Crowdfunding-ul, o sursă alternativă de finanțare pentru oricine
Dar cum ar fi dacă prietenii și cunoștințele de pe Facebook, LinkedIn și alte rețele de socializare ar dona fiecare cel puțin 1 euro pentru proiectul tău? Care ar fi suma colectată: 100, 300, 1.000 euro? Cât înseamnă pentru fiecare dintre aceste persoane suma de 1 euro: o ciocolată, un bacșiș, o băutură răcoritoare, câteva apeluri extra-abonament? Și cât reprezintă suma finală colectată, pentru persoana care vrea să demareze un proiect? În afara sumei propriu-zise, inițiatorul proiectului ar primi, ca beneficiu intangibil, și încrederea din partea celor care-i finanțează ideea. Ce poate fi mai încurajator de-atât pentru cei care vor să-și implementeze ideile?
Mi-a venit această idee și mi-am adresat întrebările de mai sus în urmă cu două săptămâni, într-un exercițiu de gândire „out of the box” sau chiar „without the box” pentru identificarea de noi surse de finanțare pentru antreprenori, manageri de proiect sau orice persoană cu inițiativă. După câteva zile am aflat, din întâmplare, că fenomenul la care m-am gândit există în realitate și se numește crowdfunding. Am căutat informații mai detaliate despre acest subiect și am aflat câteva date concrete: anul trecut în SUA, pe platforma Kickstarter au fost donați în total 319.786.629 dolari și au fost finanțate cu succes 18.109 proiecte. Aceste cifre ne arată că oamenii reacționează foarte bine atunci când au posibilitatea de a se susține reciproc, iar prin crowdfunding orice persoană are ocazia să-și transforme proiectele în realitate.
Ulterior, am încercat să-mi fac cont pe platforma de crowdfunding din SUA (Kickstarter), dar pentru înregistrare aveam nevoie de adresă de domiciliu în US sau UK. Am renunțat la idee, și ca o dovadă că lucrurile se leagă într-un fel sau altul, după alte câteva zile am avut surpriza plăcută să aflu că avem o platformă de crowdfunding și în România. Site-ul care susține și promovează acest fenomen la noi a fost lansat la sfârșitul anului 2012 și se numește Mindfruit.
Dar, concret, ce este crowdfunding-ul?
Fenomenul de crowdfunding este o sursă alternativă de finanțare pentru proiecte sustenabile și idei creative din domenii precum: artă, dans, muzică, film, fotografie, design, literatură, tehnologie, teatru, jocuri, modă și altele. Reprezintă sume de bani dobândite prin efortul colectiv al oamenilor care cred într-un proiect și îl susțin prin anumite sume, întâlnite cel mai des sub denumirea de „donații”.
Cum funcționează?
Oricine are o idee inovatoare și dorește să creeze un impact pozitiv asupra comunității își poate transforma ideea într-un proiect pe care să-l prezinte celorlalți prin intermediul platformei de crowdfunding. Dacă proiectul își va găsi susținători, atunci va reuși să obțină din donații întreaga sumă de care are nevoie pentru implementare. Din această sumă, un procent de aproximativ 5-15%, va fi reținut de către platforma de crowdfunding, care facilitează promovarea. Obținerea donaților este determinată de cât de bine este făcută prezentarea proiectului și de promovarea acestuia.
Care sunt beneficiile pentru susținătorii proiectelor?
Chiar dacă, la prima vedere, reiese că beneficiile sunt doar pentru inițiatorul proiectului, și susținătorii acestora au anumite avantaje. De obicei, donatorii primesc de la cei pe care-i finanțează anumite recompense, în funcție de suma donată. De exemplu, un donator poate primi de la scrisori personalizate de mulțumire, produse în premieră până la obiecte personalizate și alte recompense consistente.
Pentru cine este acest tip de finanțare?
Pentru orice persoană creativă, cu viziune și care dorește să aducă un beneficiu celorlalți, pentru antreprenori, viitori antreprenori care vor să-și testeze ideile, pentru manageri de proiect, pentru oameni cu inițiativă.
Concluzie
Crowdfunding-ul reprezintămai mult decât proiecte implementate, donații și recompense. Acest fenomen ne oferă posibilitatea de a ne susține reciproc, de a progresa împreună și de a ne concentra eforturile în proiecte palpabile care să ne îmbunătățească viața.
Acum, când există crowdfunding și în România, ce scuză mai avem ca să nu ne punem ideile în practică?
Carmen Balalia este trainer în cadrul Schultz Consulting și are o experiență de peste 6 ani în mediul corporate și în organizații neguvernamentale. Domeniile sale de expertiză în training si consultanță sunt: managementul resurselor umane, antreprenoriat, vânzări, customer care, management, leadership, motivarea echipei, formare de formatori, comunicare organizațională, recrutare, selecție și simulare de interviuri.
Facebook Page: Carmen Balalia