Îţi cauţi de muncă? Cât de mult ar trebui să conteze verificarea potenţialilor angajaţi pe reţelele de socializare
În ciuda popularităţii uriaşe pe care o au reţelele sociale, se ivesc câteva probleme atunci când recrutorul vrea să facă o analiză a acestora că să-şi dea seama dacă un candidat merită să fie chemat la interviu sau dacă merită să fie angajat.
Până la un anumit punct, angajatorul se poate baza pe informaţiile găsite acolo, mai ales că îşi poate face o idee despre personalitatea individului şi îşi poate da seama de anumite aspecte pe care nu le-a "prins" atunci când a avut o discuţie cu persoana respectivă.
Însă care e limita? Unde trebuie să fie trasă linia?
Pentru a afla răspunsul la aceste întrebări, Revista CARIERE a stat de vorbă cu Corina Neagu, fondator al DARE Development Advice & REsources, Trainer şi HR Consultant.
Ideea este că fiecare recrutor şi fiecare companie în parte are propria metodă de abordare a candidaţilor, de aceea nu ar trebui să generalizăm sau să dăm un verdict clar la dilema "a face sau nu o cercetare pe reţelele de socilizare?".
"În mod evident, foarte mulţi oameni au o activitate vizibilă în mediul online, de aici şi tendinţa angajatorilor de a completa informaţiile din CV sau din profilul de LinkedIn cu informaţii de pe Facebook, de exemplu, sau de pe blogurile personale. Informaţiile sunt relevante în măsura în care ele pot face cu adevărat diferenţa între un candidat sau altul", explică Corina Neagu.
CITEȘTE ȘI: Românii sunt prinși sau nu în această profundă transformare? Noua atitudine față de muncă (I)
Pe de o parte, informaţiile postate pe reţelele sociale pot fi publice sau private, doar pentru prieteni, iar dacă sunt private, atunci potenţiali angajatori nu au acces la ele.
"Pe de altă parte, dacă informaţiile sunt publice, iar eu sunt în căutarea unui loc de muncă, sunt poate puţin mai atentă la ce anume postez că să nu mă afecteze negativ în procesul de recrutare. Am întâlnit multe cazuri de oameni care nu au fost angajaţi sau au fost concediaţi din cauza opiniilor împărtăşite pe Facebook, LinkedIn sau blogul personal.
CITEȘTE ȘI: Topul celor mai mari amenzi primite vreodată de companiile din sectorul tehnologic
A devenit o practică curentă, angajatorii sunt vigilenţi şi deşi încurajează comunicarea deschisă, penalizează orice fel de derapaj în mediul online. Există şi proceduri referitoare la comunicarea în mediul online şi la măsurile pe care le iau companiile astfel încât imaginea companiei să nu fie afectată negativ. Cât de motivaţi sunt astfel angajaţii ştiind că sunt monitorizaţi e o altă discuţie", punctează Corina Neagu.
Însă ar trebui ca un recrutor să se bazeze exclusiv pe informaţiile găsite pe reţelele de socializare?
Corina Neagu nu recomandă acest lucru.
"Eu nici măcar nu verific profilul de Facebook al candidaţilor. Văd omul, stau de vorbă cu el, cer referinţe cu acordul acestuia, îl testez din punct de vedere tehnic, dacă este cazul, analizez profilul de LinkedIn. Consider că profilul de Facebook este personal, în scopul socializării şi sunt adepta autenticităţii, nejudecând sau nefăcând discriminări pe baza informaţiilor găsite acolo. Pe de altă parte, cred că sunt şi alte metode de a ne convinge dacă omul se potriveşte postului şi companiei. Ca să nu mai discutăm de inducerea în eroare – de foarte multe ori profilul de Facebook arată ca o poleială frumoasă, dar noi căutăm să lucrăm cu ce este dincolo de poleială", spune specialistul.
Ce informaţii NU ar trebui să posteze candidaţii pe reţelele sociale? Şi ce informaţii i-ar ajuta în găsirea unui job dacă acestea ar fi postate pe astfel de platforme?
Atunci când îşi caută un loc de muncă, multe persoane vor să aibă grijă ca lumina în care se pun să fie una bună. Iar acest lucru include şi grija ca profilele de pe reţelele sociale să reflecte nivelul de cunoştinţe în domeniul pe care îl vizează.
Dar oare există lucruri pe care le publicăm pe Facebook, Twitter sau (de ce nu?) LinkedIn care ne pot compromite calea spre găsirea unui nou job?
"În mod normal, un angajator care-şi caută candidaţi oneşti, deschişi, comunicativi şi le analizează profilul pe reţelele de socializare ar trebui să considere sinceritatea un avantaj. Am citit câteva articole pe tema asta şi am văzut cum în multe companii departajarea între candidaţi se face pe baza limbajului folosit, a pozelor postate, a greşelilor gramaticale, a convingerilor politice etc., chiar şi în companiile care susţin cu tărie că nu fac nicio discriminare în cadrul procesului de angajare.
CITEȘTE ȘI: Care sunt joburile viitorului și ce probleme poți întâmpina la angajare
Şi aşa cum spuneam anterior, degeaba ai un profil impecabil în mediul online dacă tu ca profesionist nu oferi servicii de calitate sau calitatea ta umană este îndoielnică. Toate aceste lucruri se află la un moment dat şi nu din mediul online, ci din practica de zi cu zi, când omul nu se mai poate ascunde după tastatură", reliefează Corina Neagu.
Cât despre ce ar trebui sau nu să facă candidaţii, ea le recomandă tuturor să nu mintă în CV, să nu mintă la interviu, să păstreze decenţa în comportament şi în limbaj, să nu denigreze angajatorii pentru că niciodată nu se ştie în ce context se vor mai întâlni cu aceştia, să păstreze un echilibru între profesional şi personal, iar ce este personal aşa să rămână.
"În fond, îşi asumă cât, cum, când şi mai ales ce postează", conchide Corina Neagu.
CITEȘTE ȘI: 9 strategii simple de a pune pe picioare o companie din domeniul construcțiilor