre doi si cinci angajatori de-a
lungul vietii. In plus, cei mai multi isi doresc de la angajatori un
comportament responsabil – 88% afirmand ca isi vor cauta organizatii ale caror
politici de responsabilitate sociala (CSR) sa reflecte propriile valori.
O alta concluzie
a studiului este legata de calatoriile in strainatate, care reprezinta o
prioritate pe agenda tinerilor absolventi, lucrul de acasa si orele flexibile
nefiind atat de importante. Doar 3% dintre intervievati se asteapta sa lucreze in
principal de la domiciliu si doar 18% sa lucreze in afara programului de lucru
obisnuit.
Daca luam in
considerare declaratiile recrutorilor referitoare la pretentiile si preocuparile
tinerilor si le comparam cu rezultatele studiului, descoperirea e de natura sa
surprinda. In decursul ultimilor doi ani, companiile din Romania s-au
confruntat cu o problema in ceea ce priveste angajarea tinerilor absolventi:
cerintele uneori exagerate ale tinerilor in ceea ce priveste remuneratia asteptata
din partea angajatorilor. “Pe piata din Romania aparuse un fenomen cu totul
special si anume o acceptare generala a faptului ca angajatii si tinerii, in
general, vor schimba foarte rapid locurile de munca in functie de venitul
oferit de companii. Fenomenul a atins inclusiv activitatea specialistilor in
domeniul recrutarii, pentru care o emblema de job hopper pusa unui candidat nu
mai reprezenta neaparat o motivatie de excludere a acestuia din procesul de
selectie", subliniaza Ruxandra Stoian, Director al Departamentului de Consultanta
in Resurse Umane, PricewaterhouseCoopers Romania. Pana de curand, factorii
motivatori preferati de tineri erau pachetele financiare atractive, timpul
liber, mediul de lucru placut, un colectiv simpatic si un sef care sa ii
asculte si sa ii inteleaga. Acum, pe langa salariu si cursurile de instruire,
dezvoltarea profesionala constituie pentru Generatia Mileniului cel mai
important avantaj in primii cinci ani de cariera, potrivit cercetarii PwC.
Cu siguranta,
concluziile acestui studiu vor determina o serie de schimbari in randul specialistilor
de resurse umane. Ruxandra Stoian este de parere ca acestia vor fi nevoiti sa isi
schimbe modul prin care atrag si retin noii angajati, de cele mai multe ori
tineri absolventi. In primul rand, vor trebui sa actioneze asupra imaginii
companiei in interior si in exterior. In al doilea rand, vor trebui sa
revizuiasca si sa adapteze pachetele oferite noilor angajati facandu-le mai
creative, punand accent pe latura non-financiara. “Aceste doua elemente nu isi
vor atinge scopul daca nu sunt comunicate intr-un mod coerent si adaptat populatiei-tinta.
Practic, pozitiile din cadrul companiei vor trebui <
toate componentele pachetului
(beneficii, programe corporatiste etc.), nu numai aspectul financiar".
“Tinerii din ziua de azi"
Magda
Constantinescu, HR Director in cadrul companiei cu specific IT, SoftNet Group,
sustine ca aspiratiile tinerilor pot varia in functie de industria in care sunt
activi. De pilda, in IT, un specialist (programator, integrator, inginer de
suport etc) este intotdeauna mai atent la ceea ce lucreaza decat la cat lucreaza
sau la “cum arata liftul din cladirea in care lucreaza". “Toti tinerii cu care
am colaborat au fost interesati de ceea ce vor face, ce vor invata. In general,
am observat ca parasesc un job pentru challenge, nu neaparat pentru 50 de euro in
plus. Este adevarat ca <
locului de munca decat cei care erau tineri in 1995 spre exemplu, dar nu e neaparat
un lucru rau.". De asemenea, Magda Constantinescu catalogheaza nevoia de
stabilitate observata de PwC in randul tinerilor ca fiind atat un efect al
recesiunii, cat si o dorinta normala pentru cineva care nu vrea sa isi asume
prea multe riscuri in urmatorii ani.
Irina Serban,
Manager eServGlobal telecom Romania, membra a SoftNet Group, este un specialist
cu o experienta de sapte ani intr-o multinationala din industria telecom. Ea a
interactionat cu echipe formate din tineri, mai ales cand a pus bazele echipei
de Integrare Prepaid a companiei SoftNet. Irina Serban considera ca rezultatele
studiului se potrivesc mai ales celor care au responsabilitati (familiale si
financiare). “Marea majoritate a tinerilor este interesata de pachetul
salarial, uneori nejustificat de experienta si pregatirea lor", spune ea. Cat
despre schimbarea de atitudine inregistrata in randul tinerilor, ea sustine ca
este atat un efect al crizei economice, cat si unul al uniformizarii salariilor
si beneficiilor.
Criza trece, tinerii raman
Desi la prima
vedere schimbarea de atitudine inregistrata in randul tinerilor tinde sa fie
pusa pe seama efectelor crizei economice, este posibil sa fie de fapt o
maturizare. Sau, dupa cum declara si Ruxandra Stoian, o schimbare a paradigmei,
a unor valori dupa care tinerii doresc sa isi conduca pe viitor viata
profesionala. “Va fi interesant de urmarit evolutia acestui comportament pe
termen mediu si lung. Desi inlesnit de criza economica, acest comportament
poate sa marcheze revenirea la normalitate, cu cresteri salariale in ritmul
productivitatii si incurajarea stabilitatii si loialitatii. Varianta pesimista
de interpretare este ca motivatia se rezuma la contextul economic curent, iar
comportamentul este doar oportunist si temporar, doar pentru a reinvia odata cu
sfarsitul crizei mondiale", spune Directorul Departamentului de Consultanta in
Resurse Umane al PricewaterhouseCoopers Romania.