Mai incet la PROFIT SHARING…
Cu cat e mai mare concurenta si
presiunea pe piata muncii, cu atat firmele ar trebui sa ofere beneficii pe
termen lung, precum acordarea de actiuni si de cota-parte din profit. In Romania,
acestea au o pondere foarte scazuta. Cel mai des intalnit tip de beneficiu pe
termen lung este dreptul de a detine actiuni in cadrul companiei. Doar 29%
dintre companiile participante la studiul “Total Remuneration Survey 2007" dat
publicitatii de Mercer anul trecut ofereau beneficii pe termen lung. Acestea
erau adresate, in mare parte, celor care detineau functii de top si middle
management.
“Companiile romanesti ofera
participare la profit CEO-ului, dar sub forma unui bonus. Acestuia i se dau actiuni,
pe care el le poate valorifica atunci cand compania inregistreaza profit. Un
director comercial, financiar, de resurse umane care are aport nemijlocit la
cresterea performantei companiei ar trebui sa primeasca de asemenea optiuni de
actiuni si profit sharing. Companiile straine ofera managerilor expati stock
options si profit sharing, dar la nivel de grup", afirma Mihaela
Damian, Managing Partner al firmei de Executive Research, Stanton Chase Romania.
Explicatia pentru care companiile ofera in asa mica masura beneficii pe termen
lung este ca acest tip de venituri sunt privite ca venituri din salarii si,
prin urmare, taxele si impozitele sunt foarte mari.
Procter & Gamble a fost una
dintre primele companii care a oferit angajatilor din Romania posibilitatea de
a cumpara actiuni ale companiei si de a beneficia de cresterea valorii
acestora. Si in prezent, planul de cumparare de actiuni este inclus ca
beneficiu acordat angajatilor companiei. Pentru a intra in planul de cumparare
de actiuni, angajatul dedica un anumit procent din salariul sau lunar pentru
cumpararea de actiuni, compania contribuind la suma total investita cu 50% din
contributia angajatului. Suma rezultata este folosita pentru cumpararea de actiuni
in fiecare luna, iar trimestrial, angajatul primeste informari cu privire la
valoarea actiunilor. Mai mult, exista un site dedicat in care angajatul poate
urmari evolutia financiara a pachetului sau de actiuni. Dividendele se
reinvestesc automat in cumpararea de actiuni noi. “Perioada de maturitate a actiunilor
este de cinci ani, iar actiunile sunt tranzactionate pe New York Stock Exchange",
sustine in numele companiei, Cristina Sandulescu, Senior HR Manager, Procter
& Gamble Balkans.
Exista si posibilitatea ca angajatii
sa primeasca optiuni de actiuni, drept recompensa pentru contributiile aduse. In
acest caz, salariatul poate opta pentru cumpararea pachetului sau pentru incasarea
diferentei de valoare (castigul de capital) dintre momentul acordarii optiunilor
si momentul ajungerii la maturitate a optiunilor.
“La Adobe, noi stim ca angajatii
stau la baza succesului nostru. De aceea, le oferim un plan de <
care le va permite sa impartaseasca acestora succesul companiei, la a carei bunastare
participa activ", spune Delia Blajan, Human Resources Manager, Adobe Systems
Romania. Adobe ofera acest plan tuturor angajatilor sai, indiferent de locatie
(SUA, Europa, India, China etc.), iar politica este aceeasi pentru toti. Conditiile
care trebuie indeplinite pentru a participa la profiturile companiei sunt
legate doar de tipul de contract: in mod firesc, doar salariatii cu norma intreaga
beneficiaza de acest plan, nu si internii, contractorii, angajatii cu jumatate
de norma.
Pachetul de actiuni primit la
angajare este un beneficiu oferit de Adobe Systems angajatilor sai, independent
de Profit Sharing. In functie de pozitia si nivelul in care sunt incadrati la
angajare, toti salariatii Adobe Romania primesc un numar de actiuni Adobe
Systems, tranzactionate la NASDAQ. Alte actiuni Adobe mai pot fi primite in
cadrul procesului anual de evaluare a performantei.
Adobe Systems ofera angajatilor sai
un plan de profit sharing bazat pe bonusuri. La sfarsitul fiecarui
trimestru, angajatii primesc, in medie, 10% din salariul pe trei luni. Acest
procent poate fi mai mare sau mai mic, in functie de rata de indeplinire a
obiectiveler financiare ale companiei. Adobe Systems a oferit acest beneficiu
angajatilor incepand din 2001. Din cele 28 de trimestre, doar in trei (in
perioada 2001-2002) nu a reusit sa-si atinga obiectivele financiare si nu le-a
platit angajatilor profit sharing.
Avantajele profit sharing-ului
pentru angajat pot fi traduse in cresterea sentimentului ca angajatorului ii
pasa de el, in bonusurile primite regulat in functie de cat de bine va performa
compania, care, la randul ei, depinde de cat de bine performeaza angajatul.
S-a dovedit ca motivatorii
intrinseci cum ar fi: proiectele interesante, mediul de lucru, oportunitatile
de dezvoltare sunt mai eficienti decat recompensele financiare. Pentru o
politica de motivare coerenta, companiile trebuie sa gaseasca un echilibru intre
acestea. In cazul profit sharing-ului, ambele tipuri de motivatori se imbina
perfect: angajatul simte ca face parte din organizatie si este si remunerat
financiar. Profit sharing-ul este un bonus variabil: cand compania are
probleme financiare, acest bonus nu este platit angajatilor.