HP investeste in tinerii din Romania
Abilitatile lingvistice larg raspandite, buna pregatire a tinerilor romani, in special in domeniul IT, precum si cultura de sorginte europeana sunt doar cateva dintre motivele care fac atractiva tara noastra pentru proiectele de outsourcing de mare amploare, cum este si acest centru HP de suport al afacerilor.
Centrul Hewlett-Packard din Bucuresti a fost creat pentru a oferi sprijin proceselor de afaceri derulate de catre partenerii si clientii HP din Europa, Orientul Mijlociu si Africa. Aceasta noua structura BPO (Business Process Outsourcing), condusa de catre Laurent Pujol, va contribui la imbunatatirea capacitatilor de distributie ale companiei in regiune.
Centrul HP din Bucuresti dispune in prezent de 325 de specialisti cu abilitati multilingve, urmand ca in urmatorii doi ani numarul angajatilor care ofera suport financiar, administrativ si tehnic proceselor de afaceri sa creasca la 1.200.
Noul centru ofera oportunitati de cariera mai ales tinerilor absolventi de facultati cu profil economic si informatic, dat fiind ca oferta de servicii la distanta a centrului de la Bucuresti contine servicii de gestiune a comenzilor, de administrare a contractelor, de efectuare de cotatii si configuratii pentru diverse proiecte sau de gestionare a proceselor financiare de creditare.
La inaugurarea centrului HP, care a avut loc la sfarsitul lunii martie 2006, a fost prezent, alaturi de oficialii din cadrul HP, si premierul roman, Calin Popescu Tariceanu. Acesta a remarcat faptul ca Hewlett-Packard creeaza, prin investitia sa, locuri de munca bine platite pentru tinerii romani, contribuind astfel la pastrarea si dezvoltarea in tara a talentelor. “Este o investitie la care romanii din acest centru vor aduce o importanta valoare adaugata”, a completat primul ministru.
Am avut ocazia sa vorbim despre importanta si implicatiile capitalului uman in noua investitie HP in Romania cu Tara Barry (foto), Staffing Manager in cadrul International Sales Europe HP (Europa Centrala si de Est, Orientul Mijlociu si Africa).
De ce a fost aleasa Romania de catre Hewlett-Packard pentru deschiderea acestui centru de externalizare a proceselor de afaceri?
De fiecare data cand decidem sa ne extindem catre locatii noi, trebuie sa luam in calcul mai multe aspecte. In cazul acestui business centre, am avut in vedere o combinatie intre abilitatile existente pe piata fortei de munca, limbile vorbite, suportul autoritatilor si costurile reduse. Este ca un fel de formula pe care o folosim: adunam toate elementele laolalta si apoi hotaram. Bucurestiul a reprezentat o locatie foarte competitiva, in special datorita abilitatilor lingvistice, iar pentru un centru de outsourcing limbile straine constituie elementul-cheie. Oameni inteligenti, avand o educatie buna, posedand cunostinte financiare sau din domeniul bancar exista peste tot in lume. Insa, Bucurestiul s-a evidentiat in primul rand prin fluenta cu care se vorbesc limbile straine. Apoi, este vorba si de munca temeinica si bine facuta: romanii au un fel de cultura pentru munca temeinica, responsabila. Acesta nu este un aspect cuantificabil, dar a contat foarte mult pentru noi, a fost un atu.
Exista si alte centre de acest tip in Europa?
Avem patru centre de outsourcing al procesului de afaceri de dimensiuni mari. Doua dintre ele sunt localizate in Bulgaria si Slovacia si sunt specializate strict pe partea de IT. Mai exista un Business Process Centre in Polonia, iar acesta din Romania este al patrulea din regiune.
Care este profilul candidatului pe care il cautati?
Suntem interesati de mai multe profiluri ale angajatilor. Dar daca ar fi sa le reducem pe toate la un profil de baza, conditiile sunt urmatoarele: avem nevoie de oameni orientati catre clienti, cu studii economice sau de IT, abilitati serioase de limbi straine, in special de limba engleza. Insa dorim ca prin acest centru sa oferim sprijin si pentru alte tari din Europa, Orientul Mijlociu sau Africa, ceea ce inseamna ca vom fi interesati de oameni care sa vorbeasca cel putin o alta limba straina decat engleza.
Cate posturi noi vor fi create?
Pana la sfarsitul acestui an, vom ajunge la cifra 800, iar cu totul, vom crea aproximativ 1.200 de posturi pana la sfarsitul anului 2007. Insa, vom creste pana ajungem la 2.000 de angajati. Ajungand la aceasta cifra, in mod firesc ne vom gandi la o noua locatie pentru ca cea existenta va fi saturata. Nu vom parasi insa piata romaneasca. Am venit aici, iar locurile de munca pe care le cream nu vor disparea dupa o perioada.
Ne puteti da cateva detalii despre procesul de recrutare a angajatilor?
Procesul de recrutare HP este destul de complex: se incepe prin depunerea CV-urilor, se desfasoara apoi interviuri la telefon si interviuri fata in fata cu managerii nostri. Una dintre conditii este prezentarea unui certificat care sa ateste cunoasterea limbii engleze sau a altor limbi straine cu diverse aplicatii: financiar, IT etc. Incercam sa reducem perioada de evaluare a persoanelor care aplica pentru o pozitie in HP. Exista si o baza de date in care sunt incluse persoanele care isi manifesta intentia de a lucra la noi in mod spontan, fara sa avem un post disponibil, astfel incat,
atunci cand se iveste unul, sa poata fi contactate.
Cine va fi responsabil de recrutarea personalului pentru acest Business Centre din Romania?
In cadrul Hewlett-Packard, exista ceea ce noi numim “cultura imputernicirii”. Acest lucru presupune faptul ca ne incurajam managerii sa ia decizii privind recrutarea personalului. Angajatii HP pe partea de resurse umane pun la punct procedurile de lucru privind gestionarea resurselor umane, incepand cu interviul la telefon si pana la testarile pentru limbi straine, apoi acordam asistenta managerului. Dar, dat fiind faptul ca ritmul angajarilor la HP este alert, e imposibil ca fiecare manager sa fie asistat personal de catre cineva din departamentul HR. Punem la dispozitia managerilor setul de conditii pentru ocuparea unui post, ei urmand sa decida cine-l ocupa.
Ce ne puteti spune despre procesul de training de care beneficiaza persoanele nou angajate?
Pentru fiecare persoana nou angajata la HP, avem o procedura de instruire care se numeste New Employee Orientation. In esenta, aceasta consta in introducerea in activitatile si in cultura Hewlett-Packard. In privinta activitatilor din centrul de
business, exista bineinteles traininguri specializate in functie de natura servicilor oferite.
Care este viziunea HP in privinta capitalului uman? Cat de importante sunt resursele umane pentru companie?
Resursele umane reprezinta temelia oricarei organizatii. Fara componenta umana, un centru ca cel despre care discutam n-ar fi posibil. Fiind o companie care produce tehnologii de ultima generatie, multe dintre procedurile noastre de HR sunt facilitate cu ajutorul acestora. De asemenea, apelam la traininguri pentru a imbunatati capacitatile propriilor angajati. Apoi daca dorim o crestere a salariilor o putem obtine usor printr-un sistem special dedicat acestui aspect. Asadar, in cadrul companiei noastre, HR si tehnologia merg mana in mana.
Care sunt instrumentele prin care Hewlett-Packard isi motiveaza si fidelizeaza angajatii?
HP presupune o cultura organizationala unica: este un mediu in continua schimbare si, desi suntem o companie foarte mare, exista un spirit de antreprenoriat foarte dezvoltat, care se observa in special in tarile incluse recent in lista locatiilor HP sau in tarile mai mici, cum este Romania. HP
si-a propus sa ofere salarii competitive, traininguri, posibilitati de dezvoltare a carierei. Cultivam ideea dezvoltarii carierei angajatilor HP in cadrul companiei, preferam sa ne sustinem angajatii pentru a urca etapa cu etapa, in loc sa angajam manageri din afara companiei.
Care sunt planurile HP pentru Romania in viitorul apropiat?
Avand in vedere ca vom angaja un numar mare de tineri prin acest centru, planurile de viitor sunt sa crestem tot mai mult. Romania este o piata extrem de atractiva pentru HP: exista foarte multi oameni talentati.