“Noi suntem și ne simțim fermieri, nu suntem tânăra mireasă a unui multimilionar!”. Roadele pasiunii unui business dedicat fermierului român
“Prosperitate în familia fermierului român” este motto-ul după care se ghidează compania, respectiv Daniel Muntean. RodBun, o companie cu o istorie de 11 ani, un business integrat în agricultură, a realizat 500.000 euro profit în 2016. Grupul deţine 70 de fitofarmacii, lucrează 10.000 de hectare de teren în nouă ferme aflate în Caraş-Severin, Tulcea, Călăraşi, Dolj, Iaşi, Bacău, Prahova, Mureş şi Brăila, preponderent în arendă, de¬ţine silozuri verticale şi magazine cu o capacitate de depozitare de 100.000 de tone şi o flotă proprie de transport formată din 65 de camioane, potrivit reprezentaţilor companiei.
Ceea ce califică Rodbun în zona oamenilor de bine din țara aceasta este faptul că fermierii care lucrează cu Rodbun sunt „nebancabili”, adică dețin ferme până în 500-1.000 de hectare, iar această categorie nu se califică pentru creditare la banci. Aceștia sunt finanțați de către Rodbun și garantează cu recolta.
***
Care sunt valorile Rodbun? În primul rând pasiune și entuziasm. Pentru că visul adus la îndeplinire nu se poate altfel. “Ne dorim și ne-am dorit să fim un partener de încredere pentru fermierii români. Credem într-o Românie adevărată în care putem și noi să demonstrăm că românii muncesc și sunt cinstiţi”. Aceasta spune, printre altele, Directorul General al Rodbun, Daniel Muntean (foto), care relatează, în interviul acordat Revistei CARIERE, cum a început povestea Rodbun și cum s-a dezvoltat compania.
Care sunt valorile după care v-ați ghidat atunci când ați început Rodbun? Și care sunt cele de acum?
Am înființat compania în 2002. Aveam 28 de ani, iar partenerul meu Alexandru Iancu 22 de ani. Am construit 100% pe valori personale. Misiunea Rodbun s-a conturat încă de atunci: să aducă bunăstare în familiile fermierilor români. Această dorința s-a transformat în determinare; trăiește în noi, trăiește în toți oamenii din organizație. Rodbun este despre sprijin personal și profesional pentru cei care trudesc zi lumina să hrănească această țară.
Rodbun mai este despre modestie, bun simt și respect. Este despre o comunitate puternică a fermierilor, nu despre business. Înseamnă și a fi mai bun azi decât ieri, mai înseamnă pasiune și perseverență, muncă în echipa, corectitudine.
Cu aceste valori am pornit la drum, cu aceste valori construim și azi. Aceste valori sunt împărtășite și reale. După ele ne-am ghidat 16 ani, după ele ne ghidăm și azi.
Cât vis și cât risc a fost și este în ceea ce ați făcut și faceți?
Rodbun a fost de la început că un vis împlinit. Noi suntem și ne simțim fermieri, nu suntem tânăra mireasă a unui multimilionar!
Bunicul meu a fost preot…A murit anul acesta, la vârstă de 97 de ani. Mama, născută în Balabancea, Tulcea – a avut o copilărie foarte grea, deoarece bunicul meu a fost anticomunist. De aceea, noi ajutăm fermierii și dincolo de granițele businessului, pentru că noi înțelegem limbajul lor.
De exemplu, ne-am asociat cu un fermier din Balabancea, care era în pragul executării; azi lucrăm teren la Balabancea. Așa am ajuns și eu la biserica bunicului meu…iar fermă a scăpat de faliment. Am realizat 500.000 euro profit în 2016. Sunt zeci de povești asemănătoare: de asociere, de creditare, sprijin pentru vânzare, consiliere profesională.
Agricultura este un domeniu riscant. Practic, noi, agricultorii îngropăm miliarde de euro și sperăm că peste un an o să găsim o comoară. Noi suntem cei mai optimiști oameni din lume. Întotdeauna vine primăvară. Natură te învață să nu te grăbești. Nu poți să sări etapele. Fără optimism și speranța nu poți să lucrezi în domeniul nostru. În ochii noștri, fiecare fermier este un erou.
Cum ați descrie exact ceea ce faceți la Rodbun? Schimbați în fiecare zi în bine viaţa fermierilor români dar cum? Sau diviziile Rodbun descriu exact ceea ce v-am întrebat?
În fiecare zi aducem în business-ul fermierilor siguranță, grijă, apartenența la un grup, respect. Într-o lume nesigură noi suntem un element de siguranță pentru orice fermier. Am demonstrat asta în cei 16 ani. Oferim o soluție completă: o gamă completă de semințe, pesticide, îngrășăminte. Logistică. Depozitare. Consultanță. Îi finanatam, de la an la an, până la recolta. Dar în primul rând le oferim siguranță și respect. Suntem fermieri și noi. Și înțelegem cât de important este să fie cineva alături de ține pe câmp tot anul.
Cum merge mai departe povestea singurei companii condusă de valori?
În perioada interbelică România a fost în primele 3 țări ca și rezultate în agricultură. Bursa Cerealelor a fost la Brăila. Pe vremea lui Ceaușescu s-a investit enorm în agricultură. Poporul român a iubit mereu agricultura și și-a iubit pământul. Putem să discutăm de 1907 și de toate momentele care definesc legătură noastră cu pamantul.
Astazi suntem pe locul 27 în UE. Ultimul. Așa că avem mult de muncă până noi și fermierii noștri o să ne recăpătăm țara și agricultura. Și în era digitală oamenii trebuie să mănânce. Poate e mult spus că "noi hrănim omenirea" dar e adevarat. Rodbun. Român Bun. Un viitor Bun.
Dacă vedeți pe drum o mașină roșie cu RB să va gândiți că este un Român Bun care merge către un viitor mai bun.
Vă considerați un făuritor de visuri? Având în vedere tema centrală a interviului nostru: visul ajuns la îndeplinire.
Singurul meu vis a fost să construiesc un loc în care oamenii să muncească cu plăcere. Să ne dezvoltăm împreună. Ca persoane echilibrate. Pentru o lume mai bună. Pentru fermieri dar și pentru copii și părinții noștri.
În lumea Rodbun facem concediile împreună (inclusiv cu parteneri). Noi am plecat la mare acum 2 ani într-un șir de 20 de mașini. Copiii noștri sunt prieteni. Nevestele noastre merg împreună la cursuri de parenting. Avem nutriționiști care ne ajută să mâncăm sănătos. Facem sport. Jucăm fotbal. Ne dorim să participăm la 7 maratoane pe 7 continente. Lucrăm în familie. Încurajăm oamenii să-și aducă rudele în companie…Ne certăm, plângem și ne bucurăm împreună. Astăzi ne apropiem de majorat. Facem 16 ani. Peste doi ani o să intrăm într-o nouă etapă a dezvoltării companiei noastre: o relansare pe măsură valorilor noastre, modelându-ne și devenind și mai profesionist, tot prin aceste valori!