Cum îşi pot depăşi temerile antreprenorii români
Teama de eşec este unul dintre principalele motive pentru care idei măreţe nu au fost dezvoltate. De aceea este important să încurajăm antrepreneorii, lucrând la aspecte cheie, cum ar fi aversiunea faţă de risc, rezistenţa şi ceea ce înţelegem în acest moment prin eşec.
În acest scop, Comisia Europeană a lansat FACE (Failure Aversion Change in Europe) Entrepreneurship. Campania, realizată de către grupul spaniol de comunicare Secuoya, are drept scop încurajarea antreprenoriatului, prin abordarea laturii emoţionale a dezvoltării unui business propriu.
Proiectul se bazează pe un studiu Delphi, condus pe profesorul Jan Brinckmann. Acesta a identificat care sunt cele mai comune temeri ale antreprenorilor, înainte a de aporni o afacere. Cercetării au grupat aceste temeri în şase categorii diferite : temeri finanaciare, temeri legate de carieră, de percepţia socială, teama de a pierde libertatea personală sau un "cocktail" al acestora.
Ruxandra Creosteanu, cofondator al Babele, explică faptul că antreprenoriatul în IT din România este încă la un nivel incipient : România era faimoasă acum câţiva ani pentru outsourcingul TIC. Să lansezi un start-up e diferit de outsourcing, deci puţini antreprenori au succes.
Despre temerile apărute în procesul antreprenoprial, Ruxandra spune că a resimţit cel mai tare frica de a fonda o companie. "Mă îndoiam de capacitatea mea de a face asta în fiecare zi. Dar asta e atât de frumos când îţi lansezi un start-up, te provoacă şi îţi cere multe competenţe complet diferite, fiind în acelaşi timp o mare oportunitate de dezvoltare şi de învăţare. Aşa că gândurile negative cum ar fi nu am suficiente cunoştinţe, ar trebui să fie înlocuite cu gânduri pozitive – pot să învăţ şi asta ca să am mai mult succes", spune Ruxandra.
Mircea Patachi, cofondator şi CEO al Unloq, recunoaşte că cea mai mare temere a lui a fost să nu aibă suficient timp să avanseze cu toate proiectele pe care le avea în minte. "De mai multe ori am fost sub o presiune enormă, de exemplu atunci când am hotărât că trebuie să rescriem complet o aplicaţie", spune Mircea. Antreprenorul subliniază că decizia a fost una grea, dar necesară, iar după ce au consultat utilizatorii şi-au dat seama că e nevoie de încă două schimbări." Cred că greşelile sunt parte a procesului. Probabil cea mai mare greşală pe care am făcut-o a fost să ne încredem în instinctele noastre, să nu ne punem suficient de multe întrebări".
Ambii antreprenori cred că e perfect normal să îţi fie teamă să începi o afacere, e parte a jocului. Dar decât să îşi ascumdă temerile, oamenii ar trebui să vorbească despre ele, ca să le înţeleagă şi să le depăşească.
"E mereu riscant să fii antreprenor şi e adevărat că poţi avea un eşec. Dar ca să fii un antreprenor de succes trebuie să fii optimist şi să îţi depăşeşti temerile", concluzionează Ruxandra.
Ana Isabel Martinez este jurnalist specilizat în stiri extterne. a lucrat ca reporter şui editor pentru mai mulşte companii media, iar în prezent este International Press Officer laFACE Entrepreneurship.
“FACE (Failure Aversion Change in Europe) Entrepreneurship” este o campanie digitală şi multimedia organizată de Agenţia spaniolă de comunicare Secuoya Grup pentru Comisia Europeană, cu scopul de a promova antreprenoriatul in Tehnologiile informaţiei şi comunicării, dar şi pentru a răspunde la ce se înţelege prin eşec în Europa. Pentru a ajuta potenţialii antreprenori să îşi depăşească temerile, FACE oferă mai multe beneficii şi resurse: evenimente de networking, paneluri de discuţie, workshopuri, mai mult de 100 de interviuri cu antreprenori, sfaturi de la investitori şi resurse pentru a începe un business.