Importanța coachingului în rândul tinerilor antreprenori
Fiecare dintre ei are un specific și o istorie personală; doi dintre ei sunt actuali antreprenori cu o istorie corporatistă anterioară, ceilalți doi sunt angajați în cadrul unor companii în care le place să muncească. Toți patru sunt coach cu mai multe certificări și acreditări naționale și internaționale și au petrecut între 3 și 5 ani formându-se ca atare și dezvoltând o practică consistentă și constantă.
Antreprenoriatul – soluția împotriva șomajului?
Rata șomajului în rândul tinerilor din țările OECD a ajuns la 15,7%, în timp ce în țările UE a fost de 23,4% la începutul lui 2014, cu mici variații în ambele cazuri față de anul anterior. În România, deși anul trecut rata șomajului în rândul tinerilor era sub media europeană, în primul trimestru din 2014 această rată a atins 25,7%, după o creștere continuă în ultimele trei trimestre, se arată în cea de-a doua ediție a studiului „Avoiding a lost generation” realizat de EY România, în colaborare cu Alianța Tinerilor Antreprenori G20.
„Îmi aduc aminte de primele mele luni debusolate de antreprenoriat după 13 ani de corporație. Plecam de pe o poziție managerială importantă și brusc îmi luam viața în mâini. A existat chiar și pentru mine perspectiva șomajului, chiar dacă aveam în urmă o carieră pe baza căreia puteam construi mai departe într-o altă corporație. Dacă aș avea 23 de ani azi și aș termina facultatea, antreprenoriatul ar fi prima opțiune. Și cred că pentru mulți tineri este o opțiune prioritară în momentul de față. Pur și simplu rândurile corporatiștilor se subțiază la nivel global, afacerile devin mai performante cu mai puțini oameni. Să pornești astăzi o afacere îți cere extrem de puține resurse, cel puțin pentru varianta online. Dar și offline, accesul la resurse, oameni și informație este extrem de mult ușurat față de acum 10 ani, să spunem”, afirmă George.
Mihaela susține că „există surse care afirmă faptul că peste 50.000 de tineri lucrează ca freelanceri, din propria sufragerie sau din spații de tip co-working, pentru companii din toată lumea în proiecte intermediate de platforme mondiale de freelancing gen Elance, freelancer sau oDesk și se traduc în salarii comparabile cu cele ale executivilor de multinaţionale. Desi poate în România conceptul de freelancer e unul relativ nou, din ce în ce mai mulți absolvenți aleg să își facă propria afacere: e-commerce, bloggeri, designeri, graficieni până la agenți imobiliari și șoferii de taxi.”
„Poate fi o metodă de prevenire a șomajului sau de găsire a unui job. Coaching-ul vocațional îl ajută pe cel aflat în cumpăna în alegerea unei profesii, nu oricare, ci potrivită lui”, este de părere Dana Dumitru.
Antreprenoriatul pune tânărul față în față cu provocarea de a-și folosi și dezvolta propriile resurse (abilități manageriale, de creștere a vizibilitații, tehnice) care fac diferența între a intra, a rămâne și a se crește pe o piață dinamică. Din acest motiv „nu este doar o soluție împotriva șomajului ci și o oportunitate de a dezvolta un segment specializat pe piața muncii care înțelege și anticipează modificările din piață, este flexibil și poate aduce soluții inovative. Acest segment al freelancer-ilor poate reprezenta și un indicator cu privire la evoluția pieței și poate influența în mod pozitiv și nivelul de salarizare din companiile care acoperă și activități similare, în sensul că atunci când oamenii specializați pot câștiga mai mult ca frelancer-i, pot exercita o presiune pe companii pentru a plăti la nivelul pieței pentru o muncă specializată. Este în același timp esențial ca societatea să investească în tineri prin dezvoltarea de programe care să asigure acele resurse necesare (mentoring, coaching) care să îi încurajeze pe tineri să-și asume riscurile unei activități antreprenoriale”, spune Dan Hulea.
La ce ajută coaching-ul în antreprenoriat?
Tinerii sunt dispuși să muncească destul de mult pentru ei, să aibă succes și să le fie recunoscute meritele. Învață foarte mult și mereu vor să se autodepășească. Coachingul în antreprenoriat „ajută la clarificări, solidificarea energiei și încrederii de sine necesare unui început și la elaborarea unui plan de acțiune clar și bine structurat. De multe ori adrenalina necunoscutului și optimismul antreprenorial se blochează destul de repede în neclaritatea scopului afacerii și a acțiunilor ce trebuie întreprinse mai departe. Aș zice că un coach te poate ajuta mai mult decât orice altă variantă să știi la ce ești bun, ce obiective merită să îți pui, ce resurse ai nevoie și care sunt următorii pași. Dacă în chestiuni legate de echilibrul muncă-viață sau stres ocupațional coaching-ul are și alternative ca psihoterapia, mentoratul, consilierea psihologică, pentru antreprenoriat rămâne cea mai validă forma de pregătire. Unii spun că mentoratul la început de drum este de asemenea de ajutor dar întrebarea este aici cine îți este mentor? Un reprezentant al generației Baby Boom (care acum are 50 de ani), X (40 de ani) sau Y (30)? Pentru că antreprenoriatul actual are nevoie de experiențe actuale care să fie oferite de mentori”, susține George.
Mihaela este de părere că „prin natura lui coachingul îi ajută pe oameni în general să se dezvolte mai rapid. Și mai ales să își auto descopere potențialul neexploatat. Atunci când există viziune și un plan de afaceri coerent afacerea capătă o destinație”.
„Alături de un coach reușești întru-un timp mult mai scurt să pornești afacerea (timpul în antreprenoriat = bani); asta pentru că te clarifici cu privire la pașii de urmat și te mobilizezi exact în direcția lor. Câștigi timp prețios. E cea mai bună investiție ca antreprenor, mai ales în start-up”, susține Dana.
Dan spune despre coaching că „poate oferi tinerilor șansa să-și definească tot mai bine prioritățile, să stabilească obiective pe termen scurt, mediu și lung, de a-și asuma responsabilități și riscuri, de a-și gestiona temerile și stările neproductive astfel încât să devină tot mai eficienți pe piața muncii. De asemenea tinerii învață că nu este utilă decât competiția cu propriile limite și nu cu alte persoane.”
Diferențe între antreprenorul pregătit și cel nepregătit
George susține că „diferențele se văd în bani și în încrederea de sine asumată și simțită la nivel personal. Un coach bun ajută un antreprenor să își solidifice pe termen lung încrederea de sine, să o facă sustenabilă prin aceea că îi asigură antreprenorului o înțelegere clară a capacităților, forțelor și atuurilor proprii. Un om care începe o afacere și știe că va face ceea ce își dorește cu adevărat, lucrul la care se pricepe cel mai bine, va avea mai mult succes și bunăstare decât unul care încă nu a stat destul de vorbă cu el și se apucă de ceva ce „cere piața”.
Antreprenorul pregătit se diferențiază de cel nepregătit prin „claritate, predictibilitate şi menţinerea stabilităţii în afaceri. Un antreprenor are nevoie să valorifice volumul de muncă desfăşurat, să limiteze presiunea apărută în urma situaţiilor neprevăzute . Atunci când e clar încotro te îndrepţi, iar această direcţie este cea bună, creşte motivaţia şi apar rezultatele aşteptate. Ce e cu adevărat important ? Această întrebare ajută la ordonarea acţiunilor, le pune într-o succesiune firească pentru realizarea scopului propus”, afirmă Mihaela.
Dana spune că antreprenorul „antrenat” știe să comunice mai bine cu clienții lui, știe să gestioneze perioadele de tranziție fără să se descumpănească ( e flexibil), își înțelege mai bine clienții și deci nevoile lor. Tot el știe să acorde atenție profesiei, familie și lui iar rezultatul apare: e mai relaxat și cu chef de viață. Cine nu-și dorește drept colaborator sau drept partener un om armonios?”
„În absența unui antrenament prin coaching un antreprenor poate face chiar și acele greșeli care îl pot costa propria afacere sau propria familie pentru că fiecare persoană are propriile filtre în percepția realității și le folosește în mod automat. Prin antrenament specializat alături de un coach antreprenorii devin conștienți de zonele în care au „blind spots” și pe care le pot reduce pentru beneficiul propriu, a familiei și a afacerii pe care o conduc”, susține Dan.
Coach vs. trainer
Un coach întreabă, un trainer spune. În linii mari, un coach nu are teorii, sfaturi sau paradigme pe care să le vândă clientului. Un coach te așteaptă și îndrumă să te lămurești operând cu instrumentele tale în universul tău și ajutându-te să îți descoperi tot potențialul în ritmul tău. Un trainer este mai directiv, vine cu instrumente și directii de acțiune, cu teorii aplicabile și cu un ghidaj mai strict într-un ritm impus pentru toți participantii la training. „Eu sunt și trainer și coach și văd pentru antreprenori mai degrabă necesar să îmbine aceste două metode de învățare. În plus, din punct de vedere psihologic coaching-ul asigură o maturizare accelerată a clientului antreprenor, pe când un training tinde să păstreze participantul într-o zonă un pic adolescentină față de ideile antreprenoriale – nu îi oferă pe deplin hățurile noii antreprize. Și, nu în ultimul rând, un coach te ajută să îți descoperi atitudinea potrivită succesului tău pe când un training îți poate da abilitățile și cunoștințele necesare mai departe”, afirmă George.
Etape prin care ar trece un antreprenor în timpul coachingului
Descoperirea valorilor și resurselor proprii, stabilirea unui obiectiv de business, depășirea dificultăților, găsirea unor resurse noi, etapizarea unor acțiuni și îndeplinirea lor sunt etapele prin care trece un antreprenor în timpul sesiunilor de pregătire. Coaching-ul pentru antreprenori are și specificul unui ritm un pic ad-hoc, uneori; de multe ori, după initierea unei afaceri antreprenorii se întorc către coaching pentru obiective suplimentare sau clarificarea unor blocaje aparute.
Cum devii un „coach de antreprenori”
Pentru a te număra printre cei care îi ajută pe antreprenori trebuie să urmezi o școală de coaching cât mai bună. Aceea este una care îți asigură accesul la „profesori” buni. Profesorii buni sunt aceia cu multă practică de coaching dar și cu har pedagogic. „Am făcut trei școli de coaching și încă învăț în cadrul uneia dintre ele; pot spune că am găsit profesori extraordinari și în România și afară. Cu cât ai o pregătire mai diversă din punctul de vedere al paradigmei de coaching pe care o studiezi, cu cât ai mai multe experiențe de viața și cu cât te întorci mai mult în interiorul tău dar și în interiorul oamenilor, cu atât pregătirea ta este mai bună”, spune George.
Vrei să devii antreprenor? Ar trebui să știi asta
Vorbind ca antreprenor de succes într-un domeniu greu de vândut (educație pentru adulți), George poate oferi două sfaturi: să își găsească un coach și un psihoterapeut de la începutul antreprizei lor. Un coach este bun ca să îți dea direcție pentru viitor, un psihoterapeut este bun ca să îți liniștească fantomele și fricile care apar odată cu intrarea pe piață a afacerii tale. Ca și coach, pot pune oricărui antreprenor două întrebări: „Ce vrei să schimbi la lumea în care te învârți?” și „Cum o să știi că ai realizat schimbarea?”.