Femeile antreprenor și poveștile care schimbă lumea
De câţiva ani am fost deseori invitată în mijlocul comunităților de antreprenoare din România. A fost o plăcere să le cunosc pe aceste femei-antreprenor, în încercarea de a construi o comunitate solidară, implicată în viața comunității.
Am întâlnit doamne merituoase în comunitatea Elite Business Women, le știu pe cele din Business Women Forum of Romania (BWFR), o parte dintre cele care compun Asociația Națională a Antreprenorilor (ANAA), pe lidera Asociaţiei Femeilor de Afaceri din Cluj şi câteva doamne din reţeaua Professional Women’s Network Romania (PWNR).
Lor le datorez multe poveşti de valoare care mi-au adus inspiraţie şi modele de viaţă pe care să le transmit mai departe celor care citesc Revista CARIERE.
Marii creatori de poveşti sunt bărbaţi. Femeile, în schimb, sunt cei mai buni transmiţători de poveşti
Experiența mea de peste 20 de ani în jurnalism și comunicare m-a inspirat să le vorbesc femeilor antreprenor despre irezistibila putere a poveștii ca instrument strategic de business. Evident, acest lucru este valabil şi pentru bărbaţii din business, în aceeaşi măsură, doar că femeile sunt mai receptive la acest mesaj. Cu toate că, paradoxal, marii povestitori sunt bărbaţi. Femeile, în schimb, sunt cei mai buni transmiţători de poveşti.
Irezistibila putere a poveștii ca instrument strategic de business
Se pare că în următorii 3 ani, storytelling-ul va deveni o abilitate esențială a unui antreprenor pentru eficientizarea propriului business. De ce? Pentru că povestea declanșează emoție, iar emoția ne dictează alegerile, oricât de raționali ne impunem să fim.
Parafrazând celebra secvență din ”Filantropica” lui Nae Caranfil – ”mâna întinsă care nu spune o poveste nu primește” – am extins-o și în zona de antreprenoriat. Pentru că ”mâna întinsă” cere, dar și oferă – simultan sau alternativ, depinde de situație. Și e musai ca această mână întinsă să spună o poveste ca să primească – clienți, servicii, finanțări, atenție, recunoaștere – dar și ca să ofere – servicii, produse, informație, încredere. Povestea funcționează în abele sensuri. Dar ce poveste?
Ar putea fi chiar povestea acelui produs ori serviciu care a generat afacerea, sau și mai bine, povestea omului care a construit acel business. Care s-a pus pe el la temelia acelei afaceri, cu emoția și idealurile sale, temerile și spaimele sale, cu împlinirile și dezamăgirile inerente, cu fiecare Ană pe care a fost nevoit să o sacrifice zidind-o, cu toate trăirile sale autentice de om.
Pentru că, atunci când mă refer la poveste, nu mă gândesc la fabulație, construcție de imagine migălos meșteșugită de consilieri pricepuţi. Am în minte doar marca autenticității, a adevărului care generează cea mai credibilă poveste. În peste 20 de ani de scris și publicat povești neobișnuite despre femei obișnuite, am învățat să fac diferența între real și construcție de imagine.
Îmi place când printre femeile antreprenor pe care le întâlnesc descopăr oameni deschiși, pozitivi, empatici, care au puterea să depășească încercări grele ale vieții, păstrându-și demnitatea și găsind resurse de a-i ajuta și pe cei care trec prin situații similare.
Femeia are putere să schimbe în bine lumea din jurul ei, mai ales dacă are puterea de decizie și influența unui antreprenor.
Femei, afaceri și povești care mișcă lumea
Ceea ce apreciez cel mai mult la femeile antreprenor este energia pe care o investesc în calitatea relațiilor interumane. Poate de asta sunt foarte responsabile, construiesc pe termen lung, cu discernământ. Ca pentru o a doua familie de care au grijă și de care le pasă. Tocmai de aceea, cred că o lume mai bună pentru femei e o lume mai bună pentru toți.
Pentru că femeia are putere să schimbe în bine lumea din jurul ei, mai ales dacă are puterea de decizie și influența unui antreprenor. Și ce poveste poate fi mai emoționantă pe lumea asta decât să știi că ai schimbat destine? Că odată cu evoluția ta ca om, ai tras după tine alții pentru care ai însemnat un ”turning point”? Cred cu toată puterea că fiecare femeie antreprenor are o astfel de poveste care mișcă lumea și încălzește inimile.
Și la care nu a avut timp sau curaj să se gândească și să o spună. Pentru că orice lider trebuie să inspire și să motiveze, așa cum o fac poveștile. Dacă strategiile pot plictisi cu cifre greoaie, o poveste nu va fi uitată niciodată.
Vă invit să căutăm împreună POVESTEA și să o spunem comunității Revistei CARIERE, pentru a crea modele credibile, autentice, care inspiră lumea. Pentru a construi împreună solidaritatea antreprenorială atât de necesară în România!