Piața hotelieră din România înregistrează cel mai mare număr de turiști din ultimele 3 decenii

Piața hotelieră din România înregistrează în 2024 un record de peste 25 de milioane de nopți de cazare. Astfel, marchează cel mai mare număr din ultimii 30 de ani, potrivit raportului anual publicat de Colliers. Acest succes se datorează unui număr crescut de turiști străini și unei cereri tot mai mari pentru hoteluri moderne. România continuă să câștige vizibilitate pe plan internațional, iar aderarea la Schengen în 2025 ar putea contribui la o creștere suplimentară a numărului de vizitatori, ceea ce o să sprijinine dezvoltarea industriei.
Creștere semnificativă a turismului
România se află printre țările europene cu performanțe bune în domeniul turismului, cu un număr de nopți de cazare cu 4% mai mare decât în perioada pre-pandemică. În schimb, media Uniunii Europene înregistrează o creștere de sub 2%. Acest avans se datorează atât turiștilor români, cât și sectorului de agrement. Deși numărul turiștilor străini crește semnificativ în 2024, acesta rămâne sub valorile din perioada anterioară pandemiei.
„România se aliniază treptat piețelor turistice mai dezvoltate. Înregistrează o creștere cu 6% față de anul anterior. În rândul turiștilor străini, avansul a fost de 13%, iar turismul intern crește cu 5%. Deși România câștigă tot mai multă vizibilitate pe plan internațional, turismul de afaceri nu și-a revenit complet, cu un număr de nopți petrecute de străinii care călătoresc în scop de business mai mic cu aproape 3% față de nivelurile din 2018-2019”, explică Raluca Buciuc, Director, Partner of Valuation360 și Advisory Services la Colliers.
Investițiile hotelurilor
România se remarcă prin expansiunea rapidă a turismului, susținută de călătoriile de agrement și o revenire treptată a turismului de afaceri. În 2024, pe piață sunt adăugate peste 400 de camere în hoteluri internaționale, inclusiv primul hotel de 5 stele Swissotel din Poiana Brașov, cu 64 de camere și planuri de extindere. Până în 2026, se estimează că vor fi adăugate aproximativ 2.000 de camere noi în capitală, prin proiecte ale brandurilor consacrate, precum Marriott, Hilton și Accor, dar și de noi lanțuri hoteliere, precum Ascott Hotels și Corinthia.
„Expansiunea turismului de agrement și numărul limitat de hoteluri disponibile transformă România într-o destinație tot mai atractivă pentru investiții. În 2024, piața hotelieră continuă să se dezvolte, iar pentru 2025-2026 sunt anunțate noi investiții semnificative”, adaugă Raluca Buciuc.
Perspective promițătoare
Deși piața hotelieră din România este mai puțin dezvoltată decât în alte părți ale regiunii, există un potențial mare de creștere. România are toate șansele să devină o destinație emergentă importantă în Europa Centrală și de Est, cu perspective favorabile pentru o dezvoltare sustenabilă, atâta timp cât economia rămâne stabilă.
În comparație cu alte piețe din Europa, turismul de agrement este principalul motor al creșterii în regiunea noastră. Italia, Spania și Grecia înregistrează cele mai mari creșteri ale tarifului mediu zilnic și ale gradului de ocupare, în timp ce Germania și țările nordice au avut evoluții mai moderate. Europa Centrală și de Est se află între aceste două extreme. Ele un ritm de creștere moderat. Hotelurile de lux și premium continuă să se extindă, în timp ce sectorul mass-market rămâne stabil.
Această dinamică confirmă faptul că România se află într-o perioadă favorabilă pentru dezvoltarea pieței hoteliere, iar noile investiții și extinderea brandurilor internaționale vor sprijini consolidarea poziției țării pe harta turistică europeană.
CITEȘTE ȘI: Angajatorii depun eforturi pentru recrutarea și reținerea Generației Z
Foto: ID 39848862 © Bigapplestock | Dreamstime.com