Ce fel de manager esti?
Un manager care are un bun contact cu realitatea, este un manager care acceptă ceea ce se întâmplă în fiecare zi şi găseşte soluţii pentru a atinge obiectivele companiei sau pozitiei in care se afla, indiferent de obstacolele apărute în cale. Eficienţa oricărei organizaţii depinde în mod esenţial de măsura în care managerii ei sunt conectaţi la realitate, mai exact, atât la ceea ce se întâmplă în jurul sau, cu echipa sa cât şi la comportamentul pe care il are în relaţie cu echipa.Este un fel de relationare la 360º pe care un manager are nevoie sa il dezvolte.
Cât de uşor este să fii înşelat de aparenţe şi să eviti realitatea am vazut foarte concret la un manager cu care am lucrat de curand.
Alina este Manager de Vânzări, domeniu în care hotărârea şi acţiunea sunt vitale, iar modalitatea ei de a aborda aceste două elemente este prin a fi destul de clară în ceea ce priveşte obiectivele de vânzare şi actiunile necesare pentru a le îndeplini. La inceput nu am inteles de ce Alina si-a cautat un coach! Zâmbitoare şi vorbăreaţă în viaţa socială, Alina este destul de directă şi exigentă în cea profesională. Din acest motiv, mulţi dintre colegii de echipa aveau grijă ca înainte de a-i comunica Alinei un raport asupra activităţii sau unei probleme, să “diminueze” oarecum din gravitatea situaţiei. Tot aşa cum şi Alina “diminua” din feedback-ul pe care il avea de la Directorul General, care nu era foarte multumit de activitatea echipei de vazari. Alina îi ţinea pe ei la adăpost de criticile Directorului General sau ale altor colegi din celelalte departamente.
Abia din acest moment am inceput sa inteleg care era adevaratul obiectul pentru care Alina cauta un coach! Avea nevoie sa invete cum sa gestioneze relatia cu realitatea de zi cu zi!
Am vazut in organizatia din care facea partea Alina, ca de o parte multor angajati le era teamă de exigenţa cu care ar fi fost trataţi în cazul unui eşec si preferau sa nu fie conflicte sau probleme cu cei care aduc bani in companie. Managerul financiar nu dadea un feedback adecvat, Managerul de Logistica nu spunea chair toate aspectele negative… Ceea ce vedem eu era ca nu toate lucrurile erau spuse si abordate in mod direct. Parca angajatii se menaju unul pe altul. Dar cine pe cine proteja de fapt?
O mare parte din timp, activitatea organizaţiei s-a desfăşurat în această manieră, până când, într-o zi, Alina a primit un feedback de la partenerul oficial al organizaţiei, care i-a comunicat că nu vor mai putea prelungi un contract important. Alina a fost complet surprinsă de această reacţie, ştiind că lucrurile nu stau tocmai atât de grav precum auzise de la directorul respectiv.
Astfel, s-a decis să organizeze o şedinţă cu angajaţii cheie ai organizaţiei şi pentru prima oară a a creat un spatiu in care au putut vorbi fără restricţii despre situaţia actuală. Ulterior şi-a dat seama că de fapt nu angajaţii au fost de vină pentru ceea ce se întâmplase, ci ea însăşi, deoarece nu a putut crea un mediu de încredere, ci unul în care fiecare se menaja. Adică, rezultatele nu erau cele dorite dar existau explicaţii solide pentru care se întâmpla acest lucru; sau, colaborarea cu ceilalţi colegi nu era cea mai bună, dar aşa este în toate firmele, nu?
Una dintre marile oportunităţi ale unui ale manager este aceea de a se raporta la oamenii sai ca la nişte adulţi competenti,capabili să facă faţă a realităţii, aşa cum este de fapt.
Singura certitudine este schimbarea, aşa că întotdeauna lucrurile s-ar putea să se întâmple diferit faţă de modul în care ţi-ai planificat sau in care ti-ai dori sa se intample. Dar aici intervine încrederea: în propriile tale competenţe ca manager şi în competenţele oamenilor din echipă!