Avertisment oficial: Campanie de fraudă prin folosirea identității unor companii de curierat
Pe măsură ce cumpărăturile online devin tot mai frecvente, primim din ce în ce mai multe notificări, mesaje și email-uri de la servicii de curierat sau Poștă. Infractorii cibernetici profită de această rutină și trimit SMS-uri pretinzând că sunt din partea unor astfel de entități pentru a ne întinde capcane, avertizează specialiștii Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC).
SMishing-ul este o formă de fraudă similară cu phishing-ul, dar realizată prin intermediul mesajelor text (SMS), prin combinația termenilor “SMS” și “phishing”.
Cum funcționează frauda
Atacatorii trimit mesaje text care par să provină de la o sursă de încredere, cum ar fi o companie de livrare. Mesajul conține un link care, odată accesat, direcționează victima către un site web fals, unde infractorii susțin că livrarea unui colet fictiv nu a putut fi efectuată și că acesta trebuie livrat din nou. Pentru această nouă livrare, se solicită plata unei presupuse taxe de livrare, prin intermediul Revolut. Această plată va ajunge, în realitate, direct în conturile atacatorilor”, potrivit DNSC.
Cum ne putem proteja
Experții lansează și o serie de sfaturi, cu ajutorul cărora să ne ferim de astfel de riscuri:
- „Gândiți logic, citiți cu atenție când primiți un mesaj și nu acționați în grabă
- Nu faceți clic pe linkuri din mesaje text de la surse necunoscute. Nu apelați numere de telefon furnizate și nu răspundeți la astfel de mesaje suspecte
- Nu furnizați niciodată informații sensibile prin SMS
- Fiți atenți la mesajele text care vă solicită să acționați imediat sau să efectuați plăți în regim de urgență”, spun cei de la DNSC.
Ce să faceți dacă credeți că ați fost victima unui atac de smishing
În cazul în care suspectați că ați căzut în plasa unui astfel de atac, specialiștii recomandă să:
- „Contactați imediat banca dumneavoastră, în cazul în care ați furnizat date de card sau de autentificare la contul dvs., sau dacă ați efectuat o plată către atacatori
- Notificați entitatea a cărei identități este folosită pentru a ajuta la soluționarea cât mai rapidă a confuziei generate de tentativa de fraudă
- Raportați incidentul către DNSC (prin platforma PNRISC sau la telefon 1911) și către Poliția Română (petiț[email protected]) în cazul în care ați suferit pagube financiare”, potrivit postării.
CITEȘTE ȘI: Evoluții majore pe piața muncii: ce joburi se pierd până în 2030
Foto: ID 302192537 © Tondone | Dreamstime.com