Studiu: Românii, mai pesimiști în 2024 | Principalele îngrijorări și tendințe de consum

Românii sunt din ce în ce mai îngrijorați în legătură cu viitorul economic și politic al țării, potrivit EY Consumer Index 2024. Studiul relevă că 67% dintre respondenți se așteaptă la o înrăutățire a situației economice, în creștere cu șapte puncte procentuale față de 2023.
Rezultatul alegerilor politice reprezintă principala preocupare pentru 70% dintre participanții la studiu. Aceasta este urmată de creșterea costului vieții (68%) și mersul economiei (61%). Alte îngrijorări majore includ:
- Creșterea costurilor la energie electrică, gaz și apă – 56%
- Accesul la asistență medicală de calitate – 54%
- Găsirea unui loc de muncă – 52%
- Creșterea impozitelor și a costului alimentelor – 48%
- Imposibilitatea achiziționării unei locuințe – 40%
Tinerii cu vârste între 18 și 24 de ani sunt cei mai preocupați de rezultatul alegerilor politice (81%) și de creșterea costului vieții (83%). În același timp, majoritatea celor între 18 și 30 de ani se tem că nu vor putea cumpăra o locuință fără ajutor financiar.
CITEȘTE ȘI: CJUE vine cu o obligație pentru angajatori în cazul lucrătorilor casnici
La polul opus, persoanele între 51 și 65 de ani sunt mai îngrijorate de mersul economiei, 68% dintre acestea consideră că situația economică se va deteriora.
Totodată, studiul arată că românii sunt tot mai atenți la cheltuieli și la sustenabilitate:
- 89% dintre respondenți declară că evită risipa alimentară, în creștere față de 80% anul trecut.
- 79% vor să facă economii, iar 58% preferă să repare lucrurile în loc să le înlocuiască.
- 39% consideră că mărcile nu sunt importante în deciziile de cumpărare.
Pentru a economisi, respondenții reduc cheltuielile pe categorii precum:
- Accesorii de modă (68%)
- Electronice de consum (59%)
- Jucării și gadgeturi (58%)
În schimb, cheltuielile pe vacanțe și sărbători (41%), activități recreative (27%) și donații caritabile (26%) sunt în creștere.
De remarcat este și rezultatul în ceea ce privește cumpărăturile online, care continuă să câștige teren. Acestea sunt preferate de 50% dintre respondenți la ultimele evenimente de reduceri, o creștere de 4% față de 2023. Totodată, 64% dintre consumatori au observat fenomenul de shrinkflation, unde dimensiunea produselor scade, dar prețul rămâne constant sau crește.
„În 2024, starea de pesimism a românilor s-a accentuat, atât în ceea ce privește situația financiară personală, cât și economia națională“, subliniază Georgiana Iancu, EY România.
Studiul EY Consumer Index 2024, desfășurat în perioada noiembrie-decembrie 2024, a implicat un eșantion reprezentativ de respondenți, dintre care 42% aveau vârste între 18 și 40 de ani, 43% între 41 și 65 de ani. În ceea ce privește veniturile, 33% câștigau între 5.000 și 9.999 lei lunar, 20% între 10.000 și 15.000 lei, iar 27% depășeau 15.000 lei. Din punct de vedere geografic, 91% proveneau din mediul urban, cu 59% din București și 9% din Cluj.
CITEȘTE ȘI: Lege promulgată: Modificare majoră pentru companii, la plata cu cardul
Foto: ID 328453969 © Jakub Zerdzicki | Dreamstime.com