Cum influenţează inteligenţa emoţională performanţa
Fie că vă place sau nu, realitatea este că liderii se confruntă cu administrarea „dispoziţiei” în organizaţiile lor. Iar cei care reuşesc să facă asta într-un mod eficient utilizează un amestec misterios de abilităţi cunoscute sub denumirea generică de inteligenţă emoţională.
Încă trăim în era descoperirii IE, în special a ceea ce este şi ce nu este aceasta. Există o sumedenie de cărţi şi de articole care au popularizat conceptul, definindu-l ca o colecţie imprecisă de trăsături de personalitate şi abilităţi precum conştienţa de sine, energie pozitivă şi toleranţă.
Aceste trăsături de personalitate diverse, deşi admirabile, nu sunt în mod singular direct responsabile de IE. De fapt, astfel de trăsături sunt chiar dificil de evaluat din punct de vedere al relaţiei lor cu succesul şi performanţa în muncă şi afaceri. Dacă sunt analizate izolat, ele sunt realmente mult mai complicate decât par. De exemplu, majoritatea conceptelor de IE pun un foarte mare accent pe importanţa conştienţei de sine ca determinant primordial al leadership-ului de succes. De fapt, John Mayer susţine că prea multă conştienţă de sine poate reduce stima de sine, care reprezintă o altă componentă deosebit de importantă a leadership-ului.
Ceea ce vreau să spun este că IE reprezintă un mix complex de abilităţi şi aptitudini, care pot fi învăţate şi dezvoltate şi care nu trebuie analizate independent, ci în relaţie unele cu altele. În plus, pentru a avea cu adevarat succes şi a deveni realmente mai performanţi în munca noastră, trebuie să privim acele modele şi cercetări care au fost special realizate pentru a determina relaţia dintre IE şi performanţa în muncă, impactul pe care IE îl poate avea pentru job şi consecinţele unei IE scăzute.
Daniel Goleman afirmă, într-unul din articolele sale, că poţi fi un leader de succes fără prea multă IE dacă eşti extrem de norocos şi toate celelalte aspecte externe „complotează” în favoarea ta: pieţe în creştere, competitori slabi şi oportunităţi picate din cer. Dacă eşti foarte bun ca specialist (în ceea ce faci), poţi compensa absenţa IE până când lucrurile devin complicate în business. Însă când ajungi în acel punct, nu vei avea resursele sociale necesare pentru a scoate la suprafaţă tot ce e mai bun în oameni în condiţii de presiune extremă. Arta unui leadership sustenabil este să îi faci pe ceilalţi să producă rezultate superioare şi doar a fi un bun specialist nu e suficient pentru a face asta.
IE poate fi învăţată!
Vestea buna este că IE poate fi învăţată şi îmbunătăţită la orice varstă. Cu toate acestea, competenţele de leadership specifice bazate pe IE nu se învaţă neapărat din experienţă. De exemplu, una dintre cele mai comune plângeri cu privire la lideri, în special la cei nou promovaţi, este lipsa empatiei. Asta pentru că ei au fost promovaţi datorită performanţelor individuale extraordinare pe care le-au obţinut la locul de muncă, însă a fi un profesionist excelent nu înseamnă că ai abilităţile necesare să inţelegi preocupările celorlalţi.
Liderii care sunt motivaţi să îşi îmbunătăţească inteligenţa emotională pot face asta dacă au informaţia corectă, ghidarea şi sprijinul necesar. Informaţia de care au nevoie reprezintă o evaluare a punctelor lor forte şi slabe, în special de la oamenii cu care interacţionează foarte mult în mediul de lucru şi în care au încredere. Ghidarea de care au nevoie reprezintă un plan de dezvoltare specific care utilizează situaţii comune de la locul de muncă ca oportunităţi de învăţare.
Sprijinul de care au nevoie este cineva specializat cu care să discute pe masură ce pun în aplicare diferite abilităţi, comportamente sau tratează diferite situaţii, cu privire la ce au făcut bine sau ce pot să îmbunătăţească. În realitate, IE nu trebuie tratată individual, nu trebuie privită superficial, ci cu maxim de atenţie şi interes.
Viviana Andone
Certified Consultant Emotional Capability Profile™
MMM Consulting
http://www.mmmconsulting.ro/