Ce șanse are o nouă editură în România?
Anca Dumitrescu, Ana Bulgar și Elena Marcu se gândeau de ceva vreme să înființeze o editură, au tot jonglat cu această idee, iar la începutul acestui an s-au hotărât să demareze lucrurile. „Discutam de multă vreme despre cărțile pe care ne-am dori să le avem pe piață, despre subiectele care ne interesează, și am pornit de aici pentru a face selecția de titluri‟, spune Anca. De ce o editură, pe o piață care are multe edituri și care nu pare foarte profitabilă dacă luăm în calcul cifrele vehiculate în privința cărților citite și cumpărate de români? Pentru că este domeniul pe care îl cunoșteau cel mai bine și pentru că cele trei femei cred că o carte are încă potențialul de a schimba percepții și mentalități. „Suntem convinse că o carte poate aduce laolaltă oamenii care împărtășesc aceleași idei și convingeri‟.
Editura Black Button Books, care se va lansa oficial la finalul lunii octombrie, se adresează tuturor celor care vor să înțeleagă lumea în care trăim, cu toate ismele și fobiile ei, cu toate preconcepțiile și lupta de a le demonta. Primele titluri care se lansează în octombrie sunt: Uite-așa o pierzi, de Junot Diaz – autor premiat cu Pulitzer, New York Times Bestseller, Feminist(ă), feminiști, de Chimamanda Ngozi Adichie – autoare premiată cu Baileys, New York Times Bestseller, Flamurile negre: ascensiunea ISIS, de Joby Warrick – Premiul Pulitzer pentru non-fiction în 2016, Iubire și obstacole, de Aleksandar Hemon, Îndrăzneața. Escapade pentru o viață de aventuri epice, de Caroline Paul, cu ilustrații de Wendy MacNaughton – New York Times Bestseller, Freeman's: cele mai bune texte noi despre familie – antologie editată de cunoscutul critic literar John Freeman, fost editor Granta și Războiul poveștilor, de Jonah Sachs.
De altfel, editura va publica și ficțiune și nonficțiune, dar toate titlurile vor aborda teme precum gen, rasă, probleme ale imigranților, minorități și schimbul de mari idei actuale în general. Cărțile vor fi vândute în majoritatea librăriilor din București și din țară și online, inclusiv pe site-ul editurii: www.blackbutton.ro. La câteva luni de la apariția edițiilor fizice, vor fi disponibile și edițiile digitale, pentru majoritatea titlurilor. „În felul acesta sperăm ca lucrurile să fie mai accesibile și pentru cei din afara țării‟. Deoarece pentru domeniul editorial atragerea de fonduri nerambursabile este extrem de dificilă, atât la nivel european, cât și național, nefiind considerat un domeniu în care se produce ceva, fondurile de care dispun cele trei sunt, în mare parte, personale. „Pentru o editură singura posibilitate de a obține o finanțare (cu precădere pentru traduceri) este prin intermediul unor parteneriate cu mediul de afaceri privat‟, explică Anca.
Din acest motiv, una din cele mai mari provocări înainte de lansarea editurii a fost, evident, partea financiară, adică păstrarea echilibrului dintre standardele de calitate ale unei cărți, la care nu sunt dispuse să facă rabat, și obținerea unui preț de producție care să le permită menținerea prețului corect pentru cititor. Anca, Ana și Elena consideră că selecția de titluri constituie primul și cel mai important pas pentru sustenabilitate. „O bază solidă de cititori interesați de toate subiectele abordate de cărțile noastre poate asigura continuitatea businessului‟, spun ele. Până în momentul de față promovarea online a fost cea mai importantă componentă a strategiei lor de comunicare.
Cine sunt cele trei?
Anca Dumitrescu lucrează de 15 ani în domeniul editorial, a avut ocazia să înțeleagă cum funcționează lucrurile în principalele departamente ale unei edituri, de la copyright, la redacție și producție.
Pentru Ana Bulgar, se ocupă mai bine de 5 ani de activism social și de mediu și aproape 10 ani de comunicare, de la digital, mobile, la Senior Advisor pentru CEO și ulterior Senior Manager pe Strategie și Dezvoltare Corporativă pentru Petrom, o provocare în antreprenoriat sună natural.
Încă din ultimul an de facultate, Elena Marcu a lucrat la o casă de discuri independentă, pe partea de promovare, și apoi a trecut tot pe partea de promovare către domeniul editorial, unde, în timp, a ajuns să se ocupe de mai multe aspecte, de la redacție, la copyright și producție.