Liviu Munteanu, antreprenor: Statul primeste mai mult decat ofera
Care a fost prima ta idee de afaceri?
Liviu Munteanu: In facultate am avut primele idei de business, bineinteles site-uri, ca asta era cel mai ieftin si mai simplu de facut atunci, pe cand eram eu student. Idei de afaceri sunt foarte multe, problema este ca succesul este o o combinatie intre aptitudini, o idee buna, plus implementare. Eu as zice ca implementarea este chiar mai importanta decat ideea. Pentru ca, daca ai decat ideea si nu stii sa o aduci acolo unde trebuie sa ajunga, e o problema. Asa ca e mai bine sa stii sa implementezi bine o idee proasta decat prost o idee buna.
Te-au ajutat in cariera studiile pe care le-ai facut?
Evident ca m-au ajutat. Mi-au oferit in primul rand cunostiintele din domeniul in care activez. Pentru ca fara cunostiintele tehnice nu poti sa faci un start-up in domeniul acesta. Insa, pe de alta parte, mi-au lipsit foarte mult cunostiintele de management.
Cat de greu ti-a fost sa deschizi acest business?
Am fost oarecum norocos pentru ca am gasit niste parteneri care erau in cautarea unui tanar cu sperante si cu pofta de munca. Ne-am asezat la o masa si am discutat despre ce e vorba, am constatat ca avem interese comune si astfel am pus bazele firmei de IT, apoi ne-am extins in domeniul call center- ului. In momentul de fata, eu conduc firma si ma ocup de problemele care se ivesc. Ei sunt mai in umbra, insa, participam in mod egal la tot, si la raspundere si la profit.
Cum v-ati format baza de clienti?
Majoritatea clientilor nostri sunt clienti noi. Mai mult, atunci cand am extins afacerea, investind intr-un call center – am atras clienti din afara. Primii au fost clienti din Germania, apoi din Elvetia. Cele mai mari venituri le-am avut din afara.
Ce este pentru tine un bun manager?
Cred ca un bun manager este cel care ii face pe ceilalti sa munceasca. Care reuseste sa-i motiveze si sa le insufle viziunea lui asupra lucrurilor astfel incat toata echipa sa mearga in aceiasi directie si cu aceiasi intensitate, sa nu fie oameni care nu au inteles despre ce e vorba sau oameni care nu au chef sa faca ceea ce au inteles ca trebuie sa faca.
Ce insemna sa ai un business pe timp de criza
Cum ai simtit criza ? Care au fost efectele crizei pentru tine?
In primul rand am pierdut, in mod direct, un client foarte important din Germania, care reprezentat atunci o treime din cifra mea de afaceri. Iar indirect, am simtit efectele pe plan local, unde firmele sunt mult mai retincente sa cumpere, sa achizitioneze un produs sau un serviciu. Asta pentru ca, evident, au constrangeri de ordin bugetar. Şi orice decizie se ia mult mai greu. Dureaza mai mult sa-i convingi.
S-a muncit mai mult?
Da, mult mai mult. Am avut perioade in care au lucrat si sambata si duminica. N-am mai avut concediu timp de doi ani de zile.
Ce ati facut , concret, pentru a diminua efectele crizei ?
De exemplu proiectul pentru care am lucrat cu clientul respectiv si ne ofeream sa imbunatatim rezultatele obtinute cu el si in proiectul lor. Asta fiind foarte bine, mai ales ca de la client la client s-a raspandit vestea ca este un call center minune care face totul pentru clienti. Asa am reusit sa fiu recomandat de la o firma la alta, apoi la alta si la alta.
Cat timp prevezi ca vom mai avea scadere economica?
In mod sigur si anul acesta. Din pacate, anul celalalt, anul 2012, este an electoral in Romania, deci din nou va fi foarte rau pentru mediu de afaceri.
Cum ai descrie piata romaneasca actuala?
As spune ca majoritatea actorilor de pe piata sunt foarte reticenti. Mult mai retincenti si mai precauti decat ar presupune mediul actual. Toata lumea a fost speriata un an de zile de criza. Toti asteptau sa vada ce se intampla, dar asta e cea mai mare problema, daca nu faci nimic si astepti, in mod sigur te vei scufunda. Trebuie sa faci ceva ca sa misti lucrurile, nu se vor misca de la sine.
Nu poti sa faci un plan de afaceri pe termen lung
Ce ai schimba la mediul business din Romania? Ce si se pare ca nu merge asa cum ar trebui ?
La ora actuala, noua, atreprenorilor, ne este si putin teama sa speram la mai bine. Doar sa se inlature chestiile negative care sunt acum, adica sa fie stabilitate, legislativa cel putin. Sa stii ca impozitul e atata si va ramane atata ani de zile, ca TVA-ul nu va creste de la un an la altul, sa stii ca impozitele pe diferite produse sau servicii vor ramane la fel, ca nu vor creste in functie de dividente. Marele dezavantaj este faptul ca nu poti sa faci un plan de afaceri pe termen cel putin mediu pentru ca totul este cu semnul intrebarii.
Cum te afecteaza impozitul mare cerut de stat?
Problema nu este cu amploarea impozitelor, ci cu stabilitatea lor. Un business poate fi facut in orice mediu de afaceri, ideea este sa nu fie ca nisipurile miscatoare. Adica anul asta este impozitul asa, dar din martie se va schimba nu stiu cum, din aprilie ti se cer niste hartii pe care tu nu le ai iar din iulie intra niste accize care iti maresc pretul final al produsului.
Cum ar trebuie sa procedeze statul pentru a-si inbunatati relatia cu firmele?
Ar trebui sa fie o relatie bidirectionala: noi sa platim niste impozite si statul sa ne ofere niste servicii. Insa castigatorul de pe urma acestei relatii este statul. Caci, dupa parerea mea, primeste mai mult decat ofera.
Este acum un moment prielnic deschiderii unei afaceri?
Da, daca ai avea o idee buna si niste banuti sa o implementezi ai avea la dispozitie un an in care sa finalizezi produsul si sa iesi cu el in momentul in care businiss-ul incepe sa urce.
Ce recomanzi unui tanar care are o idee de afaceri si ar vrea sa o implementeze?
I-as recomanda sa isi foloseasca in mod temperat entuziasmul si sa caute, mai degraba, multe parteneriate cu oameni care stiu sa faca business. Nu e bine sa tina la ideea lui si sa nu vrea sa o impartaseasca nimanui pentru ca daca face totul singur va avea putine sanse de reusita.
Start-up tricks
- E mai bine sa implementezi bine o idee proasta decat prost o idee buna.
- Clientii potentiali se uita la portofoliul de activitati anterioare, cu cine ai mai lucrat, daca ai lucrat in domeniul lui si cu ce rezultate.
- Unui tanar care vrea sa-si dezvolte o afacere i-as recomanda sa isi foloseasca in mod temperat entuziasmul si sa caute, mai degraba, multe parteneriate cu oameni care stiu sa faca business