Capitala este mai degrabă un „oraș de 30 de minute” | STUDIU

Bucureștenii percep Capitala ca fiind mai degrabă un „oraș de 30 de minute” decât unul de 15 minute, arată datele colectate în cadrul Friendly City Index, o inițiativă internațională care compară orașele moderne din Europa Centrală și de Est dintr-o perspectivă umană.
Bucureștiul, printre orașele mari cel mai aproape de conceptul „15 minute”

Sursa: Bolt
Cetățenii din 54 de orașe din nouă țări au fost întrebați în cât timp ajung, în medie, la majoritatea destinațiilor de interes. Rezultatele arată că, pentru locuitorii din 48 dintre aceste orașe, să trăiască într-un „oraș de 15 minute” este încă departe, oamenii percep mai degrabă un „oraș de 30 de minute”.
În cazul Bucureștiului, 45,89% dintre respondenți au declarat că ajung în până la 30 de minute la destinațiile principale, iar doar 13,04% consideră că locuiesc într-un oraș de 15 minute. Totuși, Capitala este plasată în top trei orașe mari cel mai aproape de acest deziderat, după Varșovia (15,86%) și Praga (13,82%).
Orașele mici, mai aproape de ideal
Dacă marile capitale încă se confruntă cu provocări de mobilitate, datele arată că orașele mai mici au șanse mai mari să fie percepute ca „orașe de 15 minute”.
În România, Brăila se află în fruntea clasamentului, 40% dintre locuitori au declarat că ajung la principalele destinații într-un sfert de oră. Restul de 60% au nevoie de până la 30 de minute. Urmează Galați (32,35%) și Craiova (31,25%), orașe unde un procent semnificativ dintre cetățeni consideră că pot parcurge distanțele necesare într-un timp redus.
Friendly City Index
Friendly City Index este o bază de date internațională de ratinguri, construită pentru compararea orașelor din Europa Centrală și de Est nu doar din perspectivă economică, ci și din unghiul experienței locuitorilor.
„Prin intermediul Friendly City Index, punem în lumină cum își văd cetățenii europeni orașele în care trăiesc, cu bune și cu rele. Dacă ne uităm la cât timp petrecem făcând naveta, observăm din datele mai ample ale studiului că, indiferent de mărimea orașului, de condițiile economice sau de accesibilitatea mijloacelor de transport, orașele sunt încă departe de a oferi o experiență de transport eficientă și convenabilă”, a declarat Maria Niculescu-Aron, General Manager Bolt România pentru divizia de transport la cerere.
Inițiativa este sprijinită de datele și expertiza Bolt și este deschisă colaborării cu mediul academic și experți independenți.
Ce presupune un „oraș de 15 minute”
Conceptul de „oraș de 15 minute” presupune ca majoritatea destinațiilor – locuri de muncă, școli, magazine, servicii medicale și spații de recreere – să fie accesibile într-un sfert de oră, fie pe jos, fie cu bicicleta sau transportul public.
Un studiu realizat de Universitatea Tehnică din Munchen identifică opt principii cheie pentru atingerea acestui obiectiv:
- proximitatea față de serviciile esențiale,
- acces facil la transportul public,
- densitatea populației și a locurilor de muncă,
- infrastructură pietonală și piste de biciclete,
- spații publice prietenoase,
- incluziune socială,
- planificare urbană orientată spre comunitate,
- ubicuitatea acestor caracteristici la nivelul întregului oraș.
Deși Bucureștiul nu este încă perceput ca un „oraș de 15 minute”, datele arată că se apropie de acest ideal mai mult decât alte capitale din regiune. În același timp, orașele mai mici, precum Brăila, Galați sau Craiova, demonstrează că există premise reale pentru aducerea locuitorilor mai aproape de un stil de viață urban eficient, în care mobilitatea nu consumă timp excesiv.
CITEȘTE ȘI: Cum arată viitorul joburilor cu drone și ce șanse au tinerii care se pregătesc acum
Foto: ID 30303873 ©Snicol24 | Dreamstime.com