Cum sa spui Nu unei oferte, fara sa inchizi usa definitiv
Cum sa spui „multumesc, dar Nu“ cand primesti o oferta de angajare, in conditiile in care chiar tu ai aplicat pentru postul respectiv? Orice mesaj trebuie sa treaca de trei porti: sa exprime adevar, bunatate si sa foloseasca la ceva. Pornind de la ipoteza acesta simpla, e bine ca atunci cand nu rezonam cu o oferta de angajare sa putem sa spunem un Nu elegant, care sa lase o usa deschisa.
Ce inseamna de fapt o oferta de angajare?
Dincolo de salariu, care este cel mai des motiv de refuz al unei oferte, cand acceptam sau nu o oferta de angajare ar fi bine sa avem in vedere mai multe aspecte: provocarile si oportunitatile pe care le ofera noul loc de munca, reputatia de angajator a companiei, cultura organizationala, persoanele cu care vom lucra, stilul de leadership al sefului/sefilor.
O oferta de angajare are componenta ei rationala (pachetul de compensatii si beneficii, sediul companiei – localizarea si felul in care arata, obiectivele postului), dar si partea ei emotionala, respectiv: felul in care oamenii relationeaza, valorile traite, si nu cele care sunt pe pereti, stilul de leadership, persoanele cu care vei lucra si carora le vei raporta.
In decursul celor 20 de ani de cand lucrez in Executive Search si consultanta, am constatat ca marea problema este ca spunem prea repede Da si prea rar Nu. Din acest considerent sunt multi oameni care in ultimii ani si-au schimbat des locul de munca.
Procesul de recrutare urmat de catre o companie ar trebui sa fie urmat in oglinda si de candidat. Adica si acesta ar trebui sa ceara referinte despre companie, despre seful direct. Prea multe decizii se iau in baza unor informatii pur pragmatice: postul are mai multe responsabilitati decat cel actual, pachetul de compensatii si beneficii este ceva mai mare.
Un Nu implica faptul ca cel putin un aspect din tot ce inseamna „oferta de angajare“ nu corespunde cu traseul profesional pe care vi-l doriti. De altfel, celebrul recrutor Lou Adler formuleaza foarte bine aceasta idee spunand ca oamenii isi construiesc cariere, nu vaneaza doar un alt loc de munca.
Inainte de a transmite raspunsul tau negativ companiei care ti-a facut oferta de angajare, structureaza-ti pe hartie urmatoarele:
– aspectele din oferta pe care le consideri potrivite cu planurile tale de cariera si motiveaza de ce;
– aspectele din oferta pe care nu le consideri potrivite cu planurile tale de cariera si motiveaza de ce consideri ca nu ti se potrivesc.
Alte lucruri de care trebuie sa tii cont:
– foloseste un limbaj simplu si natural. Evita limbajul corporatist, pompos si pretios;
– cand vorbesti despre ce ti-a placut in compania respectiva, evita flatarea. Diferenta dintre a flata si a complimenta este ca atunci cand faci un compliment aduci si argumente. Exemplu: „De cate ori am fost in birourile dumneavoastra am vazut oameni zambind si relationand natural. Am observat ca este un mediu degajat, pe care-l apreciez.“
Varianta de tip flatare suna cam asa: „Este o atmosfera extraordinara in firma. Imi pare rau ca nu o sa pot lucra cu voi!“ Apoi multumeste pentru timpul si atentia acordata.
Ce poti face in plus:
– ideal ar fi sa soliciti o intalnire in care sa discuti refuzul ofertei de angajare;
– daca stii o persoana care ar aprecia oferta de angajare pe care tu tocmai ai refuzat-o, recomand-o. Poti sa trimiti CV-ul persoanei care este responsabila de angajare pe acel post;
– ramai in contact cu persoanele pe care le-ai cunoscut in procesul de intervievare. Trimite o invitatie de conectare pe LinkedIn. Este o oportunitate sa-ti extinzi network-ul. Daca afli ca au lansat un produs nou, suna-i sa-i feliciti sau trimite un e-mail;
– in cazul in care compania pe care ai refuzat-o nu este concurenta cu firma la care lucrezi tu, recomanda-i produsele sau serviciile. Asa ceva apreciaza toata lumea!
Si nu in ultimul rand, nu te grabi niciodata sa spui Da!
Mihaela Perianu
Managing Partner Dale Carnegie Training Romania si AIMS Human Capital