PROFILUL HR-ULUI ROMAN
Studiul Romanian HR Profile 2008 a fost realizat in perioada iulie-august 2008, pe un esantion format din 485 de companii din industrii variate cu acoperire nationala. El este structurat in cinci sectiuni: pozitionarea directorului HR si rolul departamentului de resurse umane, invatare si training, recrutare-selectie-retentie, compensare si beneficii si e-learning. Conceptul structural si interpretarea rezultatelor ii apartin companiei Corporate Dynamics International – partener al Business Edu in acest demers, iar culegerea si analiza datelor poarta semnatura companiei Market Trend.
Una dintre concluziile studiului face referire la ponderea specialistilor RU care iau decizii strategice. Conform rezultatelor, doar in 18% din cazuri, directorul HR este persoana decidenta pentru hotararile strategice de resurse umane. Activitatea majoritatii departamentelor HR se situeaza mai mult in zona administrativa, avand ca principale preocupari recrutarea, selectia si salarizarea. Cele mai frecvente probleme in procesul de recrutare si selectie sunt slaba pregatire si lipsa experientei angajatilor, dar si pretentiile salariale exagerate.
In ceea ce priveste motivele pentru care oamenii pleaca din companii, cele mai des invocate sunt: salariul, sentimentul de plafonare si pachetul de beneficii necorespunzator nevoilor si dorintelor lor. O alta constatare este aceea ca doar una din 15 companii este interesata de opiniile angajatilor si realizeaza in acest sens, periodic, cercetari cu privire la situatia interna. Majoritatea angajatorilor prefera discutiile libere cu angajatii lor, care nu se bazeaza pe analiza unor rezultate obiective ale cercetarilor.
Jumatate dintre firmele participante la studiu nu au un buget alocat dezvoltarii resurselor umane. Cand un astfel de buget exista totusi, cifrele continua sa fie mici. In 2006, pentru un manager se acordau anual 247 de euro pentru training si dezvoltare, iar pentru un non-manager 87 de euro/an. In 2007, angajatorii au investit 163 de euro per angajat/an.
Din studiu reiese si faptul ca jumatate dintre companii nu organizeaza traininguri. Dintre cele care investesc in dezvoltarea angajatilor, 73% externalizeaza aceasta activitate, iar 35% apeleaza la traineri straini, mizand pe calitatile lor deosebite de prezentatori si pe profunzimea informatiei.
Luand in calcul efectele pe care criza financiara din SUA le-ar putea avea asupra pietei romanesti si prudenta cu care angajatorii isi calculeaza investitiile, se anticipeaza ca primele bugete care vor suferi vor fi cele destinate trainingurilor. O alternativa accesibila, mai putin costisitoare si care permite continuarea dezvoltarii angajatilor o reprezinta platformele de e-learning. Potrivit Romanian HR Profile 2008, 75% dintre companiile intervievate nu folosesc inca aceasta metoda. Intrebati cum definesc conceptul de e-learning, doar 50% dintre specialistii de RU spun ca este o platforma de invatare interactiva, iar peste 40% dintre ei cred ca aceasta consta in postarea de cursuri pe Intranet. Poate din aceasta confuzie si din necunoasterea beneficiilor invatarii online vine si rezerva manifestata fata de concept.In rezumat, se pare ca profilul specialistului de resurse umane din Romania este inca prins predominant in tiparele "omului care se ocupa de cartile de munca" si se lupta pentru un loc strategic in companie. Acesta nu este insa un motiv sa nu asteptam cu optimism portretul viitorului HR.