La Bunătățuri, sau cum a rezistat o afacere de familie pe timp de criză
Bunătăţuri de prin lume adunate
În 2010, Camelia şi Cezar Andrei au pus în aplicare o idee extrem de îndrăzneaţă ţinând cont de contextul economic extrem de nefavorabil în care ne aflăm şi au deschis un butic cu produse de lux, în Capitală.
„Noi suntem gurmanzi şi ne place să mâncăm bine. Am mers prin vacanţe în mai multe ţări din Europa şi am gustat produse tradiţionale de prin locurile vizitate, produse de calitate, foarte bune. Ne-am întrebat de ce nu există aşa ceva şi în România şi am decis să le aducem noi. Aşa am ajuns să avem în magazin produse din Belgia, Italia, Grecia, Franţa şi România. De aici a venit şi ideea sloganului nostru ‚De prin lume adunate’ şi, practic aşa s-a înfiripat ideea deschiderii unui butic”, îşi aminteşte cu nostalgie Camelia Andrei, patroana La Bunătăţuri, despre cum a luat naştere acestă afacere.
Numele magazinului l-a găsit tot Camelia, în maşină, în drum spre Bucovina. „Mergeam la Gura Humorului ca să cunoaştem mai mulţi furnizori de produse sănătoase. Aveam spaţiul unde urma să deschidem magazinul, alegerea produsele era aproape finalizată, dar nu aveam un nume pentru butic. M-am gândit la ce o să vând, la produsele foarte bune şi aşa mi-a venit ideea cu “La Bunătăţuri”. Am şi acum hârtia pe care am scris de mână numele magazinului”, afirmă cu mândrie patroana, care mai spune că şi-a dorit un butic cu o gamă largă de produse, în care fiecare client să poată să găsească ceva pe gustul său.
„Poţi să iei să găteşti paste aduse din Italia, să cumperi un iaurt ori un orez cu lapte care au o prezentare extrem de interesantă – aceste bunătățuri fiind vândute în nişte vase din lut ori produse sănătoase din Bucovina. De ce nu şi un fois gras sau un vin bun”, mai spune patroana.
Implicarea directă, esenţială pentru creşterea unei afaceri
Cei doi soţi s-au implicat direct în tot ceea ce priveşte acest business, de la alegerea produselor, până la conceperea rafturilor pe care sunt aşezate vinurile din magazin.
“Credem că dacă te implici personal în businessul pe care-l conduci, şansele de a avea succes sunt mult mai mari”, este de părere Camelia.
De aceea, 99% dintre produsele existente în magazin au fost gustate şi alese chiar de către patronii buticului. „Ştim exact ce vindem, nu oferim clienţilor ceva despre care noi să nu avem habar. Cred că acest aspect este foarte important într-o afacere de acest profil”, susţine Camelia.
De asemenea, soţii Andrei s-au implicat personal şi în conceperea mobilierului din butic. „Rafturile pe care sunt aşezate vinurile au fost făcute de mine şi de soţul meu în garaj”.
„Dacă vrei cu adevărat poţi avea timp pentru orice”
Deşi se implică activ în afacerea lor, cei doi soţi spun că au timp şi pentru viaţa personală.
„Avem timp pentru noi, pentru prieteni, pentru familie ori pentru o vacanţă peste hotare. Dacă vrei cu adevărat, vei reuşi ca să ai timp pentru orice. Este adevărat că, în aprilie şi în decembrie (de Paşte şi de Crăciun) suntem solicitaţi destul de mult. Ne trezim la cinci şi ajungem acasă noaptea, la 12. Însă, în restul anului, ne permitem să plecăm în vacanţă sau să petrecem mai mult timp pentru noi. Businessul este pus pe picioare, avem angajaţi de încredere şi nu suntem legaţi tot timpul aici. Vin în fiecare zi la magazin pentru că îmi place să intru în contact cu clienţii şi să le ofer câte ceva din partea casei. În plus, oamenilor le place să vadă omul din spatele businessului. Indiferent cât de buni sunt angajaţii, clienţii ştiu sigur că patronii vor tot ceea ce este mai bine pentru afacerea lor şi de aceea ar face orice ca să îi mulţumească pe cumpărători. Sunt convinsă că şi această implicare ne ajută businessul să crească”, este de părere Camelia Andrei.
Angajaţii, una dintre cheile succesului într-un business
Patronii magazinului „La Bunătăţuri” sunt de părere că, pentru a avea o afacere de top este extrem de important să ştii cum să îţi motivezi angajaţii, dar şi cum să ţi-i apropii.
„Noi avem angajaţi în care avem mare încredere. În primul rând nu îi privim ca pe nişte simpli subalterni, ci îi considerăm ca făcând parte din familia noastră. Ne pasă de ceea ce li se întâmplă lor şi orice problemă pe care o au este şi problema noastră. Sunt unii patroni cărora nu le pasă dacă unul dintre subalterni are o problemă, dacă este bolnav copilul acestuia sau dacă nu are bani să îşi plătească chiria şi în orice condiţii ei se aşteaptă ca angajaţii să îşi facă treaba. Suntem de părere că, dacă există comunicare, există şi soluţii. Dacă au nevoie de ceva ştiu că pot să vină să vorbească cu noi şi împreună să căutăm o rezolvare. Dacă de exemplu au nevoie de 100 de lei – este mai bine să îi fure şi mâine să râmână fără slujbă sau să ne spună că le trebuieaceşti bani şi să îi ajutăm? Astfel îşi rezolvă problemele şi se pot reîntoarce la job focusaţi pe ceea ce au de făcut. Cu această gândire am reuşit să avem angajaţi de încredere şi să putem să plecăm în vacanţe fără a avea grija că afacerea noastră va avea de suferit. ”, consideră Camelia Andrei.
Vânzări duble faţă de anul trecut
Cu toate că este o afacere nouă, deschisă pe timp de criză, când foarte multe dintre businessuri au dat faliment, pentru cei doi soţi anul care tocmai s-a încheiat a fost unul foarte bun. „Am reuşit să terminăm pe plus. Asta ne-a bucurat tare pentru că am muncit extrem de mult ca să oţinem aceste rezultate. Dacă am început acum doi ani cu vânzăride 10.000 de euro pe lună, am ajuns undeva la 20.000 de euro pe lună în 2011 şi sperăm ca 2012 să ne aducă vânzări de peste 40.000 de euro pe lună. Practic, după primul an ni s-au dublat vânzările”, spune cu mândrie patroana buticului.
Recent au găsit şi un nou sediu pentru magazin, în centrul Capitalei pe Calea Dorobanţilor, deoarece gama de produse s-a mărit foarte mult şi locul devenise aglomerat. „În plus, aveam nevoie de un vad mai bun. La început ne-am gândit că Bucureştiul este foarte mare şi am refuzat o perioadă să credem că o anumită zonă din Capitală poate să vândă mai bine, însă poate din snobism ori din faptul că zona e centrală şi e traversata de toata lumea, e clar că vinde mai bine”, recunoaşte Camelia Andrei.