Lelia Mancaș: „Aceste beneficii rezolvă niște nevoi sociale concrete, reale pentru salariați. Iar pentru companii eficientizează costurile salariale”
Mai nou, există pe piața din România o platformă de software care oferă angajaţilor posibilitatea de a primi un avans din salariu, prin intermediul aplicaţiei mobile dedicate. Este vorba despre Salarium. Împreună cu Edenred România, aceștia au dezvoltat un pachet de beneficii extrasalariale cu componenta de plată în avans a lefurilor. Astfel că de anul acesta, prin integrarea Salarium în platforma Benefit, avansul salarial va putea fi utilizat ca metodă de plată la comercianții înrolați în platformă. Am stat de vorbă despre acest nou serviciu, dar și despre beneficiile pe care le poate oferi un angajator oamenior săi, atu-urile de care au parte firmele care aleg să întregească salariul angajaților folosindu-se de astfel de beneficii și despre multe alte lucruri interesante cu Lelia Mancaș, Head of Marketing Edenred România.
Care sunt beneficiile extrasalariale pe care le poate oferi un angajator oamenilor din companie și cum îi ajută concret pe angajați beneficiile acestea?
Comportamentul consumatorilor este în continuă schimbare, în strânsă legătură cu tendințele și evenimentele care au loc. Unele dintre efectele generate de pandemie par să fi devenit permanente, cum ar fi: preferința pentru modalitatea de lucru la distanță sau în sistem hibrid, un comportament mai responsabil, obiceiul, în creștere, de a plăti prin mijloace digitale, necesitatea pentru o mai bună transparență, siguranță și control.
Pentru angajatori, pachetele de beneficii sunt o soluție și un mijloc de a atrage și reține talentele în companie, în timp ce, pentru angajați, beneficiile sunt cruciale atunci când se decid asupra unui loc de muncă.
Edenred oferă soluții adaptate acestor tendințe, pentru a ne asigura că le facem viața mai ușoară oamenilor la locul de muncă, îmbunătățind în același timp eficiența organizațiilor.
Cardul de masă rămâne cel mai dorit, dar și cel mai acordat beneficiu extrasalarial. Acesta poate fi oferit cu taxare 0% pentru companie și 10% pentru angajat, valoarea maximă ajungând la 630 lei pe lună. Un alt beneficiu care a înregistrat o creștere semnificativă în ultimul an sunt cardurile de vacanță, care se acordă în aceleași condiții de taxare, în cuantum maxim de 1.300 lei/lună/angajat. Acestea oferă angajaților posibilitatea să le utilizeze pentru întreaga experiență turistică (cazare, mese, mesele festive de Paște, serviciile de relaxare/SPA sau ski-pass).
Totodată, vedem două categorii de beneficii pe un trend ascendent: cardurile culturale și telemunca. Cardul cultural poate fi oferit angajaților lunar, într-un cuantum de 190 de lei per angajat, precum și ocazional, în cuantum de 380 de lei per eveniment, cu o fiscalitate de 10%, similară cardurilor de masă. Acesta poate fi folosit în librării, la concerte și festivaluri, muzee, cursuri de limbi străine, muzică, teatru, dans, arte plastice sau alte activități recreative. În ceea ce privește telemunca, cred că am resimțit cu toții impactul creșterii costurilor la utilități, astfel că, prin categoria de beneficii dedicată din platforma online Benefit, susținem angajații să lucreze de oriunde, oferindu-le inclusiv posibilitatea de a-și plăti facturile din bugetul alocat de angajator, fără a suporta taxe suplimentare.
Pe langa aceste beneficii tradiționale, e important să vedem și ce alte nevoi au angajații și cum le putem adresa. Iar din acest punct de vedere, Edenred este o companie agilă. Ne place să venim rapid în piață cu soluții relevante, practice, dezvoltate de noi sau în colaborare cu parteneri pe care îi includem în ecosistemul nostru. De exemplu, în zona de telemuncă, despre care am vorbit anterior, avem un parteneriat în continuă dezvoltare cu cei de la Pago.
O altă zonă care a câștigat popularitate este cea de wellbeing. Noi am lansat o secțiune dedicată de beneficii de wellbeing, în parteneriat cu SanoPass și Atlas, disponibilă tuturor utilizatorilor Edenred, ce cuprinde următoarele categorii: prevenție medicală, telemedicină, sport, nutriție, mental health, psihologie.
Shoppingul online este o altă zonă în continuă creștere. Din acest motiv, am simțit nevoia să venim mai aproape de utilizatorii Benefit by Edenred prin serviciul Benefit Bucks, dezvoltat în parteneriat cu CashClub.ro. Utilizatorii Benefit pot primi cashback de până la 7% pentru achizițiile la peste 800 din magazinele partenere CashClub.ro, acordat după ce se finalizează perioada de retur. Cashback-ul, sub formă de Benefit Bucks, va putea fi folosit ulterior pentru cumpărături în cadrul platformei Benefit.
Nu în ultimul rând, dat fiind că inflația și creșterea accelerată a costurilor au pus presiune pe bugetele angajaților, am încheiat un parteneriat cu Salarium, platforma de software care oferă angajaţilor posibilitatea de a primi un avans din salariu prin intermediul aplicaţiei mobile dedicate. Astfel, clienții pot oferi acces gratuit angajaților la acest serviciu, iar acestia își pot lua un avans salarial fără niciun cost și fără vreun efort birocratic sau administrativ.
De ce companiile ar trebui să apeleze la beneficiile extrasalariale, care sunt atu-urile de care au parte firmele care aleg astfel să întregească salariul angajaților?
Principalele avantaje ale companiilor care aleg să acorde beneficii extrasalariale sunt retenția și creșterea satisfacției angajaților și reducerea costurilor (42% free cashflow), în timp ce, pentru angajați, avantajele țin de creșterea puterii de cumpărare, echilibru mai bun între viața personală și cea profesională, acces la educație, activități culturale, sănătate, dar și plata facturilor sau a mâncării.
Spre exemplu, atunci când un antreprenor plătește un angajat cu 100 RON net, compania plătește în aceeași secundă și 70 RON taxe. Ceea ce înseamnă că, pentru companie, costul real este de aproximativ 170 RON, adică o taxare de 42%.
Legislația îi permite însă antreprenorului ca oferta pe care compania o face angajaților să fie completată cu o serie de beneficii extrasalariale cu fiscalitate redusa – ZERO taxe.
Aceste beneficii rezolvă niște nevoi sociale concrete, reale pentru salariați. Iar pentru companii eficientizează costurile salariale.
Dacă ne uităm la ceea ce arată cercetările, aflăm că, în afară de chirie/rata la creditul ipotecar/mașină și suma de bani din buzunar, absolut orice nevoie socială a angajatilor poate fi acoperită prin beneficiile extra-salariale. Mâncarea de zi cu zi, transportul, sănătatea, vacanțele și petrecerea timpului liber, educația, tot ce are nevoie orice om.
Partea frumoasa este că aceste nevoi sunt universale. Sunt utile atât CFO-ului, cât și celui mai tânăr angajat din call center. Însă ele diferă în volum și în ponderea cheltuielilor pe diferite categorii. De aceea angajații preferă platforma Benefit, deoarece, astfel, beneficiază de toată flexibilitatea.
Realizați de două ori pe an studiul Benefit. Conform acestuia, au reieșit anumite preferințe la nivelul generațiilor, s-au observat că există anumite tipare în funcție de vârsta respondenților. Ne puteți spune care sunt aceste tipare?
În prima jumătate a anului trecut, exceptând cardul de masă, care rămâne beneficiul #1 preferat de angajații din România, topul celor mai dorite beneficii flexibile a inclus: cadourile – ocazii speciale (27.7%), turismul intern – vouchere de vacanță (25,7%) și cadourile – beneficii în natură (25%). O particularitate în ceea ce privește evoluția preferințelor din primul semestru al lui 2022 este faptul că cel mai accesat beneficiu este cadoul oferit la ocazii speciale, arătând preferința angajaților pentru beneficiile cu avantaje fiscale pentru anumite perioade din an. Turismul se menține pe a doua poziție, deși în ușoară scădere, semn că angajații au în continuare apetit pentru călătorii, în timp ce cadourile sunt în scădere, dar se păstrează la un nivel semnificativ.
Ca și tendință generală, preferințele angajaților sunt însă atât de variate, încât nevoia de flexibilizare la nivelul ofertei companiilor este vizibilă în toate industriile.
În ce privește tiparele în funcție de vârsta respondenților, angajații din piața muncii din România sunt împărțiți în patru generații: Baby Boomers (61 – 76 ani) – 1,8%, generația X (41 – 60 ani) – 18,3%, generația Y (26 – 40 ani) – 67,1% și generația Z (sub 26 ani) – 12,8%. Studiul Benefit analizează interesele fiecărei generații în materie de beneficii flexibile. Pentru generațiile Y și Z, o platformă de beneficii extrasalariale este esențială în alegerea locului de muncă, iar flexibilizarea beneficiilor devine un factor important de creștere a satisfacției la locul de muncă. Dacă pentru Gen Y și Gen Z cadourile (beneficii în natură) reprezintă cel mai dorit beneficiu flexibil, generațiile mai mature, Gen X și Baby Boomers preferă turismul intern. De asemenea, sumele cheltuite pe beneficii tip pensii private descresc de la Baby Boomers la Gen Z. În timp ce pentru generația Baby Boomers pensiile private sunt în top beneficii preferate (după turism și cadouri), Generația Z nu este deloc interesată de acest tip de beneficii.
Spuneați că „preferințele angajaților sunt atât de variate încât devine aproape imposibil pentru antreprenor să <segmenteze> salariații, în funcție de nevoi”. Care este tendința la nivelul pieței?
Flexibilizarea pachetului oferit de către angajator este principala tendință la nivelul pieței iar acest aspect poate fi observat în toate ariile de activitate. Acesta este motivul pentru care platforma Benefit by Edenred este atât de apreciată atât de companii, cât și de angajați. Companiile alocă pentru fiecare angajat lunar o sumă care poate beneficia de o fiscalitate redusă, iar salariații își aleg ce este relevant pentru fiecare dintre ei. Pe platformă există opțiuni care acoperă de la plata facturilor de utilități, la mâncare, vacanță, educație, sănătate, transport, cultură, petrecere a timpului liber.
În ultimii trei ani piața muncii s-a schimbat foarte mult. Mai întâi s-a observat o creștere a beneficiilor ce pot fi accesate de acasă, precum programele de fitness online, telemedicina, ședințele de psihoterapie online, cursurile de dezvoltare personală online și altele.
Ulterior, după ce restricțiile de mobilitate au dispărut, am observat cum a crescut treptat turismul intern, dar și interesul pentru evenimentele culturale.
Apoi, pentru că veneau după o perioadă de stres prelungit, oamenii au început să se concentreze din ce în ce mai mult pe programele de wellness și wellbeing, precum și pe echilibrul între viața personală și cea profesională. Pentru ei am introdus în platforma Benefit o noua secțiune cu cinci categorii: Fitness, Medical, Mental Health, Telemedicină și Nutriţie, lansată alături de SanoPass. Tot pentru starea lor de bine, din luna noiembrie, în Benefit s-a alăturat și ATLAS, platformă de sănătate fizică, mintală și emoțională.
Pentru că în ultimul an angajații au revenit treptat la activitățile și mobilitatea de dinainte de pandemie, o altă categorie în creștere este cea a serviciilor de transport. Iar în ce privește adaptarea la contextul economic actual, Benefit by Edenred a lansat și un parteneriat cu aplicația PAGO prin care se pot achita facturile de utilități pe tot teritoriul României.
Voucherele (de masă, vacanță, cadou sau cultură) nu mai există deloc în format hârtie, ca pe vremuri. Cu ce au fost înlocuite și ce a dus la această schimbare?
Tichetele de masă, cadou și cultură și voucherele de vacanță au fost înlocuite complet de carduri contactless Mastercard, iar folosirea lor a devenit extrem de accesibilă pentru angajați, care plătesc fie cu cardul fizic, fie cu cel din Apple Pay, Google Pay sau Edenred Pay. La fel de facil este accesul și pentru magazine (clasice sau online), care încasează sumele respective cu POS-ul lor obișnuit, folosindu-l în același mod în care o fac și la plata cu cardul bancar.
Următorul pas pentru antreprenorii de companii mici este migrarea la platforme și aplicații mobile de genul Benefit by Edenred. Așa cum hârtia s-a transformat în card, la fel cardurile se vor muta toate în platforme de beneficii flexibile. Prin aceste aplicații mobile, companiile au la dispoziție toate uneltele într-un singur loc, iar angajatii au parte de o flexibilitate totală. Compania încarcă lunar, pentru fiecare angajat, o sumă brută, pe care fiecare salariat o folosește în funcție de ceea ce este relevant pentru el.
În platforma Benefit aveți o secțiune Wellbeing pentru angajați. Ce include aceasta și cu ce îi ajută pe salariați?
În ultima perioadă serviciile de wellbeing și sănătate psihologică sunt o necesitate, iar rolul nostru este să susținem companiile să faciliteze aceste servicii angajaților lor.
Astfel am introdus în platforma Benefit o noua secțiune de Wellbeing pentru angajați, cu cinci categorii: Fitness, Medical, Mental Health, Telemedicină și Nutriţie, lansată în parteneriat cu SanoPass. Mai mult, din luna noiembrie, Benefit a integrat și serviciile oferite de ATLAS, platformă de sănătatea fizică, mintală și emoțională.
Companiile le pot facilita, așadar, angajaților, accesul la beneficii din sfera de sănătate fizică, psihică și emoțională, în perfect acord cu nevoile lor, așa cum ne arată topul ofertelor speciale din platforma Benefit, conform căruia categoriile de sport & wellness sunt dorite de angajați de două ori mai mult față de anii pandemiei.
De luat în seamă este și rolul nutriției echilibrate asupra sănătății. Cel mai cunoscut și apreciat produs Edenred este cardul de masă, astfel că era firesc să ne asumăm și misiunea de a promova niște obiceiuri nutriționale sănătoase în viața angajatilor. Am făcut acest lucru prin programul FOOD, cel mai amplu proiect european public-privat din această categorie (lansat și coordonat de Edenred în 22 de țări europene).
În România, alături de Institutul Național al Sănătății Publice si de Asociația Medicilor de Familie, organizăm workshop-uri de nutriție pentru clienţii corporate Edenred, desfășurate și susținute de medici și nutriționiști acreditați. Doar anul trecut, la aceste inițiative au luat parte peste 1,000 de salariați. Iar solicitările cresc de la lună la lună.
Ați introdus în platforma Benefit serviciul de “cashback Benefit Bucks”. Ce ne puteți spune despre acest serviciu și despre utilitatea lui?
Noua funcționalitate din Benefit este dezvoltată în parteneriat cu CashClub.ro, o platformă de cashback pentru cumpărăturile online realizate la 800 de magazine partenere din România și din străinătate. Pe platforma Benefit, serviciul va fi disponibil sub forma unui nou modul în care utilizatorii vor putea cumpăra produse la toate magazinele partenere CashClub.ro. Aceștia vor primi cashback de până la 7%, acordat după ce se finalizează perioada de retur. Cashback-ul, sub formă de Benefit Bucks, va putea fi folosit ulterior pentru cumpărături în cadrul Benefit.
În 2023 integrați Salarium în platforma Benefit, ce noutăți va aduce această integrare?
Salarium este o platformă de software care oferă angajaţilor posibilitatea de a primi un avans din salariu prin intermediul aplicaţiei mobile dedicate. Împreună cu Edenred România au dezvoltat, un pachet de beneficii extrasalariale cu componenta de plată în avans a salariilor. Astfel că de anul acesta, prin integrarea Salarium în platforma Benefit, avansul salarial va putea fi utilizat ca metodă de plată la comercianții înrolați în platformă. În același timp, clienții Benefit vor putea folosi serviciile Salarium gratuit, oferind angajaților acces la avansul salarial direct prin intermediul platformei.