Business in stil urban
Si-a inceput cariera de antreprenor la 19 ani, cand a deschis o firma de consultanta. De atunci, s-a implicat si a dezvoltat o serie de businessuri in domenii diferite. Insa relatia cu brandul HasHas este pentru Petru Pacuraru una speciala.
Lansarea cafenelei nu a facut parte dintr-un plan foarte bine pus la punct. Initial, in octombrie 2008, a fost lansat portalul hashas.ro. Petru povesteste ca nu a incercat sa faca un business pragmatic, cu gandul la costuri, ci a dorit sa adune la un loc oameni care sa rezoneze cu brandul HasHas. "Aveam nevoie de un loc in care sa ne intalnim si sa ne simtim bine. Asa a luat nastere cafeneaua", spune el. Astfel, hashas.ro s-a transformat in HasHas coffee&lounge, care s-a lansat anul acesta, pe 20 martie.
"Suntem mandri ca am falimentat toata strada de la un capat la altul. Langa noi era un restaurant, mai erau inca doua cafenele…", rezuma el, mai in gluma mai in serios, situatia economica dificila pe care o traverseaza comerciantii acum. Acest lucru nu are darul sa il sperie pe antreprenor, ci il ambitioneaza. Mai mult, este increzator ca afacerea va supravietui mediului economic neprietenos.
Punctul in care Petru a inceput sa se gandeasca serios la dezvoltarea acestui business a fost atunci cand a lansat un concurs online pe un site care se potriveste ca nisa cu hashas.ro. Este vorba de pitzipoanca.org. Portalul a avut 40.000 de vizitatori intr-o zi. La un trafic atat de mare, serverele s-au blocat. Din acel moment, antreprenorul si-a dat seama ca valorile pe care incerca sa le transmita prin brand, cele legate de neconventionalitate, sunt impartasite de o comunitate mai mare, care insumeaza cateva zeci de mii de persoane. Pasul urmator a fost investitia. 50.000 de euro din bani proprii. Cat despre targetul cafenelei, el este format din cei care se identifica cu valorile urbane ale HasHas. Asadar, intr-un oras in care peste jumatate dintre cafenele sunt cu specific italian, Petru a dorit sa sparga tiparele.
CAFE
Cafeneaua se intinde pe o suprafata relativ mica si este structurata pe trei niveluri. In prima incapere stau asezate in vitrine tot felul de accesorii pentru tutun. Insa cel mai interesant loc al cafenelei este, cu siguranta, cel de la subsol. Intr-o incapere de peste cinci metri patrati sunt asezate la distanta de aproape un metru cate trei paturi asemanatoare cu cele din camera bunicii, acoperite de multe pernute. Fiecare pat are in dreptul lui cate o masuta pe care iti poti aseza, de exemplu, un coctail. Peretii sunt acoperiti de desene cu specific urban. Sunt vii si vesele, si-ti dau o senzatie atat de confortabila, incat parca te-ai afla in propria-ti camera. Nu exista scaune, decat pe terasa, vara. Pe langa paturi, un alt tip de mobilier confortabil intalnit in cafenea este canapeaua. Desenele de pe pereti sunt rezultatul celor mai nebunesti idei iesite din mintile "urbanistilor". Daca e sa ne referim la preturi, acestea sunt sub media pietei, pentru ca, momentan, spune antreprenorul, nu a gasit o justificare sa le mareasca.
CRIZA
Pe buna dreptate, se poate spune ca Petru Pacuraru a avut un curaj nebun lansand un business in plina criza. El spune ca nu a resimtit actuala situatie economica decat prin lipsa clientilor cauzata, in general, de plecarea lor in vacante. Chiar daca numarul de clienti a fost mai mic in lunile iulie si august, sunt sperante ca odata cu inceperea sezonului rece lucrurile se vor schimba in bine. "Pana in prezent businessul merge suficient de bine incat sa supravietuim", spune antreprenorul.
Petru recunoaste totusi ca este un norocos. Motivul? "Mi s-au alaturat oameni mai destepti decat mine in aceasta bransa de business". Astfel, administratorul cafenelei are o experienta de sase ani in conducerea cafenelelor si restaurantelor in Spania si Italia, iar barmanul si-a castigat experienta in prepararea cocktailurilor in Ibitza. Se vede ca priceperea oamenilor de care te inconjuri este foarte importanta.
BILANTUL
Vara aceasta, cafeneaua si site-ul au adus un castig de 10-12.000 de euro lunar. "In lunile mai bune", spune antreprenorul, "castigul obtinut a ajuns si la 15.000 de euro". Pana la sfarsitul anului, Petru estimeaza ca cele doua cafenele plus site-ul vor produce o cifra de afaceri de 25.000 de euro.
PLANURI
Pentru viitor, Petru Pacuraru a luat in calcul extinderea brandului de cafenea si in alte orase. Chiar a primit oferte de francizare din Ploiesti, Constanta, Brasov si Craiova, insa nu le-a onorat, pentru ca nu considera ca momentul este oportun. In plus, doreste sa dezvolte singur brandul pe care l-a construit. Daca ar fi sa vanda businessul, probabil ca antreprenorul l-ar da cu 150.000-200.000 de euro. Acesta mai adauga ca daca pe viitor va primi o oferta de preluare suficient de buna, probabil ca il va vinde. "In plus", spune el "cafeneaua nu este genul de business care aduce bani imediat, asa cum isi doresc unii". Petru Pacuraru este un antreprenor in serie, asa ca, in mod sigur nu se va opri aici.
Planurile antreprenorului includ deschiderea, la jumatatea lunii octombrie, a celei de-a doua cafenele HasHas, situata in zona Cismigiu. "Provocarea este ca va fi mult mai diferita decat prima cafenea". Cu toate acestea, designul urban se va mentine.
Tot in planurile de viitor intra si intentiile de organizare a evenimentelor de cultura urbana HasHas. "Ne-am dorit sa facem in aceasta vara o petrecere de cultura urbana in afara Bucurestiului, insa am renuntat la acest gand deoarece ne-am canalizat energia si resursele catre cea de-a doua cafenea", spune antreprenorul. Si pentru ca sezonul cald e la final, evenimentele HasHas vor avea loc in cea de-a doua locatie.