Revolutia ACUM: Conceptul “People First” devine povestea de succes a secolului XXI
Noul model de intreprindere privata reflecta o transgresare de la modelul indu-s-trial la cel bazat pe informatie, care se sprijina pe o forta de munca foarte bine pregatita si este mai concentrat pe cercetare si dezvoltare, decat pe productie si vanzari.
Motoarele gemene ale acestui model sunt globalizarea si tehnologiile avansate. In cautarea locatiilor cu forta de munca pregatita si cu infrastructura performanta, companiile sunt relocate pe intreg mapamondul, cu scopul de a profita de pe urma pietelor neexploatate anterior. Acesta este motivul pentru care externalizarea si dezvoltarea economica prin inovatie merg mana in mana.
Inovatia – cheia succesului
Companiile moderne trebuie sa se adapteze la mediul de afaceri schimbator, adoptand strategii inovatoare atunci cand trebuie sa gaseasca solutii. Iar acest lucru este valabil peste tot in lume. Inovatia este cruciala pentru a avea succes. Companiile care nu vor inova nu vor supravietui. Inovatia poate insemna dezvoltarea si implementarea schimbarilor tehnologice. Ea poate, de asemenea, sa insemne dezvoltarea si implementarea modificarilor de procedura. Poate insemna orice si totul intre aceste coordonate.
Inovatia poate insemna, de exemplu, si identificarea unei piete de nisa fie pentru un produs, fie pentru un serviciu; sau identificarea punctelor forte din interiorul unei companii, concentrarea pe acestea si externalizarea functiilor mai slabe.
In vechea forma de capitalism, companiile verticale incercau sa faca totul. De exemplu, Bethlehem Steel, una dintre cele mai mari companii producatoare de otel din lume, a incercat la un moment dat sa faca totul: sa controleze fiecare pas in procesul de productie si vanzare a otelului, sa detina pamantul de unde se extragea metalul, sa posede compania de cai ferate care transporta materia prima si sa-si construiasca propriul departament de marketing. Din pacate pentru Bethlehem Steel, compania era foarte puternica doar in productia de otel. Nu era o companie de marketing. Astfel ca efortul de a sustine financiar departamente secundare, precum cel de marketing, a condus la falimentarea companiei. Bethlehem Steel nu mai exista astazi.
Iata de ce subliniez: companiile care nu inoveaza nu o sa supravietuiasca. Companiile trebuie sa fie capabile sa inoveze daca vor sa reuseasca. Unde sunt localizate – in Statele Unite sau in Romania – conteaza prea putin. In 2005, spre exemplu, atat Johnson & Johnson, cat si Wyeth, doi giganti din domeniul farmaceutic, si-au relocat unitatile de productie in Irlanda pentru ca liceeni irlandezi aveau cunostintele tehnice si aptitudinile cerute de cele doua companii de la viitorii lor angajati. Localizarea unei divizii sau a unei companii intregi acolo unde se gasesc oamenii talentati cautati reprezinta o solutie inovativa la problemele legate de forta de munca. Iar ceea ce ar trebui sa fie capabile companiile sa faca este valabil si pentru oamenii din companiile respective, de la CEO, la top management, la oamenii din prima linie, forta de vanzare din magazine sau oamenii din fabrici.
In mediul de afaceri contemporan, companiile trebuie sa fie flexibile, adaptabile si capabile sa isi modifice strategiile si prioritatile pentru a face fata provocarilor si cererilor din piata. La fel trebuie sa se comporte si angajatii companiilor.
Pentru a maximiza oportunitatile si pentru a mentine succesul, companiile trebuie sa le dea oamenilor lor puterea de a actiona si sa le ofere un mediu in care colaborarea si dezbaterile sa fie incurajate. Acelasi lucru este valabil si pentru oamenii din aceste companii.
Companiile trebuie de asemenea sa fie capabile sa relocheze resurse acolo unde este cel mai mult nevoie de acestea. Cum cea mai importanta resursa este capitalul uman, inseamna ca angajatii trebuie sa fie capabili sa mearga acolo unde este nevoie de ei.
Procter & Gamble, de exemplu, a vrut sa creeze un nou parfum si a decis sa isi trimita echipa de cercetare si dezvoltare in Japonia pentru ca japonezele sunt cele mai pretentioase cumparatoare de parfumuri din lume.
Cele mai de succes companii din noua economie bazata pe informatie au reusit pentru ca au adoptat o structura organizationala orizontala, concentrata pe echipe, care faciliteaza dezvoltarea unui spirit de colaborare. Investitia este, inca, un factor crucial in cresterea anumitor sectoare ale industriei. Dar si mai important, noul capitalism este definit de intelegerea felului in care se creeaza si se exploateaza noile tehnologii avansate, prin colaborarea oamenilor care impartasesc aceeasi viziune.
Bill Gates este exemplul perfect al noului capitalist.
O cultura corporatista care pune oamenii pe primul loc
Astazi companiile care impartasesc viziunea inovatoare potrivit careia succesul viitor va consta in mai mult decat in simpla vanzare a unor produse au mai multe sanse pe piata. Viziunea strategica a companiei trebuie sa se concentreze pe credinta ca succesul viitor se bazeaza pe:
1) capacitatea fundamentala de a intelege noile tehnologii pentru a crea o retea de parteneri de afaceri capabili sa deschida noi piete (aceasta este, de altfel, una dintre caracteristicile companiilor de succes din economia mondiala de astazi) si
2) intelegerea valorii pe care o aduce puterea initiativei acordata fortei de munca in atingerea succesului (o alta caracteristica a companiilor de succes din era informatiei).
Rolul managementului in conducerea transformarii
Pentru a asigura o cultura organizationala care pune “oamenii pe primul loc", o companie are nevoie sa dezvolte si sa recompenseze leadership-ul la toate nivelurile. Liderii de la nivelul executiv si de top trebuie sa lucreze cu managementul operational pentru a formula clar tintele pe termen scurt si lung ale strategiei centrate pe oameni. Apoi, trebuie sa le dea managerilor operationali autoritatea de a lua initiativa si de a implementa politici adecvate proiectelor care vor aduce succes companiei.
Managementul operational trebuie, la randul sau, sa:
- incurajeze impartasirea ideilor, sa faciliteze colaborarea intre angajatii din departamentele lor;
- fie pregatit pentru a schimba prioritatile strategice dupa cum o cer conditiile economice;
- fie deschis dialogului continuu cu angajatii despre tintele pe termen scurt si lung ale fiecarui proiect si despre rolul fiecarui angajat in implementarea cu succes a fiecarui proiect;
- recunoasca faptul ca valoarea unei abordari “in spiritul echipei" sta in calitatea muncii in echipa;
- adopte rolul de mentor, consilier si supraveghetor in colaborarea cu angajatii de la toate nivelurile si sa construiasca o atmosfera de incredere ca echipa poate sa duca proiectul la bun sfarsit.
Pentru a atinge un astfel de succes, managerii au nevoie de urmatoarele aptitudini si abilitati, pe langa cele operationale (contabilitate, managementul datelor etc.):
- aptitudini de management al oamenilor (evaluarea performantelor, evaluarea nevoilor de training, abilitati de recrutare);
- aptitudini comunicationale (abilitati de negociere, abilitati de management al timpului, aptitudini de prezentare);
- aptitudini de dezvoltare personala (asertivitate, gandire critica, aptitudini de rezolvare a problemelor);
- aptitudini de leadership (abilitati de coaching, ascultare activa si consiliere, abilitati de motivare).
Viitorul Succesului
Succesul viitor al oricarei companii care opereaza in noul mediu de afaceri depinde de abilitatea de a implementa aceste noi idei de management si de a crea un climat deschis, centrat pe oameni, care sa anticipeze asteptarile clientilor, ale partenerilor si ale angajatilor. Oamenii trebuie sa lucreze cu dedicatie si perseverenta pentru a depasi limitarile ideilor preconcepute despre ceea ce inseamna succesul, daca isi doresc cu adevarat sa devina lideri inovativi. Timpul acestei revolutii in gandire este acum. Daca nu se ia nici o masura astazi, competitia va avea grija sa faca aceste schimbari, iar ocazia va fi pierduta.