Prejudecățile care te țin departe de jobul dorit
Fie că este vorba de idei preconcepute de genul “toți angajatorii vor să ofere cât mai puțini bani și să te exploateze la maximum” ori “nu pot să accept un job cu un salariu mai mic de 500 Euro”, de o înțelegere superficială a ceea ce este în spatele unei titulaturi sau de “așezarea” în defensivă în cadrul interviului (pentru a da impresia unei personalități puternice), toate aceste modalități de poziționare în procesul de căutare a unui job au șanse mari să îți submineze eforturile și să te ducă la concluzia greșită că “la noi în țară oricum nu te poți angaja decât pe pile”.
Plecând de la acest mod de a privi lucrurile, au luat naștere diverse prejudecăți cu privire la procesul de recrutare:
1. Nimeni nu îți citește scrisoarea de intenție
„Povestea” spune că pentru fiecare loc de muncă pentru care aplici trebuie să ai o scrisoare de intenție atent adaptată pentru acesta. Cu toate că mulți dintre candidați consideră că acest document este ignorat, experții în HR îi contrazic. Majoritatea lor, de fapt, citesc prima oară acest document pentru a-și face o idee despre motivația candidaților de a lucra pe postul pentru care au intrat în concurs.
2. Este suficient să aplici, că ești chemat la interviu
Serios, cum poți să crezi asta? În realitate, pentru a obține un loc de muncă trebuie să fii proactiv. Asta presupune să te vinzi, să faci un „follow-up” al aplicațiilor depuse. Să stai de vorbă cu potențialii angajatori, să fii prezent online și chiar să relaționezi cu oameni care te pot ajuta să îți găsești un job.
3. Cel mai calificat candidat va lua jobul
Să presupunem că experiența, îndeletnicirile și educația te fac să te potrivești „ca o mănușă” pentru jobul vizat. Dar nu te felicita așa repede. Nu întotdeauna persoana cea mai calificată primește jobul. Multora, deși îndeplinesc aceste calități, le lipsește cultura organizațională. Care de multe ori este mai importantă decât restul.
4. Dacă nu ai primit feedback, postul s-a ocupat
Cumva acest aspect se leagă de punctul 3, de mai sus. Mulți uită să păstreze o legătură cu angajatorul și să ceară feedback. Dacă îți faci griji că poți deranja procedând astfel, te înșeli. Cum nu este un obicei des întâlnit printre candidați, să faci „follow-up” s-ar putea mai degrabă să te pună într-o lumină bună în fața HR managerilor.
5. Există joburi care rămân "in house"
Nimic mai fals! De fapt, o mulțime de HR manageri și de recrutori ezită să pună joburile disponibile pe site-urile de specialitate, de teamă să nu primească multe aplicații. Multe dintre joburi rămân „in house”, iar angajările se fac în baza referințelor celor care lucrează deja acolo. Sau sunt contactați „prietenii” companiei aflate în căutare. De aceea, networking-ul la evenimente este esențial: nu se știe niciodată când un banal schimb de contacte îți poate schimba viața.
Tu ce prejudecăți ai cu privire la căutarea și obținerea unui job?