Trecerea catre digital marketing nu e atat de dramatica
CARIERE: De ce ai ales digital marketing? Iti place sa umbli pe cai nebatatorite?
Zoran Vuxanovici: Am sa fac mai intai o trecere in revista a experientei mele si veti vedea de ce. Din copywriter specializat pe hard copyuri (brosuri, pliante, manuale de identitate, reviste interne, corporate magazines), am ajuns sa fac direct marketing (la Reader’s Digest), apoi BTL si evenimente, la Publicis Dialog.
Experienta pe mai multe tipuri de publicitate – corporate communication, direct marketing-DM, BTL, evenimente, chiar si ATL, intr-un oarecare procent, printr-un spot TV si multe brand ID-uri, m-a ajutat sa inteleg in urma cu cativa ani ca, indiferent de mediul de comunicare cu publicul-tinta, publicitatea e doar o adaptare a acelorasi principii.
Un site, un banner, un widget sunt cu mult mai mult decat programarea din spatele lor. Este ca si cand un copywriter ar spune: „A, nu fac spoturi TV, ca nu stiu sa regizez”. In consecinta, nu m-a speriat ca digital marketingul ar fi ceva diferit de ceea ce am facut atatia ani.
Insa, ceea ce m-a atras la digital marketing a fost faptul ca in sfarsit imi puteam testa toate ideile despre direct marketing si BTL printr-un mediu de comunicare mai interesant din punct de vedere creativ decat scrisoarea personalizata din casuta postala, wobblerul de la raft sau spotul tv.
Reprofilarea ta poate fi interpretata ca o miscare strategica. Viitorul e online-ul. De acolo vin banii… Corecteaza-ma!
As exagera sa spun ca reprofilarea mea a tinut de o strategie. A tinut mai mult de felul in care am ajuns sa-mi fac treaba de copywriter. In propunerile creative prezentate clientului, am inserat, de fiecare data cand s-a putut, si o latura online, pe care o gandeam in detaliu, chiar daca stiam ca in 90% din cazuri nu exista buget pentru asa ceva. Iar atunci cand echipa de la Publicis Dialog s-a mutat la Wunderman, am avut de facut o alegere strategica: ma duc la Razvan Capanescu, directorul de creatie Publicis, si incerc sa-l conving sa ma primeasca in departamentul sau, devenind ATL-ist, sau plec la Wunderman si continuu sa fac BTL, urmand sa lucrez apoi pe conturile globale de digital ale noii agentii. Consider ca acum este un moment propice pentru copywriterii care nu se regasesc in postul de director de creatie sau senior la una dintre cele mai mari agentii full service din Romania sa faca o schimbare si sa invete digital marketing, un domeniu nou si in crestere, care in Marea Britanie deja inghite bugete mai mari decat TV-ul.
Care ti-au fost sursele de inspiratie?
Chiar si inainte urmaream permanent piata locala si internationala de marketing digital, prin intermediul blogurilor si siteurilor specializate… Imi place sa folosesc retelele sociale, sa citesc, in loc de o carte, RSS-urile din Google Reader, iar atunci cand sunt in vacanta, de obicei citesc despre digital marketing. Deci, am putea spune ca trecerea a fost lejera si pentru ca domeniul m-a interesat in prealabil. De asemenea, am urmarit numeroasele cazuri de succes internationale ale Wunderman Worldwide. Am participat timp de o saptamana la un training intern in cadrul agentiei din Budapesta. Iar de curand, la Londra. Toate aceste experiente mi-au oferit o viziune ceva mai larga asupra fenomenului, procedurilor de lucru, celor mai bune practici din domeniu.
Cat de greu ti-a fost?
Trecerea nu este atat de dramatica pe cat pare. In continuare ma implic si voi continua sa ma implic in brainstormingurile de creatie, chiar daca nu voi face copywriting propriu-zis. Functia de Head of Interactive pentru mine va insemna ca de fiecare data cand avem un brief, rezolvarea propusa clientului va trebui sa includa o interactiune solida si memorabila cu cei carora ne adresam. Indiferent de mediul de comunicare: digital, BTL sau experimental.
Fie ca e vorba de un quest interactiv si online, finalizat printr-o intalnire cu un personaj misterios in plina strada (vezi campania Nokia, Goana dupa Ovi), fie ca e vorba de un newsletter al carui subject line trebuie testat, interactiunea cu publicul tinta trebuie sa se transforme intr-o conversatie, vorba fondatorului companiei, Lester Wunderman. Cu care eu sunt perfect de acord.
Stiu ca ai terminat Jurnalismul. De ce ai ales alt drum?
Ceea ce m-a atras la publicitate, chiar dinainte ca „digitalul” sa devina the big thing, a fost faptul ca implica multa curiozitate, precum si un spirit ludic si histrionic dezvoltat. In adolescenta si in timpul Facultatii de Jurnalism de la Timisoara, atunci cand nu citeam o banda desenata, probabil jucam un joc de strategie pe calculator, scriam poezii in limba sarba sau navigam pe net. In consecinta, si ca adult am cautat permanent ca jobul meu sa includa o puternica latura ludica, combinata cu eficienta si care sa implice navigarea „libera” pe net.