Joci Candy Crush? Mihai Sfrijan îți spune ce-ți trebuie ca să lucrezi în gaming
La numai o jumătate de an petrecut la Jagex, Mihai a aplicat pentru o poziție de Senior Producer la studioul King din Stockholm. Într-o întâlnire cu directorul executiv, în care i-a povestit acestuia despre programatorii români, a fost întrebat cum ar proceda dacă ar fi să deschidă un studio în București. După ce a creionat planul pe hârtie, oficialii de la King au luat decizia de a deschide studioul aici. Argumentul suprem a fost valoarea profesională a oamenilor din industria locală.
„Programatorii români sunt extrem de pregătiți în industria de gaming, au o vastă experiență și foarte mult potențial să-și pună semnătura pe un produs de succes. Iar acest lucru a fost confirmat de nenumărate ori prin succesul jocurilor pe care le producem. ”
La doar un pic peste 30 de ani, Mihai Sfrijan a pornit King România, alături de trei programatori foarte buni: Cristian Bidea, Ionescu Virgiliu şi Paul Grigoraş. Și de atunci au început să tot crească.
Viteza cu care a crescut studioul King din Bucureşti în cei 2 ani și jumătate de când s-a lansat în România este o realizare de care Mihai Sfrijan, Head of Studio, e foarte mândru. Echipa a crescut de la 4 programatori la peste 100 de oameni, foarte bine pregătiţi, cu experienţă vastă. Apoi succesul jocurilor vorbește de la sine.
„Bubble Witch Saga rămâne un punct de referinţă pentru noi, deoarece este jocul cu care King a decis să intre pe segmentul mobile şi să realizeze ceva ce nu mai fusese făcut până atunci: să sincronizeze complet platformele Facebook şi mobile (iOS sau Android). Bubble Witch Saga a fost dezvoltat integral de către noi, în studioul din Bucureşti, iar succesul a venit în câteva zile, înregistrând primul milion de dolari profit în doar 42 de zile de la lansare.”
Joaca de-a ideile
Cum se explică succesul jocurilor Candy Crush Saga, Farm Heroes Saga, Bubble Witch Saga, Gospo’s Great Adventures etc la publicul larg? Nu există o reţetă anume, însă în primul rând contează accesibilitatea și calitatea gameplay-ului. „O altă caracteristică ce ne-a ajutat a fost sincronizarea între platformele Facebook și mobile. Pe mobil ai nevoie de primele 5-10 secunde ca să captezi utilizatorul.” O sesiune de joc durează undeva între un minut şi două, iar publicul are o disponibilitate mai mare să îl acceseze. Jocul poate fi uşor accesat oriunde, oricând şi de oricine. Apoi caracteristica socială este cheia.
Citește și ”EXCLUSIV. Cuplul care și-a făcut un business din limba română”
Ideile de joc provin din rândul echipelor, fie în urma unor sesiuni de brainstorming, fie de „Game Jam”. Membrii echipei vin cu idei, le discută în parte și le îmbunătățesc până ajung la un concept de joc final. Aportul individual este esențial în procesul de dezvoltare și fiecare idee este valorificată.
Fiecare echipă de dezvoltare este responsabilă de deciziile pe care le ia și se bucură de libertate deplină din partea managementului. Există jocuri dezvoltate exclusiv în studioul din București (Bubble Witch Saga, Gospo’s Great Adventures, Lords of Bucharest etc.) sau jocuri la care se ocupă doar de asigurarea calității, cum este Candy Crush Saga.
Şi eu vreau să lucrez la King
Dincolo de specificul jocurilor pe care le dezvoltă, jocuri sociale casual, un mare diferențiator care le-a asigurat succesul până în prezent este cultura organizațională. „Angajaţii King sunt oameni foarte bine pregătiţi, au experienţă vastă în domeniu şi de aceea se bucură de încrederea noastră în tot ceea ce fac. Dacă cineva are o idee bună de joc şi crede în ea, i se acordă responsabilitate deplină pentru realizarea proiectului, dar şi susţinere din partea noastră. Mediul de lucru este foarte relaxat şi fiecare are libertatea de a lucra în ritmul său. ”
Conform informațiilor de care dispune Sfrijan, piaţa jucătorilor pe mobile ajunge la aproximativ 1,5 milioane de utilizatori și se aşteaptă o creştere de 60-70% până la finalul anului. Numărul jucătorilor pe mobile a depăşit numărul jucătorilor de PC, iar în acest moment numărul jucătorilor pe PC/laptop este undeva la 30%. Numărul jucătorilor pe device-uri mobile (atât smartphone, cât şi tablete) este estimat la 50%. Rămâne un procent de aproximativ 17% al jucătorilor pe console.
„Se observă o creştere a timpului pe care oamenii îl dedică zilnic smartphone-ului versus celui alocat televizorului, cu aproximativ 20% (aproape două ore în medie, dedicate smartphone-ului şi 100 de minute dedicate televizorului).”
Ce ar trebui să știe despre acest tip de business un antreprenor local? În primul rând că există un mare potențial. Costurile sunt încă scăzute față de alte țări, iar talentul este foarte ridicat, doar că trebuie ceva mai mult curaj în a ne da seama că ne putem bate de la egal la egal cu orice altă piață.