Povestea povestilor WAGNER
Inceputul
Povestea businessului este strans legata de portelanul pictat manual care poarta grafica si amprenta Anei Wagner. Ana este un artist care aduce in prim-plan grafica pura declinata pe suport de portelan, iar desenele ei relateaza povesti romantice legate de calatoriile si iubirile ei. Si-a inceput cariera profesionala pe cont propriu din al doilea an al Facultatii de Arte. Din acel moment, Ana a inceput sa colaboreze cu o serie de magazine de design interior, insa dupa o vreme si-a dorit sa aiba propriul business. Cunostea piata, artistii si zona de business, astfel ca de la idee la punerea ei in practica nu a fost decat un pas. Asa se face ca impreuna cu sora ei, Irina, s-a hotarat sa-si lanseze propriul magazin, cu propriile produse.
Majoritatea obiectelor care se gasesc in concept-store sunt lucrate de Ana, in atelierul propriu, impreuna cu cinci artisti. Colaboratorii provin din toate ariile artistice de la grafica, fotografie si obiecte de decor pana la textile, bijuterii si portelanuri pictate manual. Iuliana Vilsan, Dan Piersinaru, Gili Mocanu, Monica Paduret, Lie Stela sau Nina Sahnarazov sunt cateva dintre numele cu care Wagner colaboreaza pe partea de creatie.
Mobilierul mic pictat manual, corpurile de iluminat pe cadru de lemn si hartie japoneza, vitraliile si accesoriile realizate in tehnica vitraliului, pictura murala sau pictura pe lemn, tablourile, portelanurile si bijuteriile reprezinta doar o parte dintre obiectele lucrate de artisti, care se gasesc in magazinul Wagner.
Investitia
Afacerea a fost pregatita in detaliu timp de un an, iar investitia initiala a fost de aproximativ 10.000 de euro. Cu acesti bani au inchiriat spatiul, care ulterior a fost renovat. Urmatorul pas a constat in achizitionarea unui stoc initial de marfa, iar la final s-a dat o petrecere de lansare. In ceea ce priveste numarul angajatilor, Irina Wagner spune ca la inceput afacerea avea in jur de trei-patru angajati, iar, in prezent, numarul lor s-a ridicat la zece angajati si opt colaboratori.
Primul an
In primul an, vanzarile erau destul de mici, recunoaste Irina Wagner, asta si din cauza faptului ca magazinul nu era suficient de cunoscut, insa avea incredere ca lucrurile se vor indrepta. Surorile Wagner stiau ca au potential si au mers mai departe. Asa se face ca cifra de afaceri s-a triplat dupa primul an de la lansarea concept-store-ului, crescand treptat in fiecare an.
O zi de lucru
Ca in orice afacere exista si munca de organizare si administratie, insa aceste activitati sunt mai putin interesante decat munca de creatie din atelier.
"Este extraordinar ca am ales sa fac ceva care nu imi impune un program rigid", spune Ana Wagner. Programul unei zile si-l stabileste de fiecare data singura, dar asta nu inseamna ca nu exista rigoare.
Asadar, aproape fiecare zi din saptamana include si munca de atelier, creatie sau pictura propriu-zisa pe portelan si comunicarea cu angajatii atelierului sau discutii pe proiectele care urmeaza sa fie conturate. "Incerc cat mai mult sa las frau liber imaginatiei. Lucru care in final imi face bine atat mie, cat si creatiei care se reflecta in afacerea noastra", subliniaza ea.
Creatiile
Din punct de vedere profesional, cele mai dragi lucruri pentru artista sunt atelierul de creatie si magazinul. Sunt doua elemente care se leaga foarte puternic unul de celalalt, iar unul fara altul nu ar putea exista. Faptul ca ii sunt dragi aceste doua povesti se transmite foarte bine catre client. "Daca intrebi un client de ce ii plac obiectele semnate Wagner iti va spune nu numai ca sunt niste obiecte frumoase pur si simplu, ci si ca ele transmit ceva mai mult decat o face un simplu obiect decorativ. Sunt incarcate exact de aceasta energie pozitiva pe care o pun in tot ceea ce fac", spune Ana.
Realizarea produselor
Procesul de fabricatie implica in primul rand foarte multa munca de creatie. Ideile care vin trebuie, in primul rand, inventariate. Pur si simplu, notate. Apoi, trebuie gasit momentul prielnic de a le concretiza prin crearea unor schite, fie pe hartie, fie direct pe portelan daca ideea este foarte clara de la bun inceput. Asadar, se creeaza un prototip. Uneori prototipul ramane in starea de obiect unicat sau poate lua calea unei serii mici de obiecte cu aceleasi caracteristici.
Decorul este realizat prin tehnica clasica de pictura pe portelan peste glazura care se arde la aproximativ 900 grade Celsius. Tratamentul termic face ca decorul sa fie foarte trainic. "De asemenea", spune Ana, "lucram si cu metale pretioase. De cele mai multe ori, obiectele noastre au in decorul lor aur sau platina".
Mijloace de promovare
Din 2006, de promovarea afacerii se ocupa Irina Wagner. Principalul tip de promovare a magazinului erau evenimentele organizate in casele prietenilor unde se aflau potentialii clienti. "Inainte, apelam la contactele agentiilor sau persoanelor pe care le cunosteam. Apoi, am trecut la promovarea clasica in diferite publicatii scrise si online sau evenimente cu parteneriate media", spune aceasta.
Cat despre tipul de clienti, Irina Wagner considera ca sunt importanti in special aceia care vibreaza la frumos. Pe langa clientii obisnuiti, au mai trecut pragul magazinului si nume publice precum Alexandra Gatej (Unilever), Gianina Corondan, baroana Ileana Kripp sau Oana Pellea.
Momente grele
Pentru ca orice inceput este greu, au existat si momente mai putin placute, in special in timpul iernii, cand nu se vindea decat un singur pachet de ceai pe zi. "Acum, in vremuri de criza, putem afirma ca, practic, pentru noi ea nu exista", spune Irina Wagner. Traficul in magazin este asemanator cu cel din perioada similara a anului trecut. "Am pierdut insa clientii corporate. Numarul acestora s-a redus treptat", spune ea. Acestia cumparau cadouri pentru clientii lor, dar acum, cu actuala situatie economica, s-au redus bugetele companiilor si, ca atare, corporatistii nu mai cumpara produsele Wagner. In ciuda situatiei economice in care ne aflam, afirma Irina Wagner, "avem clienti fideli, chiar mai multi".
Planuri
Planurile pe anul in curs sunt legate de comercializarea pe piata internationala a produselor Wagner si vanzarea lor si pe alte canale de distributie precum concept-store-urile de fashion: L’armoire, Idelier sau Cochet.
In prezent, produsele Wagner se pot gasi si in librariile Diverta din tara si in diferite magazine de lifestyle.