Apel pentru internaţionalizarea afacerilor româneşti
Așadar, pe lângă dezechilibrul balanței comerciale, care după datele INS pe primele 11 luni din 2017 este de 11,35 de miliarde de euro (în creștere cu 2,57 de miliarde de euro față de 2016), există și un dezechilibru flagrant al ponderii afacerilor românești în exporturi, explică think-tank-ul INACO – Iniţiativa pentru Competitivitate.
Tocmai de aceea merită ca antreprenoriatul românesc să fie încurajat să iasă pe piețele externe.
INACO arată că acțiunile statului român ar trebui orientate spre susținerea și valorificarea de oportunităţi pentru extinderea afacerilor autohtone pe pieţele străine și spre stimularea investițiilor noastre în străinătate. Spre creşterea exporturilor de produse și servicii, spre dezvoltarea competitivității companiilor românești care doresc să iasă cu oferta în afara țării și vor trebui să reziste concurenței internaționale.
"Ce credem că ar trebui făcut? Foarte simplu. Lobby pentru România, programat inteligent strategic și tactic pentru perioade mari de timp, pe domenii economice strategice. Lobby guvernamental și privat, politic și civic, făcut pentru afacerile românești capabile să se internaționalizeze, care vor trebui să fie sprijinite administrativ și fiscal, care vor trebui să fie susținute tehnic și financiar de toate instituțiile statului român, spre binele tuturor, al interesului național", potrivit INACO.
Sursa citată arată că etapele Programului de Promovare Economică a României ar trebui să fie:
- 1. Operaționalizarea celor 9 Agenţii Regionale de Atragere de Investiţii şi Promovare a Exportului prin introducerea obligatorie de indicatori de eficiență pentru activitatea celor peste 230 de posturi prevăzute a fi create în ordonanța de urgență de la mijlocul anului trecut, dar fără încă niciun “rezultat de urgență”.
- 2. Identificarea pieţelor de desfacere care corespund cel mai bine ofertei regionale de produse/servicii şi stimulării productivităţii companiilor locale.
- 3. Diversificarea serviciilor oferite exportatorilor şi potenţialilor exportatori, îndeosebi în sprijinul IMM.
- 4. Dinamizarea Parteneriatelor Public-Private locale și cu principalele entități de reprezentare a intereselor comunităților de afaceri din țările gazdă.
- 5. Creşterea vizibilității afacerilor și rezultatelor inventicii românești prin branding pragmatic și prin restructurarea integrală a rețelei de consilieri economici din ambasadele și consulatele României, inclusiv introducerea de indicatori de performanță în activitatea lor de promovare economică a României.
Mai multe detalii în Ghidul de Finanţare pentru Internaţionalizarea Afacerilor Româneşti.