Cum să-ți finanțezi ideea de afacere prin crowdfunding
Platformele online de tip crowdfunding, precum Kickstarter şi Indiegogo, te ajută să atragi finanţare pentru proiecte direct din partea oamenilor, aceștia jucând un rol dublu: sunt atât investitori în ideea ta, cât și primii clienți. Ele s-au dovedit foarte utile pentru canalizarea fondurilor necesare creării de noi produse şi proiecte, adesea propuse de către inventatori şi designeri care, până la prezentarea lor pe astfel de site-uri, erau nişte necunoscuţi.
În ultimii ani, strângerea de fonduri pe astfel de platforme a evoluat atât de mult încât s-a ajuns în situații în care poți porni de la zero o afacere sau îți poți extinde business-ul ori poți lansa produse noi folosind banii donatorilor care îți devin și primii clienți. Și în România există câteva platforme dedicate strângerii de fonduri pentru lansarea unor proiecte de antreprenoriat.
Avantajele folosirii unei platforme de crowdfunding merg dincolo de a obține finanțare. Este, de asemenea, o metodă foarte bună de testare și validare a produsului sau serviciului pe care vrei să-l lansezi, precum și o oportunitate de a obține feedback direct de la clienți: este sau nu interesant pentru potențiali clienți, merită efortul, ce anume ar trebui să schimbe și ce să păstreze. Pentru antreprenor, crowdfunding-ul reprezintă inclusiv o oportunitate de a-și crea o bază de date, de a-și folosi cunoștințele de marketing, de a-și forma o părere și mai clară despre cine sunt viitorii lui clienți și cât sunt dispuși să plătească.
Așa susține Adina Crețu, Project Manager la Startarium, cea mai complexă platformă pentru antreprenori la început de drum, care are și o secțiune de crowdfunding dedicată exclusiv inițiativelor antreprenoriale, lansată în 2016. Ea mai spune că nu toate produsele sau serviciile sunt însă potrivite pentru crowdfunding. Criteriile principale sunt stadiul afacerii (e mai greu de aplicat pe un business deja activ și stabil), gradul de inovație al produsului, comunitatea pe care o poți activa și specificul pieței. „Pe Startarium aceasta este prima conversație pe care o purtăm cu cei care doresc să lanseze o campanie“, explică Adina Crețu.
PRIMII PAȘI
Dar cum trebuie să te pregătești pentru inițierea unei campanii pe o platformă de crowdfunding? Ce presupune documentația de dinainte de lansarea propunerii de crowdfunding? Ce trebuie să știe un antreprenor înainte de a se apuca de o astfel de campanie?
„În primul rând, o campanie de crowdfunding se face atunci când există măcar un MVP (minimum viable product – n.red.), un prototip pe care inițiatorul îl poate definitiva ulterior. Pentru a lansa o campanie, un antreprenor trebuie să pregătească o serie de materiale (video și text), să construiască o listă de recompense, să își structureze un plan de promovare coerent. Vital este și setarea unui scop pentru campanie, bazat pe modelul de business și obiectivele fiecăruia. Le recomandăm să caute alte campanii de succes, să vadă ce au făcut și cum au reușit și, în același timp, să analizeze și de ce au eșuat alte proiecte“, menționează Adina Crețu.
Unul dintre românii care au strâns bani pentru finanțarea unui proiect este Andrei Amărăşteanu, care a reuşit să facă în 2015, alături de Radu Niță, cea mai de succes campanie de străngere de fonduri prin Kickstarter originară din România, în valoare de 1,3 milioane de dolari. În doar o lună şi jumătate, peste 6.000 de oameni din diverse colţuri ale planetei au dat între 140 şi 600 de dolari pentru a avea pe birou un exemplar din Lampster – o lampă de birou deghizată într-un roboţel cu atitudine.
Artist, designer, arhitect şi speaker, el spune că ingredientele succesului au fost munca multă, investirea tuturor resurselor în crearea campaniei, un video bun, cu o poveste interesantă, mediile de socializare cu postări frecvente și un landing page prin care strângea e-mail-uri. Trecuse însă printr-o altă campanie de crowdfunding pentru realizarea unor geci, așa că știa ce presupune partea de documentare: „Pe Internet sunt multe articole despre cum să faci o campanie pe Kickstarter. Toate informațiile sunt acolo, apoi folosind informațiile respective, la fiecare campanie trebuie să încerci să optimizezi produsul, precum și timpul potrivit pentru fiecare acțiune. De exemplu – când trebuie contactate blogurile, când trebuie lansată o campanie, la ce oră trebuie lansată o campanie etc.“.
La rândul său, Andrei Lasc – freelancer în comunicare/publicitate și designer – a ales calea nebătătorită și și-a lansat jurnalul de călătorii 07:07 – Cu sufletul în est printr-o campanie de crowdfunding și nu printr-o editură. Am povestit mai multe cu el în numărul trecut, dar experiența lui este relevantă în ideea că poți reuși dacă îți folosești abilitățile pe care le ai și ceri ajutorul pentru ceea ce nu știi să faci singur.
„Dincolo de drive-ul meu de a provoca «așa se face»-ul (status quo-ul sună prea fancy), am pus pe foaie tot ce am de făcut ca să public cartea. A ieșit o coloană lungă de taskuri pe care în mod normal le face editura pentru mine. Din toată lista puteam să fac cu un pic de ajutor aproape tot, mai puțin distribuția. Sunt freelancer în comunicare/publicitate, așa că mi-am făcut singur designul, campania de promvoare, textele și am cerut ajutor la editare, corectură și PR“, ne-a explicat Andrei Lasc în interviul publicat în ediția de aprilie a Revistei CARIERE.
Însă dacă provocarea e prea mare pentru a face o campanie cu resurse personale, platforma Startarium îți oferă mult sprijin.
Pentru a lansa o campanie acolo, creezi un prim draft, lăsând platforma să te ghideze prin pașii tehnici. „După ce ne-ai trimis propunerea ta, vom discuta prin email, telefon sau față în față pentru a ajunge la forma sa optimă. Când toate condițiile sunt îndeplinite și campania ta respectă termenii Startarium, o putem lansa și public“, menționează Adina Crețu.
CE TREBUIE SĂ ȘTIE ANTREPRENORII DESPRE PROMOVAREA CAMPANIEI DE CROWDFUNDING?
Primul lucru pe care trebuie să îl știi este că, oricare ar fi afacerea ta, nicio campanie de crowdfunding nu se va finanța de la sine; implicarea inițiatorului în promovare este vitală. Le recomandăm antreprenorilor să privească întregul demers de crowdfunding ca pe o primă campanie de marketing – una de pre-sales, prin care își propun să aduni clienți și vizibilitate pentru viitor. Timpul, efortul mental, banii, oamenii pe care îi implică, toate sunt resurse pe care le va investi în această campanie, strategic, pentru afacerile lor pe termen lung. Un antreprenor care lansează o campanie pe Startarium beneficiază de promovare pe canalele noastre, însă aceste eforturi trebuie să fie dublate de ale sale. Poate alege să lucreze cu un consultant/un freelancer sau să se ocupe personal de promovare“, explică Adina Crețu.
Ea enumeră trei puncte-cheie de care trebuie neapărat să țină cont antreprenorii care vor să obțină finanțare prin crowdfunding:
✓ Canalul – clienții unor produse/servicii tind să fie mai mult pe Facebook, alții pe Instagram, alții să citească presa de business; este important ca promovarea să o facă acolo unde este relevant pentru startup-ul respectiv
✓ Mesajul – este greu să atragi atenția cu atât de mult „zgomot“ mai ales în online, așa că mesajul trebuie să se diferențieze
✓ O comunicare constantă și activă – recomandarea este să nu își concentreze toate eforturile de comunicare la lansare și în ultimele zile, ci să fie activi constant,
să interacționeze cu oamenii, să fie prezenți.
„INGREDIENTELE“ UNEI CAMPANII DE SUCCES
De la lansarea sa, 37 de inițiatori și-au testat deja business-urile pe Startarium, cu finanțări totale ce depășesc 100.000 de euro, bani obținuți de la peste 1.500 de susținători. „Am putea spune că principala concluzie, care funcționează și ca o încurajare pentru antreprenori, este că această metodă de finanțare alternativă chiar funcționează în România. O campanie de succes vine dintr-o combinație care presupune: o bună prezentare, promovare, resurse cu prețuri bine calibrate și o țintă realistă“, explică Adina Crețu.
Însă ce putem învăța din cele care nu și-au atins scopul? Ei bine, o campanie „eșuată“ poate ajunge în acest punct din multiple motive, începând cu lipsa promovării, până la poziționarea greșită în piață sau un produs care nu este viabil. Dar chiar și așa, experiența este întotdeauna una de învățare. „De multe ori, în crowdfunding, eșecul poate fi chiar mai valoros decât succesul, dându-le antreprenorilor semnalul să pivoteze sau să își regândească strategia, înainte să investească prea multe resurse“, concluzionează Adina Crețu.
„Feedback-ul este vital, pentru că de acest feedback depinde efectiv viața startup-ului. Dacă un antreprenor nu reușește să își atingă targetul, dacă sunt achiziționate doar recompensele mai ieftine și doar de către prieteni, acesta ar trebui să fie un semnal de alarmă. Este foarte posibil ca prețul să nu fie cel potrivit, ca produsul/serviciul să nu fie corelat cu o nevoie în piață, ca timing-ul să nu fie bun etc. Tot acest feedback trebuie procesat, analizat și integrat, căci lecțiile obținute din astfel de experiențe sunt extrem de valoroase pentru un antreprenor la început.
Mult mai mult decât un simplu mecanism de finanțare, procesul în sine este unul prin care îți poți testa ideea de business și construi o bază solidă de clienți inițiali, în timp ce îți calibrezi oferta în funcție de feedback-ul primit. Pe Startarium, e un proces susținut la fiecare pas de către mentori și consultanți din comunitate, iar beneficiile sale educaționale pe termen lung le pot depăși cu mult pe cele financiare.“- Adina Crețu, Project Manager, Startarium
Articol preluat din Revista CARIERE, nr. 257/mai 2019. Pentru detalii legate de abonare, click AICI!