Big Brother sau protectie personala?
Expunere
Prima reactie a societatii in general si a jurnalistilor in particular a fost una negativa, bazata mai cu seama pe o temere care isi are radacinile in regimul de dinainte de `89. Dar conditiile societatii de astazi sunt complet diferite de cele de atunci si nevoia unor astfel de reglementari este bazata pe cu totul alte motive decat cele represive si nedemocratice din acele timpuri.
Pe scurt, aceasta lege transpune prevederile unei Directive din 2006 a Parlamentului si Comisiei Europene privind stocarea pentru o anumita perioada a unor informatii despre comunicatiile telefonice si electronice, fara a se face referire si la continutul acestor comunicatii. Expunerea de motive din Directiva este una substantiala si face trimitere in mod egal la necesitatea protejarii datelor cu caracter personal, dar si la nevoia ca acele infractiuni considerate de legislatia fiecarui stat drept deosebit de periculoase sa poata fi investigate mai usor.
Ce prevede Legea 298/2008? Datele de identificare ale unei convorbiri vor trebui stocate de catre furnizorii de telefonie fixa si mobila si de catre furnizorii de internet pentru o perioada de sase luni, perioada minima prevazuta de Directiva. Aceste date de identificare cuprind numerele de telefon al apelantului si apelatului, data, ora si durata comunicarii, codul clientului, numele si adresa clientului. Informatiile stocate de furnizorul de servicii de telefonie sau internet trebuie furnizate – in baza autorizatiei emise de judecator sau, in caz de urgenta, de procuror, dar confirmata in maximum 48 de ore de catre un judecator – catre Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal. Datele pot fi solicitate insa doar dupa inceperea urmaririi penale si doar in cazul infractiunilor de terorism, infractiuni contra sigurantei nationale si crima organizata.
100% confidential
Multiple controverse aparute in aceasta perioada s-au referit indeosebi la posibilitatea inregistrarii convorbirilor telefonice sau a comunicatiilor electronice fara acordul si fara incunostintarea persoanelor vizate. Dar atat aceasta lege cat si Directiva interzic in mod expres sa fie inregistrat si continutul convorbirilor. Totusi, lacunele legislative din tara noastra, in special cele cu privire la siguranta nationala si la posibilitatea interceptarii convorbirilor de catre politie si procuratura, au condus la concluzia, gresita de altfel, ca prin aceasta lege s-ar aproba in mod indirect posibilitatea ascultarii convorbirilor.
Un aspect important este ca toate cheltuielile generate de salvarea si stocarea informatiilor supuse acestei legi vor fi suportate de catre furnizorii de telefonie sau internet, urmand ca acestea sa fie considerate cheltuieli deductibile. Daca tehnic este posibil, aceste date vor putea fi stocate si de un tert, cu respectarea legislatiei privind protectia informatiilor cu caracter personal.
Securitatea societatii de astazi este amenintata de pericole reale si din ce in ce mai greu de descoperit, iar tehnologia serveste deopotriva scopurilor si nevoilor legale si absolut firesti ale vietii de zi cu zi, dar si acelora care prin diverse mijloace incalca legi, pun in pericol ordinea de drept sau comit infractiuni. De aceea, raspunsul autoritatilor la aceste amenintari este unul adaptat conditiilor tehnologice de astazi. Totusi, legile care protejeaza dreptul la viata privata, inviolabilitatea corespondentei precum si alte drepturi similare vor fi in continuare aplicabile.
Context
S-a afirmat, pe de alta parte, ca legea are anumite puncte slabe ce ar permite abuzuri din partea autoritatilor care gestioneaza datele. Dar acest fapt este o problema grava a societatii in general si nu tine de textul in sine al legii, ci mai degraba de aplicarea acesteia. Un aspect care merita subliniat este ca, dupa mai multi ani, inca nu au fost aprobate definitiv legile privind securitatea nationala si interceptarea convorbirilor telefonice.
Textul Legii 298/2008 a fost dezbatut cu societatea civila si cu organizatiile non-guvernamentale de profil, iar in redactarea acestuia s-a tinut cont de amendamentele propuse si care au vizat exact acele puncte in care existau brese de consistenta. De mentionat este ca, in mod oficial, societatile de telefonie nu au protestat in nici un fel, fapt pentru care suntem indreptatiti sa consideram ca aceasta lege nu impovareaza foarte mult desfasurarea activitatii lor.
Aceasta lege trebuie insa privita alaturi de restul reglementarilor ce apara drepturile individuale ale cetateanului si care raman in continuare pe deplin aplicabile. Nu sunt unul dintre adeptii teoriei conspiratiei si cred ca aceasta lege trebuie inteleasa in contextul amenintarilor pe care securitatea societatii de astazi le are de infruntat. Dar este de la sine inteles ca fiecare dintre noi are la indemana aceleasi mijloace de aparare in cazul abuzurilor sau al incalcarii drepturilor sale prin aplicarea acestei legi ca si pana acum – in speta liberul acces la justitie – si este recomandabil sa nu ezite in a le folosi.