Iancu Jianu si haiducii din companii
Angelica Procopie, membru HR Club:
Aproape in toate companiile in care am lucrat am intalnit "bisericute" si lideri informali. Consecintele prezentei lor depind de stadiul de maturitate in care se afla compania, de cultura acesteia si de puterea de influenta pe care o au in organizatie. Pot avea atat influente pozitive, cat si negative, dar de cele mai multe ori angajatii sesizeaza o ruptura, o discontinuitate intre mesaje, confuzie si incongruenta intre ceea ce le spune managementul si ceea ce aud in "bisericuta".
Este bine sa se stie cine sunt liderii informali si in ce directie merg. Daca directia e buna si mesajele lor nu sunt in discordanta cu cele pe care organizatia doreste sa le promoveze, este o situatie fericita si sprijinul acestor grupuri si in special al liderilor lor poate fi util. Ma gandesc la cazurile de "restriste" prin care trec chiar si companiile de mare succes. In aceste situatii e bine sa-i ai pe cat mai multi dintre ei alaturi.
In cariera mea, nu am intalnit cazul in care sa fie incurajate pe fata grupurile informale. In general, se promoveaza diverse activitati legate de dezvoltarea profesionala, activitatile de recreere in grup sau voluntariat. Grupurile astfel formate, cu interese comune, devin uneori grupuri informale si influenteaza viata companiilor. In general, as spune ca doar se tolereaza existenta grupurilor informale. Fiind o chestiune naturala, nu are sens sa te opui. Exista "bisericute" la gradinite, in scolile generale, in licee si facultati. De ce nu ar exista "bisericute" in companii? In plus, daca influentezi liderul grupului ai influenta si asupra grupului, dar merge si invers. Cred ca varianta de a influenta liderul e mai simpla, fiind vorba despre o singura persoana.
Intr-una dintre companiile unde am lucrat, exista un lider informal recunoscut ca foarte bun profesionist, o persoana foarte puternica, in stare sa "rastoarne si muntii" daca ar fi vrut. O legenda vie si puternica! Circulau multe povesti pe seama persoanei respective. La un moment dat, aceasta persoana mi-a devenit subordonat. Atunci am inceput sa ascult cu mai mult interes povestile de genul: "daca reusesti sa il ai de partea ta, nu ai probleme", "e greu sa stapanesti aceasta persoana, dar, daca reusesti… esti mare" etc. Si toate au fost adevarate! N-a fost usor cu el, dar am facut treaba buna impreuna si, daca se recunoaste in povestire, multumesc.
Mirela Stere – Director RU, Macromex:
Daca puterea pe care o exercita grupurile informale supara, deranjeaza sau dimpotriva, poate fi pusa in slujba intereselor organizatiei depinde de calitatea liderului informal, de agenda lui ascunsa sau declarata, de motivatia celorlalti pentru asocierea in "bisericute", de capacitatea managementului de a folosi in mod eficient influenta liderului/liderilor informali. Si pentru ca marea majoritate a liderilor informali viseaza in adancul sufletului sa devina lideri formali, de regula ei sunt "in razboi" cu tot ce-i inconjoara si reprezinta autoritatea formala. Cea mai intalnita consecinta a grupurilor informale este impotrivirea acestora in procesele de schimbare. De regula, este utila atragerea liderilor informali de partea mesajelor organizationale si se investesc resurse mari de timp pentru "pervertirea" lor – din frana in catalizator al schimbarii.
Grupurile informale exista, pur si simplu. La noi, ele nu sunt nici promovate, nici desfiintate. Ele fac parte din organizatie ca si grupurile formale. Impreuna avem rezultate, impreuna ne indeplinim obiectivele, chiar daca nu e tocmai simplu sa explici acelasi lucru in mai multe feluri, pentru a fi perceput mesajul corect. Pana acum la noi nu a fost atat de evidenta discrepanta intre grupurile formale si cele informale si mai degraba s-au diferentiat cativa lideri informali.
Povestile din trecut care circula prin firma au o influenta pozitiva. Fie ca sunt povesti de succes, de genul "cum am reusit noi intr-o situatie dificila ", fie ca sunt povesti cu talc, cand o nereusita de moment a devenit mai tarziu o lectie care a generat succes pe termen lung, sunt multe povesti de genul asta si aproape toate sunt haioase…
Simona Simion-Popescu, HR Manager, Xerox Romania:
Ca in orice comunitate, este inevitabil sa se lege prietenii intre unii membri, ceea ce de cele mai multe ori este benefic pentru companie. Cand oamenii simt ca fac parte dintr-un grup cu care le face placere sa se intalneasca zilnic, sunt mai relaxati si au performante mai bune. De aceea noi chiar incurajam formarea de astfel de grupuri, atata timp cat atitudinea lor este pozitiva. Desigur, pot aparea si comportamente distructive, iar atunci ne vedem nevoiti sa luam masuri.
Noi incurajam, de fapt, o atitudine de lider, nu o persoana in particular. Acest lucru motiveaza pe oameni sa fie mai deschisi si sa-si imbunatateasca abilitatile de comunicare. De exemplu, acum suntem in plin proces de schimbare de cultura organizationala, iar planul de comunicare e conceput si implementat de catre o echipa formata din colegi care vin din mai multe departamente, nu doar din cel de comunicare. Si as mai da un exemplu: derulam diferite proiecte de imbunatatire a proceselor de business aplicand metodologia Lean Six Sigma – acestea presupun tot echipe mixte, din mai multe departamente, conduse de catre un coleg care, in multe dintre situatii, nu este managerul formal al colegilor de echipa. Ca urmare, el trebuie sa dea dovada de abilitati de lider pentru a duce la bun sfarsit respectivul proiect.
Pentru ca incurajam leadershipul ca metoda de autodezvoltare personala, suntem aproape de fiecare lider sau potential lider informal si, acolo unde este posibil, sprijinim sa gaseasca raspunsuri la intrebarile pe care si le pun ei insisi sau grupul pe care il reprezinta. Este un proces continuu de comunicare, nu unul de influentare.
Povestioara despre premiul castigat recent la Teacher's Film Festival a facut inconjurul companiei, iar colegii nostri au fost foarte-foarte mandri de echipa care i-a reprezentat. Sunt sigura ca ecourile acestei reusite vor determina ca, la editia urmatoare, sa se adune intr-o echipa ambitioasa ca sa pastreze "titlul" acasa.
Fireste, sunt legende care au facut cariera in cadrul Xerox, mai ales la departamenul de vanzari, cel mai volubil dintre toate si cel care genereaza si cele mai multe povestioare de acest gen. Una dintre ele este cea cu "Lopatica". Aceste intamplari sunt elemente foarte bune de coeziune in grup si ni le reamintim cu un zambet ori de cate ori un coleg nou trece prin situatiile in care ne-am aflat si noi la inceput…