Falimentul ca poveste
Cum a inceput
Andrei Ghelt si Bogdan Nastacu au lansat initial afacerea ca o mica tipografie digitala, dupa care, incet-incet afacerea s-a transformat intr-o firma care tiparea, imprima serigrafic si tampografic. Imprimanta profesionala, cutter-plotter-ul si doua mese serigrafice au fost primele aparate de productie achizitionate. In timp, firma si-a extins serviciile, iar cei doi parteneri au cumparat aparatele de tampografie, de tipar digital, printer de indoor si outdoor si o masina de tiparit intr-o culoare. La nivelul anului 2007, Provision Grup numara 20 de angajati.
Investitie initiala: 500 de euro
Inca din primul an, afacerea a avut o ascensiune rapida. Pe baza productiei, in fiecare an profitul firmei crestea cu 100%. Investitia initiala a fost de 500 de euro. Suma a fost investita intr-un calculator, pentru a putea realiza grafica, si o imprimanta mica inkjet, pentru productia de carti de vizita. Sediul era amplasat intr-o bucatarie inchiriata in incinta unei vile. Dupa doua luni, cei doi antreprenori si-au mutat sediul intr-un apartament, dupa care, la scurt timp, firma si-a schimbat din nou locatia si s-a stabilit intr-o casa la curte. Cei doi parteneri au inceput sa lucreze cu serigrafia si tampografia intr-un garaj, cu peretii capitonati contra frigului si zgomotului. Insa, din cauza mirosului neplacut, vecinii au dat Provision in judecata. Astfel, cei doi asociati au fost nevoiti sa se mute in alta parte. Intr-un an de zile au schimbat trei sedii. Pentru ca au fost intr-o permanenta cautare de sedii, Andrei Ghelt recunoaste ca a pierdut cativa clienti. Pasul urmator: cei doi asociati au apelat la credite de nevoi personale si au inceput sa investeasca masiv in aparatura. In 2001, firma a trait dintr-un singur client mare – Gregory's. Venitul era castigat in mare parte din grafica si productia realizate pentru aceasta firma. De-a lungul timpului, au mai apelat la serviciile lor Steilmann si Ericsson. Odata cu inceperea productiei, firma a fost contactata si de agentiile de publicitate care aduceau clienti. Le mergea bine, asa ca cifra de afaceri din primul an s-a ridicat la 10.000 de euro. Firma si-a castigat clientii promovandu-se in Pagini aurii si printr-un spot radio. In plus, partenerii au participat si la targurile specializate de productie publicitara si tipografica.
Decizii neinspirate=faliment
In 2007, cand firma inca era in ascensiune, cei doi antreprenori au facut o prima greseala care a condus Provision Grup catre faliment: au inceput sa investeasca si in alte proiecte. Mai exact, au investit intr-un proiect care trebuia sa se materializeze intr-o fabrica de branza si intr-o ferma de capre. Era un proiect al UE cu fonduri Phare dezvoltat prin programul "Fermierul".
Imediat ce au luat in arenda 150 de hectare in judetul Olt, a venit vestea proasta: ministerul Agriculturii a anuntat ca banii din program s-au epuizat. Acest lucru nu i-a speriat pe antreprenori, care au continuat sa investeasca in agricultura. Din toamna, au inceput sa infiinteze culturi de mazare, de grau sau orz. Prin urmare, in 2007, tot profitul Provision, de 1,5 miliarde de lei, a fost investit in agricultura. Ghinion insa, 2007 a fost anul cu cea mai severa seceta. Toate culturile s-au uscat. Antreprenorii nu au mai reusit sa recupereze din partea autoritatilor decat 600 de milioane de lei.
A doua decizie neinspirata: antreprenorii au continuat si in 2008 sa investeasca in agricultura. Pe la jumatatea anului insa, au constatat ca nu mai aveau capital. Asta pentru ca se implicasera anterior ca actionari si in constructia unui bloc rezidential din zona Bucurestii Noi. Asa ca profitul firmei de servicii tipografice a fost impartit intre agricultura si constructia blocului. Cand credeau ca vor ajunge pe profit, in vara anului 2008, a venit, pe nepregatite, criza. Pentru ca aveau nevoie de lichiditati, Andrei Ghelt si Bogdan Nastacu si-au vandut actiunile. Incet-incet, golurile in bugetul firmei s-au marit tot mai mult. Pentru ca se imparteau intre celelalte proiecte si Provision Grup, antreprenorilor le-a fost foarte greu sa ia o decizie imediat ce au simtit primele semne de declin. Asa ca, pe moment, din lipsa timpului, cei doi au decis sa numeasca un director executiv la conducerea firmei. Un om din interior. Din pacate, timp de 6-7 luni, cat a ocupat aceasta pozitie, directorul nu a reusit sa imbunatateasca mersul afacerii. Mai mult, a intrat in conflict cu ceilalti directori si cu oamenii. Din cauza acestei decizii, angajatii si-au pierdut increderea in firma. Orice comunicare cu antreprenorii se pierduse.
A venit criza
Andrei Ghelt recunoaste ca falimentul Provision Group a venit pe fondul crizei, dar si al deciziilor nepotrivite pe care le-a luat. Vanzarile scazusera la jumatate in primavara lui 2008, deoarece majoritatea clientilor nu si-au mai cheltuit banii pentru promovare, iar firma nu mai avea deloc bani pentru ca erau investiti in tot felul de proiecte.
Afacerea a supravietuit datorita putinelor comenzi primite, insa banii intrau in "buzunarul" firmei mult prea tarziu, la cateva luni diferenta. Pana atunci, firma trebuia sa achizitioneze materialele necesare lucrarilor. Asa ca antreprenorii au ramas datori la furnizori si au ajuns in imposibilitatea de a mai cumpara marfa. A aparut un blocaj. "Pe timpul verii, nu mai puteam plati leasingurile, asa ca bancile ne-au confiscat masinile, iar firma a inceput sa simta declinul", povesteste Ghelt. Asadar, criza i-a prins pe cei doi antreprenori datori la banci. Iar in momentul in care n-au mai avut bani sa plateasca ratele, banca a confiscat si echipamentele pe care acestia le achizitionasera.
Deznodamantul
Antreprenorii s-au vazut nevoiti sa vanda tampografia pentru ca nu mai gaseau oameni specializati, iar agentiile nu mai aveau clienti pe care sa-i directioneze catre firma. In vara anului trecut, a fost vanduta si serigrafia. Singurul lucru care a mers bine a fost partea de print si outdoor si partea de tipografie. "De obicei toamna", spune Andrei Ghelt, "tipaream calendare, agende, insa in toamna lui 2008 comenzile au fost la jumatatea celor din perioada similara a anilor trecuti".
Fara cash-flow-ul necesar si nevoita sa-si acopere toate cheltuielile, firma a inceput sa dea oamenii afara.
Noiembrie 2008 a insemnat pentru Provision Grup blocajul total. Nu mai erau bani pentru materiale si furnizori, iar cei doi antreprenori se indatorasera inca din vara. Aflati intr-o situatie fara scapare, asociatii au fost nevoiti sa inchida oficial firma in decembrie 2008. Suma pierduta se ridica la jumatate de milion de euro. Chiar si in prezent, cei doi asociati continua sa plateasca datoriile.
Un nou inceput
Din ianuarie 2009, Andrei Ghelt a fost cautat de vechii clienti pentru diferite comenzi. Asa ca ambitiosul antreprenor s-a gandit ca e o idee buna sa relanseze acelasi tip de business sub un alt nume. A lansat firma "Servicii Tipografice Trade" in ianuarie-februarie 2009 cu sume imprumutate de la prieteni. Firma, care in prezent are trei angajati, se ocupa de Steilmann, cafeaua Moak, restaurante si cafenele, mici intreprinzatori si importatori de seminte agricole. Pe viitor, antreprenorul anticipeaza ca cifra de afaceri a noului business sa creasca cu 100% in fiecare luna. Pe langa Servicii Tipografice Trade, Andrei Ghelt s-a implicat si intr-un business care se ocupa de printarea tablourilor pe panza de canvas, destinate clientilor care decoreaza diferite incaperi (www.tablouripecanvas.ro).
Rezumand povestea unui faliment, din cauza crizei, a deciziilor nepotrivite pe care cei doi antreprenori le-au luat de-a lungul timpului, dar si din cauza neseriozitatii clientilor, Provision Grup a avut o viata de aproximativ opt ani. Cat a invatat din greselile anterioare, Andrei Ghelt va dovedi in noua afacere pe care spera s-o dezvolte rapid.