De ce este important să evaluăm abilităţi şi trăsături de personalitate înca din procesul de selecţie?
Rezultatele arată că testele de abilităţi cognitive (inteligenţă generală) au cea mai mare validitate de predicţie a succesului profesional. Datele din acest studiu au fost confirmate şi de alte studii care au fost făcute eminamente pe populaţia europeană“.
„Scopul procesului de selecţie este de a identifica cei mai potriviţi candidaţi pentru un anumit post şi o anumită organizaţie. Testele de abilităţi joacă în acest context un rol important, ca şi testele ce masoară trăsături de personalitate (compatibilitatea cu postul) şi factori motivaţionali-valorici (compatibilitatea cu cultura organizationala)“, afirmă Rastislav Duris, Consultant în cadrul companiei Assessment Systems International, biroul din Cehia.
„Unii contabili au abilităţi numerice mai bune decât alţii, ceea ce conduce la o performanţă mai bună. Unele persoane care lucrează în posturi administrative au mai bune abilităţi de memorie, atenţie concentrată, ceea ce le face să fie mai performante. Unii sportivi au abilitatea de a anticipa mai rapid şi mai corect miscările decât alţii, iar unii manageri înţeleg mai rapid probleme complexe, ceea ce din nou îi face să fie mai performanţi decât ceilalţi“, precizeaza Duris.
În opinia Madălinei Bălan de la HART Consulting, membră a grupului internaţional Assessment Systems, „evaluarile de personalitate şi de valori sunt extrem de importante în etapa de selecţie. Companiile de multe ori investesc resurse financiare importante pentru a încerca să dezvolte, să „repare“ unele „nepotriviri“ comportamentale sau valorice. Este mai simplu şi mai firesc însă ca investiţia să fie alocată în etapa de selecţie a candidaţilor pentru a asigura eficienţă şi economie în procesele ulterioare (onboarding, talent management, succesiune etc)“.
„Există numeroase cercetări care demonstrează că, spre exemplu, responsabilii de relaţii cu clienţii din call centere care au performanţă înaltă sunt cei ce au comportamente de diplomaţie, amabilitate in mod natural. Managerii care au capacitatea de a relaţiona bine cu ceilalţi (sunt senzitivi la relatiile interpersonale), cei ce au încredere mare în forţele proprii, au energie, iniţiativă, cei ce sunt de încredere prin faptul că planifică şi urmăresc obiectivele echipei, cei ce sub presiune ramân calmi şi echilibraţi, cei ce în mod natural sunt preocupaţi atât de performanţa înaltă, cât şi de oameni (factori valorici) etc sunt cei ce au performanţe mai bune. Oamenii de vânzări care deschid cu usurinţa relaţiile (au un grad înalt de sociabilitate), cei ce sunt mai flexibili, mai curajosi, îşi asumă anumite riscuri, au încredere în forţele proprii şi se prezintă bine, au mai mult succes“, continua Madălina Bălan.
Pare intuitiv, însă există şi numeroase dovezi ştiinţifice care demonstrează corelaţia puternică între abilităţi, trăsături de personalitate şi performanţă.
Iar aceste abilităţi şi trăsături uneori nu pot fi surprinse în totalitate prin metodele clasice de selecţie (interviurile structurate) care sunt de multe ori şi mult mai scumpe prin resursele umane şi de timp pe care le implică.