Pariul cu businessul a fost castigat
Inceputul
Cariera de antreprenor a lui Calin Fusu (foto) a inceput in anul 2000 odata cu lansarea portalului Rogenerator. Trei ani mai tarziu, portalul si-a schimbat denumirea in Neogen. Impreuna cu trei prieteni, programatori web, Calin a inceput sa dezvolte site-urile intr-un net cafe din Targu-Mures gestionat chiar de el. Ulterior, firma si-a mutat sediul intr-un apartament, iar la scurt timp, Calin Fusu si-a schimbat domiciliul in Bucuresti pentru a fi mai aproape de clienti, pentru ca se ocupa de mai multe taskuri, inclusiv de vanzari si de marketing.
Ideea
Ca orice tanar de 26 de ani manat de aspiratii inalte, Calin s-a gandit sa porneasca o afacere din dorinta de a deveni milionar. Era oarecum familiarizat cu domeniul pentru ca mai citise despre business. Internetul parea o zona destul de "la indemana", care nu necesita, in acea perioada, investitii majore. Era accesibil in special la nivel de investitii necesare.
Investitia initiala
Suma care a fost alocata initial pentru business a fost sub 10.000 de euro. Banii au intrat mai mult in calculatoare. Calin spune ca in acea vreme a mai facut cateva angajari: amici ai programatorilor care deja lucrau in firma. In primul an, munca a fost mai grea. Motivul? Timp de doi ani, angajatii nu si-au primit salariile, iar Calin isi aminteste ca la el a durat mai mult pana sa-i intre o suma de bani in buzunar.
"A fost un pariu cu businessul: muncesti si la final nu stii daca o sa iasa ceva din afacere".
Daca la inceput, in firma, lucrau in jur de patru oameni, in prezent, numarul angajatilor se ridica la 100. Cifra insumeaza totalitatea angajatilor din cele patru tari in care este prezent Neogen: Romania, Bulgaria, Republica Moldova si Serbia.
Primii bani
Neogen a inceput sa incaseze primii bani dupa aproximativ 3-4 luni, in principal din site-ul de recrutare Bestjobs.ro si, mai apoi, din alte proiecte. Asadar nu a durat mult pana cand firmele care apelau la serviciile companiei au inceput sa fie taxate. Cifra de afaceri dupa primul an a fost de 15.000 de euro, suma care a continuat sa se tripleze anual.
Promovarea
La inceput, promovarea se facea prin e-mail, prin telemarketing, participari la targuri sau prin comunicate de presa. "Oricum", recunoaste Calin Fusu, "nu am avut prea multi bani sa investim in publicitate".
Momente grele
Cele mai dificile momente au fost la inceputul afacerii cand serverele nu erau bine controlate si, ca atare, mai picau. "Ne trezeam ca site-urile erau <
Bunul mers al afacerii online depindea si de angajatii Neogen, de planificarea lor cu serverele, dar si de partenerii care asigurau hostingul portalului.
"Cred ca noi cresteam prea repede ca business pentru partenerii nostri, iar acestia nu mai tineau ritmul", glumeste CEO-ul Neogen.
Dupa aceste incidente, Calin Fusu s-a indreptat catre serviciile altor parteneri care aveau oferte mai bune. In prezent, ne asigura Calin Fusu, serverele companiei sunt stabile.
Decizii neinspirate
"In business, am facut doua tipuri de erori: de branding si de angajare". Oprindu-ne la prima dintre ele, brandul Neogen a fost plimbat si asociat cu diverse servicii si, la final, a devenit confuz.
Asa ca Fusu vrea ca Neogen sa nu insemne nimic altceva decat interactiune si social-networking. "Asa speram sa ramana pana la sfarsitul existentei sale pe Pamant".
Referitor la cea de-a doua greseala, Fusu spune ca in momentul in care recrutezi pentru un start-up, "fie nu stii bine ce vor face oamenii, fie nu stii cat de buni sunt", mai ales ca, in opinia sa, nu exista metode eficiente de testare a noilor angajati.
CEO-ul Neogen e de parere ca unii oameni nu sunt potriviti pentru un mediu de start-up sau pentru un mediu de antreprenoriat tocmai pentru ca e foarte haotic. Brusc, se poate schimba directia firmei, strategia, brandurile sau produsele.
Intr-un start-up nu exista un job description ca in alte domenii. "Intr-un astfel de domeniu de inceput", completeaza antreprenorul "trebuie sa fii automotivat. Exista oameni facuti pentru mediul din corporatii, care intr-un mediu de start-up se pierd. La inceputul afacerii, nu ai nevoie de astfel de oameni".
Achizitii si planuri
Neogen a achizitionat cateva site-uri de social-networking si recrutare din Romania si alte cateva site-uri din Republica Moldova, Serbia si Bulgaria.
Trecand rapid prin istoria de achizitii a Neogen, observam ca la sfarsitul anului 2004 compania a cumparat portalul resurseumane.ro, adresat segmentului "premium" de pe piata, avand ca public-tinta managementul superior si mijlociu.
La inceputul anului 2005 compania se extinde in Bulgaria. Primul serviciu lansat pe piata regionala e cel de prietenii si matrimoniale. Compania a achizitionat societatea Love Eood din Varna, care detinea site-ul love.bg. In prezent, numele portalului a fost schimbat in impulse.bg.
La jumatatea lui 2005, dupa succesul inregistrat de lansarea serviciilor pe piata bulgara, Neogen s-a lansat si pe piata din Serbia si Muntenegru. Astfel, compania a achizitionat cel mai mare site de dating din Serbia – poljubac.com, care si-a schimbat ulterior numele in neogen.rs. Doi ani mai tarziu, compania a cumparat faces.md, cel mai mare site din Republica Moldova, si colegi.ro.
Din acelasi an, Neogen se poate lauda cu titlul de "prima companie romaneasca care isi deschide un birou in lumea virtuala din SecondLife".
In Bulgaria si Moldova, retelele sociale detinute de Neogen se afla pe primul loc. Calin Fusu nu exclude achizitionarea site-urilor de recrutare din cele doua tari.
Per total, achizitiile de pana acum au costat Neogen aproximativ 500.000 de euro.
Cat despre planurile de viitor, Fusu nu intentioneaza sa faca achizitii pentru ca, spune el, nu exista prea multe start-up-uri din zona de social-networking. "Cu toate acestea", adauga antreprenorul "daca vor aparea site-uri din zona de networking, business sau recrutare suntem deschisi si avem si bani de achizitii".
In schimb, Neogen nu intentioneaza sa se extinda prin achizitii in alte tari decat cele in care compania detine deja afaceri.
Cifra de afaceri
Toate aceste achizitii s-au materializat in 2008 intr-o cifra de afaceri a intregului grup de 3 milioane de euro. In 2009, CEO-ul Neogen este mai degraba pesimist si estimeaza ca suma va scadea, pana la 2 milioane de euro. Cauza? Pe partea de recrutare firmele nu mai angajeaza, ca atare nu mai posteaza anunturi de angajare online.
Site-ul de recrutare a castigat anul trecut doua milioane de euro plus un milion din publicitate. In 2009, antreprenorul estimeaza ca Bestjobs.ro va inregistra scaderi si va ajunge la 1,2 milioane de euro, iar 800.000 euro vor veni din publicitatea pe site.
Potrivit lui Fusu, desi piata de recrutare s-a dezmortit usor in luna iunie, numarul de joburi disponibile s-a redus considerabil comparativ cu perioada similara a anului trecut. Drept urmare, si incasarile de pe Bestjobs.ro s-au redus.
Piata de publicitate
Neogen detine din piata de publicitate online in jur de 10%, iar estimarea valorii acestei piete in 2009 este evaluata la 10 milioane de euro, in scadere cu 5 milioane de euro fata de anul trecut.
Modele in afaceri
Calin Fusu ii vede drept modele de urmat pe fostii lui sefi care, in prezent, lucreaza in cadrul unui fond de investitii. Ii mai "urmareste" pe afaceristii Dinu Patriciu si Ion Tiriac, desi e de parere ca primul dintre ei greseste investind in presa scrisa.
Un brand, de data aceasta, de urmarit in afaceri este Facebook.com, iar in zona de joburi, Fusu este atent la LinkedIn ca sablon pentru Bestjobs.ro.
Modelul LinkedIn
Calin Fusu ne-a declarat ca va adauga un tip de networking pe Bestjobs.ro, dupa modelul LinkedIn. Argumentul este ca oamenii intra pe site in momentul in care aplica la unul dintre joburi, dupa care stau in asteptare deoarece nu au alte motive pentru a intra periodic in cont. "Vrem sa le dam motive sa intre pe site, sa-si mentina relatia cu fostii colegi, sa poata <